7829
Sök

Påliggande broms i fram, bytt ok och bromsrör inget resultat

326 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
ja de är en volvo 740 tic 87, fick 2a på besiktningen för att bromsen låg på i fram, tog bort oket och kände på kolvarna och dom gick trögt, så bytte oket till ett nytt och broms slangar och bromsrör, allt är luftat och klart men nu när jag kände på hjulet så rullar de fortfarande trögt och tar jag bort oket så går de fint. så vad ska jag göra då? har besiktning den 20de april igen så lär fixa de före dess smile tack för er som tar sej tid med min fråga, mvh

446 Inlägg
14 april 2010
är oket nytt eller begagnat?  om det är t.ex. från skroten och har legat ett tag kan du behöva motionera det lite innan det fungerar bra.. tryck in kolvarna i botten och pumpa sen ut dom igen, fortsätt så tills de går lätt att trycka in i oket.

OBS pumpa inte ut kolvarna utan belägg, då trycker du ur kolvarna ur oket tongue

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 april 2010
Säger som VW_67..

När jag " lear " upp mina ok så brukar jag ta bort ena belägget beroende på om de är kolven på framsidan eller baksidan som trögar. Men när jag har tagit bort ett belägg så lägger jag en rätt så grov mejsel mellan skiva och ok så trampar jag ut kolven tills jag känner i pedalen att de är ute helt, sen tar jag en vanlig spruta med broms olja i och sticker in i dammasken och sprutar in så de hjälper till med att " smörja " sen trycker jag in de och sen göra jag samma sak igen 3-4 gånger.. eller tills jag känner att de går jätte lätt..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

326 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
VW_67 skrev:
är oket nytt eller begagnat?  om det är t.ex. från skroten och har legat ett tag kan du behöva motionera det lite innan det fungerar bra.. tryck in kolvarna i botten och pumpa sen ut dom igen, fortsätt så tills de går lätt att trycka in i oket.

OBS pumpa inte ut kolvarna utan belägg, då trycker du ur kolvarna ur oket tongue

testade en jävla massa gånger sist med gamla oket. de är ett helt nytt ok nu. om de fortfarande kan vara luft i rören? men pedalen är lika bra som den va innan bytet.

326 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
XeptiQ skrev:
Säger som VW_67..

När jag " lear " upp mina ok så brukar jag ta bort ena belägget beroende på om de är kolven på framsidan eller baksidan som trögar. Men när jag har tagit bort ett belägg så lägger jag en rätt så grov mejsel mellan skiva och ok så trampar jag ut kolven tills jag känner i pedalen att de är ute helt, sen tar jag en vanlig spruta med broms olja i och sticker in i dammasken och sprutar in så de hjälper till med att " smörja " sen trycker jag in de och sen göra jag samma sak igen 3-4 gånger.. eller tills jag känner att de går jätte lätt..

okej jo tänkte göra så med gamla oket men köpte ett helt nytt ist smile men vart lika dant som gamla oket hmm vetefan hur jag ska göra.

Pro detailer
417 Inlägg
15 april 2010
Första tanken är ju att slangarna börjat flagna invändigt så dom blir som backventiler, släpper igenom bromsoljan på ena hållet men inte andra men eftersom du säger att du bytt allt sånt så borde det ju inte vara där. Hur långt upp byte du rören? Sitter inte skit i den fördelningsmojängen där alla rören går ut från?

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

326 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Fartsyndare skrev:
Första tanken är ju att slangarna börjat flagna invändigt så dom blir som backventiler, släpper igenom bromsoljan på ena hållet men inte andra men eftersom du säger att du bytt allt sånt så borde det ju inte vara där. Hur långt upp byte du rören? Sitter inte skit i den fördelningsmojängen där alla rören går ut från?

bytte hela vägen upp eftersom de va lättare att kapa röret än att skruva loss de, jag satt en slang där på en nippel och skruva dit och de rör sej som de ska så fattar inte ett skit, har ju inte lust att köpa ett till nytt ok tongue

10 287 Inlägg
16 april 2010
Har jag supit sönder för många hjärnceller? Jag har i alla fall ett "klart" minne av att våran mycket duktiga bilmek Stefan i vårat garage har sagt att man kan få backventilverkan i gamla slitna slangar som "fjällar" på insidan.
Men har du bytt dom så kan det ju knappast vara där...roll

Har du ABS?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

326 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Har jag supit sönder för många hjärnceller? Jag har i alla fall ett "klart" minne av att våran mycket duktiga bilmek Stefan i vårat garage har sagt att man kan få backventilverkan i gamla slitna slangar som "fjällar" på insidan.
Men har du bytt dom så kan det ju knappast vara där...roll

Har du ABS?

/Göran

ja jag har ju bytt rör/slangar och helt nytt ok, men nått är de fel på. bromsservot som spökar kanske? jävligt drygt är de här iaf. ne ingen abs här inte wink
Senast redigerat av grindborg1 (19 april 2010)

Sök