Ändras direkt när du trycker på knappen.
Generellt brukar det innebära att den väljer lägre växel än den annars skulle göra. Växlar ner tidigare och ligger kvar på växeln längre (när du inte gasar fullt alltså). Vissa bilar håller också kvar växeln någon halvsekund efter att du släpper gasen, så den inte växlar i onödan ifall man bara gör ett snabbt gassläpp. Detta kan ju annars vara en riktig pest om man kör på bana med automat. Håller man fullt, men måste släppa av några tiondels sekunder så lägger lådan i högre växel direkt när man släpper gasen och när man sedan stampar på igen nån tiondel senare så gör lådan kick-down. Inte bra!
I vissa bilar ser sportläget också till att lådan växlar snabbare.
Angående att bilen känns rappare efter ett tag beror troligen på att lådan är adaptiv. Det innebär att den "lär sig" hur du kör. Kör man hela tiden lugnt och fint så lär sig lådan det och växlar därefter. Kör man däremot aggressivt så anpassar sig lådan efter det körprogrammet. Så om man vanligtvis kör lugnt och städat, men en vacker dag drar ut bilen på bana och leker the Stig så tar det ett tag för lådan att "fatta".