5777
Sök

Har problem med min växellåda.

1 697 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Bilen är en Ford scorpio från 91. Bilen har gått runt 24 tusen mil och det sitter en 2,0 l motor med 5-växlad låda i den. Bilen har gått bra fram tills nyligen då jag fick problem med växellådan.

Det började när jag låg på motorvägen och skulle förbi plogbilen. Jag la i trean och det blev ett durrande ljud samtidigt som det kändes som den tappade orken. Jag lyckades ta mig förbi men när jag sen skulle lägga i femman gick den inte i över huvud taget. Jag stannade vid vägkanten. Fick inte i ettan så jag släppte upp kopplingen och tryckte ner den ett par gånger. När jag sen la i ettan utan våld hoppade bilen till. Jag kunde sedan köra hem men det durrande ljudet fanns fortfarande där men hördes bara på lägre varvtal.

Nästa dag startade jag bilen och lät den stå på tomgång med friläge i och kopplingen uppe och det kommer då ett skrapande ljud. Trycker jag ner kopplingen försvinner det. Ljudet hörs lite när man kör oxå. Durrandet kommer och går lite när man kör. Har inte kört mer än för att försöka identifiera felet efter detta.

Tacksam för tips på vad det kan vara, om nån haft liknande upplevelse. För mig känns det som det kanske kan vara nåt lager i lådan?

Edit: Kopplingen tar ungefär som tidigare bara det att bilen har blivit känslig för gassläpp. Den vill gärna "hoppa" då. Samt att ibland känns det som att dragläget försvinner och det är mer som av och på.
Senast redigerat av Juvakka (21 mars 2010)

Majestas
1 319 Inlägg
21 mars 2010
Helt klart skuret urtrampningslager! bara öppna upp och byta

Team VeboTrim

1 697 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
_MaCCe_ skrev:
Helt klart skuret urtrampningslager! bara öppna upp och byta

Okej, jag tackar så mycket. Va det jag oxå funderade på, men vill vara säker. Så man inte tar ner lådan och byter och det visar sig vara ras och behövas en ny.

Hjultomte
1 500 Inlägg
26 april 2010
Lånar din tråd lite här. jag har en Scorpio -94a med 2.0a dohc morot. i fredes så låste den sig i 5ans växel men spaken går o röra men hoppar inte ur 5an. innan dess så hade ja som trådskaparn att de inte gick o växla utan fick lägga i friläge o sen upp o ner med koppling så gick den igen.

Tappade ut oljan precis också o de va inte mycket o hurra över :S max 1 liter. någon som vet hur mycket man ska ha? i boken står de "fyll på vid behov" big_smile Snälla en ung man behöver hjälp smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Sök