1929
Sök

Bakaxel till volvo 360?

207 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Hallå!
Ska förmodligen inleda ett litet projekt med min volvo 360.
Mitt mål är ett bygga om den så som jag tycker att volvo skulle ha släppt en sport modell av 360.
Första steget är just nu att fixa all rost på bilen och bredda den både fram och bak. Dock vill jag inte ha kvar orginal bakaxlen utan byta redan nu till en som kommer tåla lite mer effekt för senare motorbyte då planerna ligger i att byta från B200e som sitter i nu till en B230ET. Så nu vänder jag mig till er och frågar vilken bakaxel man ska satsa på? Den får gärna vara rätt mycket bredare än orginal med tanke på att det ska breddas rätt så mycket. En från 240 kanske? Hur mycket jobb innefattar det att byta hela bakaxlen? Förstår att det inte bara är och ta bort den gamla och skruva dit den nya? Sitter ju bladfjädrar på 360n och om man bytar till en annan axel hur blir det då med dämparna bak? Går det att få den igenom bes?

/Mvh Anders
Senast redigerat av a-rosdahl (29 april 2010)

19 Inlägg
1 maj 2010
Du vet om att din växellåda sitter i bakaxeln va? (för den gör väl det på 360?) På 340 gör den det iaf om det är manuell.

Bara på gamla Volvos motorn vrålar "I will survive!" när kamremmen går.

1 265 Inlägg
1 maj 2010
de är nog lika du släpper från sprängkåpan så får du långa axeln till växellåda och bakaxel lös.
går ganska snabbt att lossa på allt, skicka ett pm om du behöver hjälp så ska jag försöka komma ihåg

207 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
dennishusell skrev:
Du vet om att din växellåda sitter i bakaxeln va? (för den gör väl det på 360?) På 340 gör den det iaf om det är manuell.

Yes det vet jag, m47 lådan som sitter i nu kommer isåfall bytas mot en m40 istället som inte kommer bakmonteras.

1 353 Inlägg
1 maj 2010
Men 360 har väl delad bakaxel och 240/740 osv har väl stel axel dom?

Volvo 940 kanske? dom har väl delad, likaså 760 tror jag?

Och ang. besiktningen; man ska egentligen regbesiktiga när man bytt bakaxel.
sen finns det ju många som klarat sig utan det när dom bytt på äldre volvos, men med rätt(fel?) besiktningsgubbe så är det kört ^^
Senast redigerat av Batta (1 maj 2010)

There's no replacement for displacement

207 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Batta skrev:

sen finns det ju många som klarat sig utan det när dom bytt på äldre volvos, men med rätt(fel?) besiktningsgubbe så är det kört ^^

Meningen är att bilen faktiskt ska regbesiktigas framöver, dock inte just nu men hade ändå viljat kunna byta till en annan bakaxel. Kanske får leta upp (fel) besman tongue

1 915 Inlägg
3 maj 2010
Ska du ha bilen godkänd av SBP, så kan du inte byta motor till B230ET.
Då behöver du en nyare motor med katalysator. Tex B230FK/FT.

Sen så har B230ET för hög effekt för din bil. Även FT och FK ligger över gränsen, FK klarar hästkrafterna, men har för högt vridmoment.

Volvo 340/360 får ha 140 hk och 170 Nm enligt volvo & sfro, googlade jag fram.

Om du bygger om bilen, så den klassas som amatörbyggt fordon, får du ha 15kW / 100kg tjänstevikt.

a-rosdahl skrev:
Meningen är att bilen faktiskt ska regbesiktigas framöver, dock inte just nu men hade ändå viljat kunna byta till en annan bakaxel. Kanske får leta upp (fel) besman tongue

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
3 maj 2010
940 har stel axel.
960 har multilink, även 760 har det.

Batta skrev:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök