Audi A3, byte av växellåda. Automat > Manual

sebus163
6 maj 2010 · 5 Inlägg

Som rubriken säger, jag har lust och byta växellåda och lurer på vad för för och nackdelar det finns med detta. eventuella problem som kan komma. är det någon som har erfaring med detta eller?

har en 6 växlad automatlåda och då måste jag antagligtvis hitta en 6 växlad manuallåda? if i got it right.

skulle gärna vilja veta var man kan få tag på en sån växellåda.

och till vissa som säger att de inte värt det, trust me it is, fick bilen jäkla billigt så det är inget problem:)

Bilen Min:

Audi A3 2.0 FSI -04
150 hk
6 växlad


Tusen tack för svar:)

Sebarn.-.

Audi A3 FSI 2.0 "Ola" (2004)
ascona-tic
6 maj 2010 · 1 497 Inlägg

Tror nog att du får ta och kontakta sbp och fråga om det är möjligt att regga den! själv tror jag det blir problem!

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
sebus163
6 maj 2010 · 5 Inlägg

ascona-tic skrev:
Tror nog att du får ta och kontakta sbp och fråga om det är möjligt att regga den! själv tror jag det blir problem!

Kan du säga ungefär exakta problem?

Audi A3 FSI 2.0 "Ola" (2004)
Jerk-R
6 maj 2010 · 593 Inlägg

Eftersom att bilen är helbilsgodkänd så måste du ha ett intyg(avgascertifikat?) från tillverkaren(Audi) som säger att det är okej att byta låda, det är inte helt vanligt att billtillverkare går med på sånt.

Om de nu skulle vara okej så ska bilen först byggas och sen besiktigas först hos biltillverkaren som kan checka av att det är korrekt utfört, med rätt delar(endast original gäller)

Efter det så, kan du med biltillverkarens intyg åka till SBP och regbesiktiga bilen som manuell..

Lite den här vägen brukar det vara att gå i ombyggnationen från automat till manuell, vad jag vet..

Så mitt råd är väl att sälja bilen och köpa dig en "likadan" fast manuell, så slipper du all skit som ombyggnationen innebär..

/Jerker

Senast redigerat av Jerk-R (6 maj 2010)

ascona-tic
6 maj 2010 · 1 497 Inlägg

Jerk-R skrev:
Eftersom att bilen är helbilsgodkänd så måste du ha ett intyg(avgascertifikat?) från tillverkaren(Audi) som säger att det är okej att byta låda, det är inte helt vanligt att billtillverkare går med på sånt.

Om de nu skulle vara okej så ska bilen först byggas och sen besiktigas först hos biltillverkaren som kan checka av att det är korrekt utfört, med rätt delar(endast original gäller)

Efter det så, kan du med biltillverkarens intyg åka till SBP och regbesiktiga bilen som manuell..

Lite den här vägen brukar det vara att gå i ombyggnationen från automat till manuell, vad jag vet..

Så mitt råd är väl att sälja bilen och köpa dig en "likadan" fast manuell, så slipper du all skit som ombyggnationen innebär..

/Jerker

Samma tankar!

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
sebus163
9 maj 2010 · 5 Inlägg

Ok tusen tack för svaret. Vurderar på att bara skita i det. verkar inte som om det är värdt det. Kan komma med svar senare till ni som undrar på hur det gick:smile

Audi A3 FSI 2.0 "Ola" (2004)
Spelis
10 maj 2010 · 1 926 Inlägg

sebus163 skrev:
Ok tusen tack för svaret. Vurderar på att bara skita i det. verkar inte som om det är värdt det. Kan komma med svar senare till ni som undrar på hur det gick:smile

Tror faktiskt det bästa är att skita i det som du säger o köpa en ny bil med manuell låda istället..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang