2329
Sök

Inget tryck i kopplingen. Saab9000CD. fixat, bilen brann upp istället =(

Göteborg Originals
129 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
tjenare!

för några dagar sen så gick min koppling i botten så ja bytte alla packningar i huvudcylindern ( den som sitter ovanför kopplingspedalen) luftade systemet och allt va jätte bra, tills nu, åkte upp till jobbet i sthlm och kopplingen tappade tryck igen... köpte en "luftman" som är helt värdelös eller så är det bara jag som inte förstår hur den fungerar.

Så nu står jag här helt själv och försöker lufta det förbannade systemet men den vill inte...

vätskan är uppe till locket så det nästan rinner över och jag pumpar på pedalen men inget tryck kommer, ibland kommer det tryck men det varar bara i någon minut sen är den i botten igen.
när jag använder luftman så kommer det bara ut luft ur nippeln vid växellådan.

så jag behöver eran hjälp och erfarenheter om hur man luftar en koppling på en saab 9000 med en luftman eller någon annan metod. kan tillägga att jag är helt själv så någon traditionell metod funkar inte sad

mycket tacksam för snabba svar.
Senast redigerat av Lunatics (29 juni 2010)

5 710 Inlägg
30 juni 2010
Brann bilen upp? orsak?

MVH Jonas
..............

I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 juni 2010
Han blev väl trött och eldade upp den för att få ut lite cash

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 juni 2010
De är ju faktiskt en saab 9000 vi snackar om, så de är väl inte så konstigt ^^

urs OfT...

537 Inlägg
30 juni 2010
Han nämner inget o nån brand i tråden.. Han kanske bara skrev det i rubriken för att folk ska klicka upp tråden.. Inte vet jag, allt är möjligt.

94 Inlägg
30 juni 2010
jag har fixat kopplingen på min förra saab 9000CD. dock byte jag slaven vilket är en aning jobbigare(då man drar ut växellådan o grejer)

Luftman är väldigt lätt att avända.

1) du kopplar luftmannen till koppling/bromsbehållaren
2) du tar ett däck med luft i. Tex reservdäcket
3) Du öppnar kopplingsventilen som sitter vid växellådan och låter de rinna en stund.
4) efter ett tag utan att låssa luften från behållaren stänger kopplingsnippeln så de slutar rinna
5) låssar luftmannen från däcket.
6) låssar luftmannen från behållaren, fyller på mer dot 4 vätska och gör om tills du är nöjd.

7-99) Tänk på att alltid ha mycket bromsvätska i behållaren. Annars får du göra om allt. Tänk också på att alltid ha luft tryck i tills du stänger nippeln(gäller när du fixar bromsarna också) Eftersom du har en smidig luftman behöver du inte trycka på pedalen förrens du är klar med luftningen.

Klart:P

//Det var inte jag!

Göteborg Originals
129 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
tack för alla seriösa tips men jag fick det o funka tillslut men när jag skulle starta bilen efter ja fick tryck i kopplingen så blev det någon sorts kortis i motorrummet så de small till och all bromsvätska som runnit ut började brinna .. men jag tycker att det va konstigt att trycket försvann igen eftersom jag hade renoverat kopplings cylindern några dagar tidigare, kanske inte hade luftat så noggrant då kanske ?  men men bara o leta efter ny bil igen smile

Sök