Vibrera vid inbromsning vänster bak volvo 850-96

volvo-racer
27 juni 2010 · 724 Inlägg

har byt skivan dock inte beläggen då dom är ca 1månad gamla ...men kan det vara så att beläggen också kan blivit ojämna? den vibrera inte jämt vid inbromsning. (jag vet att man ska byta beläggen i samband med skivan men dom är ju nya)

Senast redigerat av volvo-racer (27 juni 2010)

volvo-racer
11 juli 2010 · 724 Inlägg

Har nu kollat upp oken fram och bak på v-sida men det fortsätter vibrera mkt! känns inget i ratten eller i pedalen. det är hela karossen som skakar mest i bak...någon som har en gissning?

jocket4
12 juli 2010 · 189 Inlägg

Kollat så inte något av bromsoken kärvar så den inte tar något på någon av sidorna?
Kolla även bakvagnsbussningarna, dom brukar ju ge sig med tiden

jonas 740
12 juli 2010 · 429 Inlägg

Gjorde du rent ordentligt på navet där bromsskivan ligger emot?
Ska vara helt rent från rost o skit där, annars så trycker man bromsskivan skev tillslut.
Sen hur vet du att det är vänster sida som det skakar? Sjukt svårt att känna det som vibrationerna leder konstigt i karossen ibland.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
volvo-racer
13 juli 2010 · 724 Inlägg

oken på v-sida är ok har dock inte kollat höger. kan verkligen bussningarna göra att det vibrerar så mkt?
det va rent där. jo man känner det..halva vänster sida skakar som satan när man bromsar ner från höga hastigheter.

perzy Snål gnällspik
13 juli 2010 · 402 Inlägg

Jag hade precis som du på min och det var bromsoket.   Det känns precis som om skivan är sned men det är bromsoket som pumpar.  Bara att byta ok.  Ett tips: köp specialnyckeln för bromsoksnippeln (biltema t.ex.) annars drar man av den där nippeln.

Volvo S80 2,9.
volvo-racer
13 juli 2010 · 724 Inlägg

ok men jag har kollat oket...det rör på sig bra utan svårigheter.

perzy Snål gnällspik
14 juli 2010 · 402 Inlägg

volvo-racer skrev:
ok men jag har kollat oket...det rör på sig bra utan svårigheter.

Biltema tar 550:-   Har du inte råd med det?  Eftersom mitt "pumpade" så måste ju kolven varit rörlig på något sätt -ja jag begriper inte riktigt faktiskt. Men det blev bra efter jag hade bytt, visserligen bytte jag skiva och belägg också. 
Besiktningsmannen var i alla fall säker på sin sak, antar att han hade sett det förr.

Volvo S80 2,9.
TurbOla Reservdansk
14 juli 2010 · 6 271 Inlägg

Jag har exakt samma problem - men det vibrerar inte förrän jag bromsat mycket/hårt så att skivorna går varma.

Då vibrerar det/skakar i hela bilen.

Fick tipset på ett volvoforum att rostranden ytterst på skivan kan göra att beläggen tar i.
Slipade ner det med vinkelslip, men problemet kvarstår.

Inga synliga sprickor överhuvudtaget.
När jag snurrade höger skiva så hör jag hur den går lätt på typ 3/4 av skivan, och tyngre sista biten.

Men det märks ändå inget när skivorna är kalla.
Bytt alla belägg runtom för ca 150 mil sen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang