3599
Sök

Konstigt problem med bromsok efter måling

7 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Tjenare!

Jag har påbörjat en rejäl uppfräschning av min nyförvärvda Caddy -00.

Men när jag målade bromsoken så blev det något konstigt med det vänstra. På något vis så började den bromsa snett på skivan eller hur man skall förklara det. Tittar man på skivan så är de 2 innersta centermetrarna av skivan ytrostat men den yttre delen är blank som det skall.

Jag noterade när jag monterade ihop bromsen att den var något svår att få dit samt att hjulet gick lite tungt att sno. Jag antog att det berodde på att jag sullat lite färg på själva skivan som jag inte fick bort helt med papper. Men så var nog knappast fallet...

Vad kan det bero på? Jag har monterat ned bromsar tidigare utan problem och jag är säker på glidaxlarna löpte fint och beläggen hakade inte fast i något vad jag vet.

Jag monterade isär bromsen idag och bytte plats på beläggen, pressade in kolven samt kontrollerade att allt löpte fint. Efter detta så snodde hjulet fritt även efter några bromsningar. Sedan åkte jag ut och bromsade som bara den för att se om rosten på skivan gick bort men icke... Det "bromsar fortfarande snett".

Kan beläggen ha blivit sneda efter målningen? Jag har varit tvungen att haft bilen till och från jobbet så den har gått ca: 10 mil med detta problem.

Ytterst tacksam för alla svar.

Sök