4861
Sök

Distansbrickor i bakfjädrar Saab 900

614 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Hej

Har efter lite undersökning fram och tillbaka nu konstaterat att det inte bara var stötdämparna bak som var dåligt och som i sin tur gjorde så att bilen skrapar i  bakänden vid tex körning i ett fartgupp, utan att det faktist är så att förre ägare av bilen har sänkt bilen men dock gjort det med för korta sänkfjädrar.

När jag slängde bort dom gamla oljedämparna från biltema som satt i bakvagnen och bytte dessa mot riktiga gasdämpare från speedparts så blev bilen en aning bättre och skrapar inte riktigt i lika mycket längre vid körning på ojämn väg..

Dock räckte inte detta utan har som sagt nu konstaterat att fjädrarna bak helt enkelt är för korta sänkfjädrar (dock ej kapade) svarta fjädrar vet ej märke.

Så min fråga är nu till er eftersom jag aldrig sysslat med väghållning på bilar förut är.

Ifall man skulle sätta typ 1,5 cm eller 2,0 cm distanser under fjädrarna så man får upp bakvagnen lite..
Kommer bilen fortfarande bli hård och ha bra väghålling?
eller kan den bli svajig eller liknande med distanser?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av rybbe (30 augusti 2010)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2010
Detta är inte motorteknik...  flyttar (för en gångs skull)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

614 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
torpis skrev:
Detta är inte motorteknik...  flyttar (för en gångs skull)

haha oj sorry.. aja nu e det flyttat ifall

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

2 924 Inlägg
30 augusti 2010
Kan bli lite stötigare/hoppigare eftersom gummi är som det är men ett par riktiga sänkfjädrar till bakvagnen kan ju inte vara så mycket dyrare?

~ Life is short, have FUN! ~

614 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
peegee skrev:
Kan bli lite stötigare/hoppigare eftersom gummi är som det är men ett par riktiga sänkfjädrar till bakvagnen kan ju inte vara så mycket dyrare?

Okey okey.. var lite så jag kanske trodde med.. nej det är klart nya fjädrar är inga jätte pengar naturligtvis.. problemet är bara att igentligen då så skulle jag ju bara behöva fjädrar bak och inte fram för fram är den perfekt!..

Och var jag kan se efter lite nätsökande så säljs bara fjädrar i set fram och bak..
Så då är ju frågan om man skulle investerat i nya fjädrar runt om hela bilen..

2 924 Inlägg
30 augusti 2010
rybbe skrev:
peegee skrev:

Okey okey.. var lite så jag kanske trodde med.. nej det är klart nya fjädrar är inga jätte pengar naturligtvis.. problemet är bara att igentligen då så skulle jag ju bara behöva fjädrar bak och inte fram för fram är den perfekt!..

Och var jag kan se efter lite nätsökande så säljs bara fjädrar i set fram och bak..

Jag har faktiskt tidigare köpt 2st sänkfjädrar till bara bak från www.chassit.se även om de normalt säljer i set om 4 men det var inga problem, bara ringa och prata me dom smile

~ Life is short, have FUN! ~

5 710 Inlägg
30 augusti 2010
Efter ett kik på din bil och bilden:
http://www.garaget.org/?car=202429&image=2026712
...så kan jag konstatera att den är för låg bak.
Hur man höjjer igen finns det ju fler svar på men din idé om distanser är väl en variant.
Problemet kan väl vara att de för din del måste vara ganska höga och de blir således aningen "vingliga" och fjäderns läge kan ändras när det fjädrar.
En tajt svarvad plastbussning som du trär in i fjädern i övre läget skulle funka.....har du inte tillgång till svarv/plast så skulle jag nog byta fjädrar.

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
peegee skrev:
rybbe skrev:
peegee skrev:

Jag har faktiskt tidigare köpt 2st sänkfjädrar till bara bak från www.chassit.se även om de normalt säljer i set om 4 men det var inga problem, bara ringa och prata me dom smile

Okey okey ska faktist ta och prova detta.. slår en signal till dom så får vi se:d

614 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Efter ett kik på din bil och bilden:
http://www.garaget.org/?car=202429&image=2026712
...så kan jag konstatera att den är för låg bak.
Hur man höjjer igen finns det ju fler svar på men din idé om distanser är väl en variant.
Problemet kan väl vara att de för din del måste vara ganska höga och de blir således aningen "vingliga" och fjäderns läge kan ändras när det fjädrar.
En tajt svarvad plastbussning som du trär in i fjädern i övre läget skulle funka.....har du inte tillgång till svarv/plast så skulle jag nog byta fjädrar.

Okey okey.. Fråga är då som jag  och även peegee pratat lite om här är ifall man i såna fall skulle sattsa på helt nya fjädrar både fram och bak eller kanske köra en lite mer snålvariant och bara köra bak..  om man nu skulle köra på helt nya fjädrar vilka skulle då kunnat varit bäst?..

Titta lite på sportfjädertast på speedparts som sänker vad som påstår 25 mm..
(går ej att länka dit)

Sen även finns det ju på chassit.se  där dom påstyår att det ska sänka 40 mm.. vilket jag då tycker låter väldigt mycket men jag kan ju ha fel:D

Vad tror du?

5 710 Inlägg
30 augusti 2010
Om jag skulle vara i din sits och målet är att bygga en snabb 900 som skall gå bana/bus hade jag satsat slantarna på något annat.
Biltema har t.ex. husvangsfjädrar till din bil som både är hårda och billiga.
Hänger du dit sådana blir den som ett höghus men det är ju bara att kapa ner till rätt höjd.
Detta kan innebära att fjädern sitter löst vilket kräver någon form av stopp (rem/vire eller dyligt) annars blir det svårt att besiktiga.
Fram hade jag kört Mercedes 300 bak fjädrar, dessa verkar passa rakt i men kräver även de ett drop-stop.

Krångligt? köp valfri sänkningsats så blir det nog bra.....men kanske inte till bana.

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Om jag skulle vara i din sits och målet är att bygga en snabb 900 som skall gå bana/bus hade jag satsat slantarna på något annat.
Biltema har t.ex. husvangsfjädrar till din bil som både är hårda och billiga.
Hänger du dit sådana blir den som ett höghus men det är ju bara att kapa ner till rätt höjd.
Detta kan innebära att fjädern sitter löst vilket kräver någon form av stopp (rem/vire eller dyligt) annars blir det svårt att besiktiga.
Fram hade jag kört Mercedes 300 bak fjädrar, dessa verkar passa rakt i men kräver även de ett drop-stop.

Krångligt? köp valfri sänkningsats så blir det nog bra.....men kanske inte till bana.

haha ja du det var mycket olika varianter här.. aa jag vet inte riktigt men lutar nog ändå åt att det kan bli en helt ny sänkningssats.. men fråga är då som jag sa tidigare här.. speedparts har en sats som ska sänka ca 25 mm.. och chassit.se har en sats där det ska sänka ca 40 mm..

i mina öron låter 40 mm lite mycket.. tycker nästan dock att 25 låter för lite:D.. haha men vad tror du?

5 710 Inlägg
31 augusti 2010
Nja...40mm är inte så mycket.
Kilensatsen är dock erkänt hård o bra. För väghållningens skull hade mitt val blivigt denna.....är man inte nöjd med höjden är det ju bara korta ner de till önskad höjd.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Nja...40mm är inte så mycket.
Kilensatsen är dock erkänt hård o bra. För väghållningens skull hade mitt val blivigt denna.....är man inte nöjd med höjden är det ju bara korta ner de till önskad höjd.

mvh Jonas

okey okey.. ska se lite hur jag gör här.. haha korta ner ja.. aja mina få erfarenheter jag har av bilar där fjädrarna är kapade är att det bara blir skit, stutsigt och dåligt.. plus att då kommer jag känna mig som en volvo bonde med:D

5 710 Inlägg
31 augusti 2010
rybbe skrev:
okey okey.. ska se lite hur jag gör här.. haha korta ner ja.. aja mina få erfarenheter jag har av bilar där fjädrarna är kapade är att det bara blir skit, stutsigt och dåligt.. plus att då kommer jag känna mig som en volvo bonde med:D

Att korta ner en originalfjäder som gått 25.000mil är en sak., att kapa en ny fjäder i önskad längd en helt annan.
Visst kan man tappa lite komfort om det är en progressiv fjäder man kapar i men är syftet bra väghållning är rätt hårdhet på fjädern och rätt höjd på bilen tillsammans med bra dämpning melodin.
Jag har kapade fjädrar på min bil o det må vara bonnigt men det ger mig väghållning att åka ganska hyvsat på bana/konbana och slå betydligt dyrare/bättre bilar smile

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
rybbe skrev:

Att korta ner en originalfjäder som gått 25.000mil är en sak., att kapa en ny fjäder i önskad längd en helt annan.
Visst kan man tappa lite komfort om det är en progressiv fjäder man kapar i men är syftet bra väghållning är rätt hårdhet på fjädern och rätt höjd på bilen tillsammans med bra dämpning melodin.
Jag har kapade fjädrar på min bil o det må vara bonnigt men det ger mig väghållning att åka ganska hyvsat på bana/konbana och slå betydligt dyrare/bättre bilar smile

jo naturligtvis har du en poäng i detta!big_smile  aja.. får fundera som sagt lite på hur detta ska bli.. men tror endå det kan luta ut att det får bli en 40 mm sänksats på inköpslistan.. om det nu som sagt inte är någon som tror att 40 mm kan vara för mycket sänkning?big_smile.. vill ju inte köpa fjädrar och få att bakvagnet skapar i igen som bilen är nu:big_smile 

Sen så har väl inte jag rikigt bestämmt mig för vad bilen ska vara till en.. precis som många säger här och även du jonte så ifall man ska ha en bil som ska banköras/konköras så kan det säker vara bra med lite kapat och så vidare:..

Men vet inte rikigt vad bilen ska ha för syfe en när den nu bli färdigbyggd:D... står fortfarande i stadiet hemma i garaget med isärdragen kopplingsannordning och ska sätta på den nya tryckplattan, lamell, slavcylinder, urtrampningslager idag.. sen ska ju nya fjädra på då.. måste ha nytt 3 tums system, 9000 ic och så vidare:D

1 062 Inlägg
31 augusti 2010
I mina öron låter det som att lastfjädrar kapade till rätt höjd skulle göra susen!
Det skulle iaf vara min tveklösa åtgärd!
Om du byter fram och bak så kommer den att öka i höjd både fram och bak så om inte framfjädrarna är dåliga skulle jag behålla de!
Kapade fjädrar är inte det minsta sämre sålänge de sitter rätt monterade och ihop med "rätt" stötdämpare!

Så åk nu till Biltema och köp deras lastfjädrar för kombikupén! (inte sedanlasfjädrarna!) smile

M.V.H.

Sök