4980
Sök

V70 99a Framvagnsinställning. Sliter på yttre banan.

Oturen själv
593 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
En rövare här i Filipstad OKQ8. Ville ha 1200kr för det, För enligt dom "Kunde man inte göra bara framvagn" på V70. Stämmer detta? V70 har väl för fan inte mycket att vrida på där bak tongue  Tycker det var ett rövarpris och känndes som han ljög eftersom jag alltid kunnat lämna in bilar för bara framvagnsinställning.
Ja fick en chock när han sa 1200 så ja stack snabbt därifrån.

Brum

2 266 Inlägg
4 september 2010
jo man kan justera bara framvagnen om man vill men nästan alla verkstäder idag kör fyrhjulsinst för att kolla att bilen inte gör fyra hjulspår i sån tex 1200kr de brukar volvo verkstan ta kolla med lite däckverkstäder dom brukar var billigare

svetsdiff !!!

Fri fart för ett fritt folk!
15 032 Inlägg
4 september 2010
eftersom du kollat i filipstad så är inte karlskoga så långt bort

ring bilmekano tel.0586-50910
och kolla med dom
bosse som gör framvagnsinställningarna där är riktigt nogrann och gör tillskilnad mot dom mesta inte bara en inställning utan han provkör bilen efteråt och är han inte nöjd mekar han lite till

han gjorde inställningen på min 850 förra veckan
priset kan jag dock ej svara på eftersom jag känner en som jobbar där smile

men dessa bilar brukar man som sagt även ställa bakvagnen på inget konstigt
Senast redigerat av Growe (4 september 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

5 089 Inlägg
4 september 2010
Man kan ALDRIG göra en hjulinställning bara fram. Man måste även ställa bakvagnen (som går att göra på en v70). För man måste göra så bilen spårar så att bilen sen går rakt när du kör. Står det fel bak så drar bilen i baken och bilen går ej rakt, och den kan fortfarande slita snett fram t.o.m. Har jobbat med detta i fem år. Se även till att ha bra däck på när du ställer bilen, inga sneslitna däck.
1200 var väll lite dyrt men 7-800 brukar det kosta för en sån bil iaf.
På en v70 kan du ställa toe fram och bak och camber fram.

\Lindgren

812 Inlägg
4 september 2010
800 kostade det mig den senaste gången jag gjorde det och det var fyrhjuls inställning

15 032 Inlägg
4 september 2010
aakesson skrev:
800 kostade det mig den senaste gången jag gjorde det och det var fyrhjuls inställning

märks att du inte bor i stockholm eller liknande där vill dom ha sjuka summor

har man kontakter kan det bli MYCKET billigare än så oxå smile

4 824 Inlägg
4 september 2010
Growe skrev:
aakesson skrev:

jag bor i göteborg och när jag gjorde hjulinställning på min 850 sist så betalade jag typ 800kr och det va på volvo verkstad wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

15 032 Inlägg
4 september 2010
Christian S skrev:
Growe skrev:
aakesson skrev:

jag bor i göteborg och när jag gjorde hjulinställning på min 850 sist så betalade jag typ 800kr och det va på volvo verkstad wink

har hört att 2000kr är billigt i stockholm
sjuka priser

jag gav 300 sist smile men då är det iof kompispris

2 266 Inlägg
4 september 2010
fordongymnasien brukar kunna ta åt sig såna jobb för en billig peng de gjjorde jag när syrran gick fordonsmek

svetsdiff !!!

Oturen själv
593 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Aja min ratt sitter lite snett å ett framdäck sliter välldigt snett.Men fan, vill inte åka på 1200kr för en jävla hjulinställning sad, Kan väl bara justera de vänstra däcket tills jag e nöjd annars?

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Growe skrev:

och kolla med dom
bosse som gör framvagnsinställningarna där är riktigt nogrann och gör tillskilnad mot dom mesta inte bara en inställning utan han provkör bilen efteråt och är han inte nöjd mekar han lite till

Jo men då bara 1 däck sliter snett vill jag bara ställa framvagnen, Tänkte att 500kr har man ju råd me. Vill inte dra sönder dom nya vinterdäcken etc. Ska se om ja kan dra till camber lite så hjulet ställer sig rakt å se om det slutar dra snett.

Brum

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 september 2010
Mreque89 skrev:
Growe skrev:

och kolla med dom

Jo men då bara 1 däck sliter snett vill jag bara ställa framvagnen, Tänkte att 500kr har man ju råd me. Vill inte dra sönder dom nya vinterdäcken etc. Ska se om ja kan dra till camber lite så hjulet ställer sig rakt å se om det slutar dra snett.

Som han skrev behöver det inte vara det slitna hjulet som är orsaken till att det slits fel. kan vara resten av hjulen som står snett smile

För övrigt verkar det standard med att V70 slaktar utsidan på framhjulen trots korrekt hjulinställning när man kör mycket i stan. Kanske värt att prova lite extra camber fram på dessa bilar?  Eller är det så att dessa bilar har så pass lite caster så dom nöter sönder däcken vid stora rattutslag?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök