7214
Sök

Samma svänghjul Sugis vs Turbo volvo vitmotor?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Som topic, är det samma svänghjul på turbon som det är på sugisen? jag vet att diametern på lamellen skiljer 228 vs 240, men skiljer det på svänghjulet?

Inga gissningar tack!

MVH!

8 283 Inlägg
28 september 2010
Nej, det är inte samma svänghjul på turbo och sugmotorerna.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Kanske skall tillägga att jag pratar om Volvo 850 (och tidiga x70) med M56 låda

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
BTW!

kollar lite på laga, men allt jag hittar är dubbelmasse, vad är att rekomendera? dubbel eller enkel? eller finns bara dubbel?

EDIT: Är det samma koppling (tryckplatta å lamell) till enkel som dubbelmasse? (om det nu finns enkel)
Senast redigerat av Xoff (28 september 2010)

8 283 Inlägg
28 september 2010
Enkel är att föredra.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Skrev en edit smtidigt som du svarade, är det samma?

Om nu enkel är att föredra, i vilka bilar satt enkel? med vilka motorer? vart får man lättast tag på enkelmasse?

Jag förstår ju att en skrot inte lägger ett enkel på hyllan då ett sådant inte slits... Men om jag skall ställa en förfrågan, vilka bilar skall man leta i?

ELLER

Hur långt tror du en 228 koppling (NY) klarar en turbo? eller är det dömt att misslyckas från början? för jag har nu monterat komplett vlåda med svänghjul å lamell å allt från en 850 GLT, men den slirar (den släpper å skenar när laddet kommer över 0.5kg) kan jag klara mig ifall jag bara köper en sinter å sätter med nuvarande platta å svänghjul?

Många frågor men tackar för svaren! smile

8 283 Inlägg
28 september 2010
Kopplingen är densamma oavsett om det är stumt eller dubbelmasse. Enkelmasse satt bara på 850. From X70 gick man över till dubbelmasse för att förslöka få tyst på rasslet från växellådorna.

Känns som om du svarat på din egen fråga. Glt kopplingen är tänkt för 170hk. Klenaste turbomotorn hade 10hk och 40Nm mer. Och sinter är ingen universallösning. Det primära problemet är inte lamell, utan tryckplattan. Men en bättre tryckplatta så kan man köra med glt-lamellen. Du kan ju kanske klara dig med sinter, men det är tveksamt. Speciellt med tanke på att det verkar som motorn dessutom inte är original.

Sök