1795
Sök

Tröga växlar 740 m46

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
jag har en m46 låda på min volvo, den med overdrive.
nu är det som såhär att för en vecka sen ca började jag få problem med att få ur 2:ans växel när jag dragit på till ca 5500 varv.
efter några dagar blev det värre, så fort man hade kört en längre sträcka så var 1:an och 2:an riktigt tröga, både att lägga i och dra ur.
som den står idag så har jag detta problemet hela tiden med just 1:an och 2:an även när den är nystartad.
inga som helst problem med de andra växlarna.
jag har nybytt koppling och lager.
jag bytte även växellådsoljan idag men det blev ingen som helst skillnad.

hoppas på svar!

Smålänning
7 887 Inlägg
29 september 2010
Är spaken glapp? Kanske dags att byta bussningarna smile Annars är det bara att ta i. Traktorlådorna kan vara lite kärva smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Är spaken glapp? Kanske dags att byta bussningarna smile Annars är det bara att ta i. Traktorlådorna kan vara lite kärva smile

nej den glappar knappt. kollade bussningarna när jag bytte koppling och dom var fina...

Smålänning
7 887 Inlägg
29 september 2010
Ska sitta nån gummibussning på växelföraren också, kolla den med, annars ligger felet i lådan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Ska sitta nån gummibussning på växelföraren också, kolla den med, annars ligger felet i lådan.

jag tror faktiskt inte felet ligger i någon bussning för då hade alla växlar varit desamma

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
ingen som kan veta?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 september 2010
Läs vad han skriver istället, strå ju klart och tydligt att felet ligger i lådan om det INTE än någon bussning......

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
Läs vad han skriver istället, strå ju klart och tydligt att felet ligger i lådan om det INTE än någon bussning......

jag kan läsa smarthuvud. och tillomed jag fattar att det möjligtvis ligger i lådan, men VAD är det då som orsakar det?
det är vad jag vill veta

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 september 2010
japp, jag är inte speciellt smart för fan

61 Inlägg
29 september 2010
lådan måste ju ha synkringar... säkert de som är slut.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Kingkill33 skrev:

hade för mig att det bara gällde en växel i taget.. hade det dessutom på min gamla golf och det är inte alls samma sak.
kan även säga att växlarna är grymt tröga hela vägen ner i läget och hela vägen ur.. känns som om spaken skrapar mot en kuggkrans.

Smålänning
7 887 Inlägg
29 september 2010
mk2_power skrev:
Kingkill33 skrev:

hade för mig att det bara gällde en växel i taget.. hade det dessutom på min gamla golf och det är inte alls samma sak.
kan även säga att växlarna är grymt tröga hela vägen ner i läget och hela vägen ur.. känns som om spaken skrapar mot en kuggkrans.

Smort upp "kulan" som spaken ledas i i spakstället? Om alla växlarna är tröga kan det vara ett alternativ smile

Men annars kan det vara en skiftgaffel som vikt sig vid nån våldslös växling.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
mk2_power skrev:
Kingkill33 skrev:

Smort upp "kulan" som spaken ledas i i spakstället? Om alla växlarna är tröga kan det vara ett alternativ smile

Men annars kan det vara en skiftgaffel som vikt sig vid nån våldslös växling.

nja det gäller som sagt bara 1:an å 2:an..
ska kolla gaffeln imorn då, annars blirre väl en ny låda från skroten

820 Inlägg
29 september 2010
Fick samma problem på min 760 med samma låda en gång efter jag varvat ur på tvåan, gick inte att få i varken ettan eller tvåan, men så tjötade jag lite med bror min som vart med om kärvande lådor osv på 700serien och det han gjorde var att ta i för kung och fosterland när han växla, trodde hela skiten skulle paja men så släppte det bara och har funkat sen dess(2 år).

Om man säger

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
Fick samma problem på min 760 med samma låda en gång efter jag varvat ur på tvåan, gick inte att få i varken ettan eller tvåan, men så tjötade jag lite med bror min som vart med om kärvande lådor osv på 700serien och det han gjorde var att ta i för kung och fosterland när han växla, trodde hela skiten skulle paja men så släppte det bara och har funkat sen dess(2 år).

oj, känns inte riktigt säkert;) men med mitt temperament när saker inte funkar så kommer det nog av sig själv en dag big_smile

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
Låter som ett kärvande synknav, navet styr både 1an och 2an.
Renovering eller växellåds byte tyvärr sad

Det man inte dör av gör ont.

262 Inlägg
5 oktober 2010
Det är säkert synkringen som är kass/kärvar. en sådan låda kostar inte mkt. Sen är det ju en gyllen tractor så dom ska bemötas med hårda tag ;-)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Tekniker
345 Inlägg
5 oktober 2010
Synkring kan inte kärva, utan kuggen kan bli slitna/gå av, snarare kärvande synknav som för synkringen fram och tillbaks, men som du sa dom lådorna kostar inte så mycket smile

Det man inte dör av gör ont.

262 Inlägg
5 oktober 2010
Ja tur någon kan förklara vad jag mena, lite trött idag smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
haha jo jag vet dom kostar 700 spänn ca..
men sen jag bytte olja har det blivit litta bättre iaf. fortfarande lite smått trögt men det är bara att slita lite så går det smile

Sök