3628
Sök

Året runt däck friktion?

667 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
tänkte köpa året runt däck friktion får man köra med dem på sommaren eller vad heter året runt däck? tittat på 16tum med friktions däck är det ett bra val eller ska man gå ner till 15?

Men min fråga är alltså är friktions däck året runt däck?

Mvh. Tobias

Tacksam för svar

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 oktober 2010
Friktionsdäck är det man brukar kalla för året-runt däck.

Tänk på att dessa slits otroligt fort vid körning på sommaren pga den mjuka gummi blandningen i däcken.

Samt att dom blir helt värdelösa efter 3-4år när gummit blir torrt och då spelar det ingen roll hur mycket mönster man har kvar. dom greppar noll endå i snön då smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

667 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
myran skrev:
Friktionsdäck är det man brukar kalla för året-runt däck.

Tänk på att dessa slits otroligt fort vid körning på sommaren pga den mjuka gummi blandningen i däcken.

Samt att dom blir helt värdelösa efter 3-4år när gummit blir torrt och då spelar det ingen roll hur mycket mönster man har kvar. dom greppar noll endå i snön då smile

kommer inte köra mer än max 1000mil om året när vi flyttat till karlstad. känner mig inte säker med odubbade däck men känns som man kan köpa det om amn inte kör så mycket på vintern. men har inte nya däck grepp på vintern heller?

Väldigt tacksam för svaret jag fick

Mvh

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 oktober 2010
Finns inga åretrunt däck

Finns såkallade åretrunt däck men dom e kass på vintern å kass på sommarn.

Sommardäck på sommarn å vinterd¨ck på vintern de e det enda som funkar.

Visst får man köra med dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) på sommaren men dom funkar riktigt kass speciellt på våt varm asfalt blir nästan som att köra på is.

Å så slits dom grymt fort sommartid då däcken e gjorda för att ha ett bra fäste vid en låg temteratur å e jävligt mjuka i gummit

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök