jag har bytt koppling nu. 4 gånger på två dagar och jag bytte inte skruvarna, det funkar ändå. Däremot så passar b21 svänghjulet om man har en hallgivare på sidan på blocket som sitter på b21, min satt på överkanten. Som det gör org på b230. Jag satte dit den på sidan men funkade inte ändå. Så jag satte till baka org svänghjul och lamell med an annantryckplatta och det funkar fint.
4 gånger? Samma bultar? 70 Nm varje gång?
Man kan återanvända bultarna en gång, om man drar 60Nm. Är ju helt upp till dig men bli inte helt överraskad när det skramlar till som fan om du tynger lite extra på gasfoten
han går på fullgas hela tiden;)
Då skall man definitivt byta skruvar, annars får du va snabb och lyfta fötterna när svänghjulet kommer flygandes...
Ja, somsagt, bli inte för överraskad om det smäller till ^^
Ja hade säkert bara otur, och ja slarvade säkert med att torka rent veven och svänghjulet innan.
ja jag vet inte, men jag är inte så noga. jag tänket byta hela drivpaketet efter vintern så bara den håller tills snön har smält efter vintern så e jag nöjd Gör de ras innan så börjar jag bygga på den i vinter,
Det är en skillnad på max hundra spänn, jag hade lätt lagt den kostnaden på att slippa oroa mig för att bil någon dm kortare men alla gör väl som de vill...
På en standardmotor går det utmärkt att återanvända bultarna, helt andra påfrestningar när det gäller trimmade/turbomotorer. Ett standard svänghjul gör inte så stor skada, värre med ett lättat svänghjul som i sig självt går sönder, det blir en sprängkraft som heter duga. Kostnaden är kanske inte så hög, men hysterin kring att byta bultar överallt går lite till överdrift...
jag instämmer över att tjatet om bultarna är liite på draget, sen kan jag förstå att de som har råkat ut för det på egen hand självklart alltid byter bultarna för att det inte ska hända igen,. Förvisso så vill inte jag heller att det ska hända när jag sitter och gasar bilen, Men jag lägger inte pengar på en gammal bil som bara ska hålla i två månader, året ut. därefter får vi se vad som händer med bilen.
Nu är i allafall allting löst, Bilen går klockrent och bultarna verkar sitta änsålänge.
jag bytte aldrig bultarna på polarens motor när jag byggde den och han har ca 300hk ( + sinter som greppar bra) och den har körts bra hårt förra säsongen, och det har hållt dok så tror jag dom bara är återanvända en gång
jag bytte aldrig bultarna på polarens motor när jag byggde den och han har ca 300hk ( + sinter som greppar bra) och den har körts bra hårt förra säsongen, och det har hållt dok så tror jag dom bara är återanvända en gång
Jag har ju dragit åt mina några flera gånger men som är bara använda två gånger under "gående " period för motorn, eller hur man nu ska säga. Du fattar vad jag menar.
jag bytte aldrig bultarna på polarens motor när jag byggde den och han har ca 300hk ( + sinter som greppar bra) och den har körts bra hårt förra säsongen, och det har hållt dok så tror jag dom bara är återanvända en gång
Jag har ju dragit åt mina några flera gånger men som är bara använda två gånger under "gående " period för motorn, eller hur man nu ska säga. Du fattar vad jag menar.
men som sagt på en bra trimmad motor bör man ju inte återanvända dom mer än en gång. men tror inte att en original sug motor knäcker dom bultarna så lätt. dok så får kan ju kolla skicket på dom så att dom inte är för sträckta eller skadade på nått sätt