2105
Sök

Volvo styrstags-spacer för drifting

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har sett de på många japs, men aldrig på en Volvo.


Funktionen är sådan att man spacar ut styrstaget lite ifrån styrväxeln vilket gör att man kan få lite mer styrvinkel vilket är bra när man vill åka brett cool

http://i41.photobucket.com/albums/e292/spsolo12/steeringspacer.jpg

Är sugen på att göra detta på min bil, men hittar inga spacers nånstans. Någon som sett såna nånstans, och om de överhuvudtaget funkar på en volvo-stryväxel? Antagligen får man låta nån mek. verkstad svarva fram ett par.

Tack på förhand! smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Game On!
244 Inlägg
17 december 2010
#2
behövs ju inte på en Volvo, har ju grymt mycket redan smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#3
joQue skrev:
behövs ju inte på en Volvo, har ju grymt mycket redan smile

Mycket vill ha mer...

https://www1.garaget.org/archive/126/125922/166569/166569-2088594.jpg

Den bilen har helt hemmabyggd framvagn så honom kan jag inte fråga..
Senast redigerat av MantaRobin (17 december 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

227 Inlägg
17 december 2010
#4
Vil du ha en framvagn för att åka på sladd så satsa på att bygga om spindlarn/sätta adaptrar så du får 0 ackerman alltså att hjulen helatiden svänger lika mycket.
Du kommer märka större skillnad med det är lite extra styrvinkel.

Vad har du för hjul och däck nu? finns det verkligen plats för mer styrvinkel?

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#5
Driftar_N skrev:
Vil du ha en framvagn för att åka på sladd så satsa på att bygga om spindlarn/sätta adaptrar så du får 0 ackerman alltså att hjulen helatiden svänger lika mycket.
Du kommer märka större skillnad med det är lite extra styrvinkel.

Vad har du för hjul och däck nu? finns det verkligen plats för mer styrvinkel?

Har inte ens börjat drifta, så till en början ska de hållas enkelt, innnan man har kommit in i de o känt sig fram till vad jag själv känner att jag behöver och vill bygga.

Just nu åker jag på vanliga 15-tums plåtisar, men på sommaren åker jag med 6,5x16" et25 "Hydra". Platsen går ju alltid att spaca fram ute vid navet sen, right?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 december 2010
#6
Spacers och massor med styrvinkel gör att hjulet rör sig mera i hjulhuset än orginal då fälgen hamnar längre ut från centrum för "rörelse Radien" eller vad man ska säga.

tänk att du håller i en pinne (centrumet där navet sitter i spindeln) och ju mera spacer du har ju längre pinne blir det du viftar runt med.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#7
myran skrev:
Spacers och massor med styrvinkel gör att hjulet rör sig mera i hjulhuset än orginal då fälgen hamnar längre ut från centrum för "rörelse Radien" eller vad man ska säga.

tänk att du håller i en pinne (centrumet där navet sitter i spindeln) och ju mera spacer du har ju längre pinne blir det du viftar runt med.

de e jag helt med på smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 december 2010
#8
MantaRobin skrev:
myran skrev:
Spacers och massor med styrvinkel gör att hjulet rör sig mera i hjulhuset än orginal då fälgen hamnar längre ut från centrum för "rörelse Radien" eller vad man ska säga.

tänk att du håller i en pinne (centrumet där navet sitter i spindeln) och ju mera spacer du har ju längre pinne blir det du viftar runt med.

de e jag helt med på smile

Spacers för fälgar vid breddning ger ofta många negativa effekter på väghållningen som många inte tänker på.

Och sen är jag kassa på förklara också men endå smile

Tror även att som något tidigare nämde så är nog 0 i acerman ett bra mål vid drifting. Förmodligen större fördel än extra styrutslag. I alla fall på en gammal volvo som redan har rätt bra styrutslag redan ifrån början.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 513 Inlägg
17 december 2010
#9
robin du har för lite mos om du behöver styra med hjulen du ska styra med gasen smile


KHRacing
18 december 2010
#10
Fråga du Danne med Volvokombin om råd, han bits inte kan jag lova dig !

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#11
KHRacing skrev:
Fråga du Danne med Volvokombin om råd, han bits inte kan jag lova dig !

Han gör ju bara allt så komplicerat wink jag ville bara ha en enkel uppgradering till att börja med. Visst hade de varit kul med fullt justerbart... cool

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

KHRacing
18 december 2010
#12
MantaRobin skrev:
KHRacing skrev:
Fråga du Danne med Volvokombin om råd, han bits inte kan jag lova dig !

Han gör ju bara allt så komplicerat wink jag ville bara ha en enkel uppgradering till att börja med. Visst hade de varit kul med fullt justerbart... cool

Börja med att fråga han smile

F.d Yrkeschafför. Numera Magister.
154 Inlägg
18 december 2010
#13
Eller så kommer du ner på en kebabrulle så kan du kolla in B.A.D-bilen. Vi har gjort det enkelt.....


Mvh Tomas


Tvivlare
2 266 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#14
Tejptomas skrev:
Eller så kommer du ner på en kebabrulle så kan du kolla in B.A.D-bilen. Vi har gjort det enkelt.....


Mvh Tomas

Rulle? Sist jag kollade va tallrik kung... lol

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 513 Inlägg
18 december 2010
#15
vi e hemma alla i byn smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#16
evo_krolle skrev:
robin du har för lite mos om du behöver styra med hjulen du ska styra med gasen smile

haha, jag har inte fyrhjulsdrift, så jag behöver hålla emot lite med min bil wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 758 Inlägg
18 december 2010
#17
Vad kör du med för hjul?
För det är ju inte överdrivet med plats i hjulhusen. Behövs inte så stora däck för att det ska ta i vid fullt rattutslag redan original!

761 Inlägg
18 december 2010
#18
schnauz skrev:
Vad kör du med för hjul?
För det är ju inte överdrivet med plats i hjulhusen. Behövs inte så stora däck för att det ska ta i vid fullt rattutslag redan original!

åja, det går att öka endel, jag kör med 8,5" fälgar
Men man måste ändra styrvinkeln på "rätt sida". med andra ackerman vinkeln, innerhjulet styr ca 25 grader, och ytterhjulet styr ca 35 grader

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/986134_sydv0n.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/986133_9rr3q9.jpg
Senast redigerat av dannnej (18 december 2010)



Sök