2105
Sök

Volvo styrstags-spacer för drifting

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Hej!

Har sett de på många japs, men aldrig på en Volvo.

Funktionen är sådan att man spacar ut styrstaget lite ifrån styrväxeln vilket gör att man kan få lite mer styrvinkel vilket är bra när man vill åka brett cool

http://i41.photobucket.com/albums/e292/spsolo12/steeringspacer.jpg

Är sugen på att göra detta på min bil, men hittar inga spacers nånstans. Någon som sett såna nånstans, och om de överhuvudtaget funkar på en volvo-stryväxel? Antagligen får man låta nån mek. verkstad svarva fram ett par.

Tack på förhand! smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Game On!
244 Inlägg
17 december 2010
behövs ju inte på en Volvo, har ju grymt mycket redan smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
joQue skrev:
behövs ju inte på en Volvo, har ju grymt mycket redan smile

Mycket vill ha mer...

https://www1.garaget.org/archive/126/125922/166569/166569-2088594.jpg

Den bilen har helt hemmabyggd framvagn så honom kan jag inte fråga..
Senast redigerat av MantaRobin (17 december 2010)

227 Inlägg
17 december 2010
Vil du ha en framvagn för att åka på sladd så satsa på att bygga om spindlarn/sätta adaptrar så du får 0 ackerman alltså att hjulen helatiden svänger lika mycket.
Du kommer märka större skillnad med det är lite extra styrvinkel.

Vad har du för hjul och däck nu? finns det verkligen plats för mer styrvinkel?

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Driftar_N skrev:
Vil du ha en framvagn för att åka på sladd så satsa på att bygga om spindlarn/sätta adaptrar så du får 0 ackerman alltså att hjulen helatiden svänger lika mycket.
Du kommer märka större skillnad med det är lite extra styrvinkel.

Vad har du för hjul och däck nu? finns det verkligen plats för mer styrvinkel?

Har inte ens börjat drifta, så till en början ska de hållas enkelt, innnan man har kommit in i de o känt sig fram till vad jag själv känner att jag behöver och vill bygga.

Just nu åker jag på vanliga 15-tums plåtisar, men på sommaren åker jag med 6,5x16" et25 "Hydra". Platsen går ju alltid att spaca fram ute vid navet sen, right?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 december 2010
Spacers och massor med styrvinkel gör att hjulet rör sig mera i hjulhuset än orginal då fälgen hamnar längre ut från centrum för "rörelse Radien" eller vad man ska säga.

tänk att du håller i en pinne (centrumet där navet sitter i spindeln) och ju mera spacer du har ju längre pinne blir det du viftar runt med.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
myran skrev:
Spacers och massor med styrvinkel gör att hjulet rör sig mera i hjulhuset än orginal då fälgen hamnar längre ut från centrum för "rörelse Radien" eller vad man ska säga.

tänk att du håller i en pinne (centrumet där navet sitter i spindeln) och ju mera spacer du har ju längre pinne blir det du viftar runt med.

de e jag helt med på smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 december 2010
MantaRobin skrev:
myran skrev:

de e jag helt med på smile

Spacers för fälgar vid breddning ger ofta många negativa effekter på väghållningen som många inte tänker på.

Och sen är jag kassa på förklara också men endå smile

Tror även att som något tidigare nämde så är nog 0 i acerman ett bra mål vid drifting. Förmodligen större fördel än extra styrutslag. I alla fall på en gammal volvo som redan har rätt bra styrutslag redan ifrån början.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 513 Inlägg
17 december 2010
robin du har för lite mos om du behöver styra med hjulen du ska styra med gasen smile

KHRacing
18 december 2010
Fråga du Danne med Volvokombin om råd, han bits inte kan jag lova dig !

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:

Han gör ju bara allt så komplicerat wink jag ville bara ha en enkel uppgradering till att börja med. Visst hade de varit kul med fullt justerbart... cool

KHRacing
18 december 2010
MantaRobin skrev:
KHRacing skrev:

Han gör ju bara allt så komplicerat wink jag ville bara ha en enkel uppgradering till att börja med. Visst hade de varit kul med fullt justerbart... cool

Börja med att fråga han smile

F.d Yrkeschafför. Numera Magister.
154 Inlägg
18 december 2010
Eller så kommer du ner på en kebabrulle så kan du kolla in B.A.D-bilen. Vi har gjort det enkelt.....

Mvh Tomas

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Tejptomas skrev:
Eller så kommer du ner på en kebabrulle så kan du kolla in B.A.D-bilen. Vi har gjort det enkelt.....

Mvh Tomas

Rulle? Sist jag kollade va tallrik kung... lol

1 513 Inlägg
18 december 2010
vi e hemma alla i byn smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
evo_krolle skrev:
robin du har för lite mos om du behöver styra med hjulen du ska styra med gasen smile

haha, jag har inte fyrhjulsdrift, så jag behöver hålla emot lite med min bil wink

1 758 Inlägg
18 december 2010
Vad kör du med för hjul?
För det är ju inte överdrivet med plats i hjulhusen. Behövs inte så stora däck för att det ska ta i vid fullt rattutslag redan original!

761 Inlägg
18 december 2010
schnauz skrev:
Vad kör du med för hjul?
För det är ju inte överdrivet med plats i hjulhusen. Behövs inte så stora däck för att det ska ta i vid fullt rattutslag redan original!

åja, det går att öka endel, jag kör med 8,5" fälgar
Men man måste ändra styrvinkeln på "rätt sida". med andra ackerman vinkeln, innerhjulet styr ca 25 grader, och ytterhjulet styr ca 35 grader

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/986134_sydv0n.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/986133_9rr3q9.jpg
Senast redigerat av dannnej (18 december 2010)

Sök