5876
Sök

Hjulvinklar för bana BMW

517 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska ställa hjulen för att få bra med grepp på tex banträffar när man ska ut och smiska lite asfalt då inte på bredden utan fort ska det gå.

252 Inlägg
21 februari 2011
Vad har du för fjäder höjd vilka stötdämpare vilken återgång diff bromsad vilka fälg Et tum brädd. Vad har för inställnings möjligheter. Vilken vikt förållande mellan axlarna ? Och även om du vet så är dtinte säkert att du trivs med en instälning då var förare föredrar sin egen inställning. Jag föreslår att du pluggar lite fordonsgeometri så klarnar det nog hur man ska gå till väga om inte Orginal hjulinstälning spec.

854 Inlägg
21 februari 2011
Min grundinställning nästa år kommer vara:

Fram
3,5 gader camber
Max caster (7-8 grader)
2 mm toe-out
Bak
3 grader camber
0-2mm toe-in

Detta med allt stumt monterat i hjulupphängningarna Delrin/alu-bussningar. H&R chassikit för tävling. R-däck. Rensad invändigt med bur och hela kittet.

Den uppgradering som ger mest är R-däck, men för att du inte ska köra slut på dom väldigt sanbbt så måste du ha en bra hjulinställning med mer camber än original och helt plötsligt måste du köpa topplagringar som kan ställas om och även ställbara camberstag bak. Det kommer bara rulla på med saker du känner att du vill byta ut smile

5 089 Inlägg
21 februari 2011
Ett bra tips är att köpa en mätare som mäter värme med laser för att se så man har samma tempratur över hela stilbanan. har man det så vet man att man har bra camber för just den banan du kör på.

\Lindgren

854 Inlägg
21 februari 2011
FLindgren skrev:
Ett bra tips är att köpa en mätare som mäter värme med laser för att se så man har samma tempratur över hela stilbanan. har man det så vet man att man har bra camber för just den banan du kör på.

Är det inte bättre med en sådan som du sticker in i däcket? Ytan ändrar ju snabbt temperatur. Har för mig jag läste om det i en guide från Michelin. 3 mätpunkter, relativt jämn temp så vet man att hjulinställning är bra och inte minst däcktryck som kan spöka en hel del.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 februari 2011
Kmarcus skrev:
Min grundinställning nästa år kommer vara:

Fram
3,5 gader camber
Max caster (7-8 grader)
2 mm toe-out
Bak
3 grader camber
0-2mm toe-in

Detta med allt stumt monterat i hjulupphängningarna Delrin/alu-bussningar. H&R chassikit för tävling. R-däck. Rensad invändigt med bur och hela kittet.

Den uppgradering som ger mest är R-däck, men för att du inte ska köra slut på dom väldigt sanbbt så måste du ha en bra hjulinställning med mer camber än original och helt plötsligt måste du köpa topplagringar som kan ställas om och även ställbara camberstag bak. Det kommer bara rulla på med saker du känner att du vill byta ut smile

Rätt elaka vinklar om man kör mycket på gatan lär man inte få mytcket däck kvar.

Nått annat som är värt att tänka på är att så pass mycket camber funkar inte lika bra på vanliga gatdäck. Samt att toe-ut fram kommer slita satan på däcken vid lansvägskörning.

Låter i alla fall som kmarcus kommer åka fort i sommar. (eller ja.. kommer inte vara bilen som begränsar i alla fall) wink

Men hjulinställningar blir helt inviduelt beroende på vad som är gjort på bilen i övrigt.  Men en bra grund är så pass mycket camber (och caster) ifram som möjligt gärna upp mot 3 grader. Sen runt 0.5 mindre ibak än ifram.   Klarar orginal justeringarna inte av lika mycket som kmarkus inställningar se till att förhållande mellan fram o bak ligger rätt endå (0.5 till 1 grad mera i fram än ibak)  någon mm toe ut ifram och spikrakt bak är nog en bra start.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

854 Inlägg
21 februari 2011
myran skrev:
Rätt elaka vinklar om man kör mycket på gatan lär man inte få mytcket däck kvar.

Nått annat som är värt att tänka på är att så pass mycket camber funkar inte lika bra på vanliga gatdäck. Samt att toe-ut fram kommer slita satan på däcken vid lansvägskörning.

Låter i alla fall som kmarcus kommer åka fort i sommar. (eller ja.. kommer inte vara bilen som begränsar i alla fall) wink

Men hjulinställningar blir helt inviduelt beroende på vad som är gjort på bilen i övrigt.  Men en bra grund är så pass mycket camber (och caster) ifram som möjligt gärna upp mot 3 grader. Sen runt 0.5 mindre ibak än ifram.   Klarar orginal justeringarna inte av lika mycket som kmarkus inställningar se till att förhållande mellan fram o bak ligger rätt endå (0.5 till 1 grad mera i fram än ibak)  någon mm toe ut ifram och spikrakt bak är nog en bra start.

¨
Bilen rullar i stort sätt bara till och från bana så det är lugnt. Kan säga att slitaget som landsvägsåkat bidrar med är inte i närheten av vad själva bankörningen gör tongue Så har man inte tänkt att ha bilen som bruksbil ser jag det inte som något problem faktiskt.

Jag ska göra mitt bästa med att sätta dit en och annan Porscheförare big_smile

761 Inlägg
24 februari 2011
Kmarcus skrev:
myran skrev:

¨
Bilen rullar i stort sätt bara till och från bana så det är lugnt. Kan säga att slitaget som landsvägsåkat bidrar med är inte i närheten av vad själva bankörningen gör tongue Så har man inte tänkt att ha bilen som bruksbil ser jag det inte som något problem faktiskt.

Jag ska göra mitt bästa med att sätta dit en och annan Porscheförare big_smile

Mycket negativ camber och toe out äter ju däck något fruktansvärt vid normal körning.

Jag vet inte om du menar 2mm toe out eller 2 grader?
Jag körde 2 grader toe out och det var ingen hitt på vägarna, fruktansvärt stirrig och som sagt däcken försvann snabbt.
Det med ca 2 grader negativ camber

517 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
tekniknissen- skrev:
Vad har du för fjäder höjd vilka stötdämpare vilken återgång diff bromsad vilka fälg Et tum brädd. Vad har för inställnings möjligheter. Vilken vikt förållande mellan axlarna ? Och även om du vet så är dtinte säkert att du trivs med en instälning då var förare föredrar sin egen inställning. Jag föreslår att du pluggar lite fordonsgeometri så klarnar det nog hur man ska gå till väga om inte Orginal hjulinstälning spec.

jag har K-sport street runtom full justering, camberstag bak på gång, 17*7,5" fälgar med 205 - 215 40-45 däck har ej bestämt mig ännu. kommer ha diffbroms från 325a men jag tar ditt tips där med att plugga lite. men lite grund tips att testa ifrån hade varit trevligt

517 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
hmm mkt goda tips. men om vi säger som så här, det är en typ bruks bil ska mest fin,bus åka och lite bana och så. sitter K-sport coilovers på street modellen. med 3D topplagringar fram, camberstag kommer det sitta på. men bmw ligger väldigt fint i kurvor original (har mest kört bmw) och har lite toe in då om hjulvinklarna är rätt. och inom drift så ska det också vara toe in fast kraftigare och dom svänger ju väldigt mkt. så om jag fattat det hela rätt för att få en bil som ligger bra på banan greppmässigt så ska det vara toe out i fram då blir det bättre och snabbare kurvtagningar har jag rätt lr fel? och toe in i bak för samma respons?

men om jag då skulle ha toe vinklarna raka fram och bak då minskar slitaget men borde inte det då vara bättre på bana då än vad original inställningarna? va mkt inne på inställningar för drift för att det är roligt men det sliter så på bilen och äter bakdäck växellådor diffar m.m. och börjar bli lite uttjatat nästan. lite för stort. och då jag gillar att köra fort på fina landsvägar med kurvor hit och dit så ändrade jag mig till lite mer åt bankörnings hållet gällande hjulvinklar. och aerodynamik gillar jag så det kommer jag inte ha brist på.

Sök