Servo-olja VW Golf 3?

dimepiece
27 april 2011 · 4 Inlägg

Någon som vet om man behöver någon speciell servo-olja till golf 3? Har hört lite olika, ska man ha vw egen gröna olja eller går det bra med typ mekonomens?

Volkswagen Golf 3 "Herbert" (1995)
DanneJ
27 april 2011 · 642 Inlägg

Jag köpte min styrservoolja genom VAG när jag renoverade servosystemet efter att ha forskat runt lite vilken olja man skulle ha i, pumpen gillar tydligen inte annan olja.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Clintan66
27 april 2011 · 2 011 Inlägg

Kan inte svara 100% till din, men vad jag hört till Bmw alla fall, så ska du inte blanda de olika färgerna alla fall, för då kan styrväxeln börja läcka. Har du grön i, så kör vidare på grön.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
te_wik Forummoderator
27 april 2011 · 12 813 Inlägg

Biltemas LHM+ funkar prima, så länge det är grön olja du ska ha.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
dimepiece
27 april 2011 · 4 Inlägg

tack för svaren smile

nä jag ska inte blanda oljorna men det är något fel på servon och jag tror att någon som har gjort vid den innan jag köpte bilen har hällt i någon annan olja för den är gul/vit genomskinlig och konsistensen som vatten ungefär så jag ska byta ut oljan.

Volkswagen Golf 3 "Herbert" (1995)
dawwe ...has left the building...
27 april 2011 · 4 474 Inlägg

Mja...Inte alltid man kan blanda LHM-olja med "servolja", speciellt INTE om original-oljan är Pentosin, vilket kan vara i fallet med VW fast den heter något annat på VW-språk...

Edit: Pentosin är grön till färgen o finns o två varianter, en "mineral-basera" o en "syntetisk, har för mig mineral heter nåt med ".7" med den syntetsika heter nåt med ".11s"

Senast redigerat av dawwe (27 april 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
te_wik Forummoderator
27 april 2011 · 12 813 Inlägg

Den ska ha VAG G002000 olja. Har kört LHM-olja i alla mina VAG utan problem. Så länge det ska vara grön olja i dom.

Tidigare årsmodeller hade vanliga ATF.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
dawwe ...has left the building...
27 april 2011 · 4 474 Inlägg

Te_wik: VAG G002000 ÄR Pentosin CHF 11S, o den bör/skall man INTE blanda med LHM+. System avsedda för Pentosin skall fyllas med Pentosin.

Edit: Pentosin säljs lite varstans, tex hos BMW, Saab, kan löna sig att kolla pris då det kan skilja en del, har för mig att G002000 är en rätt dyr olja...

http://cgi.ebay.de/1L-Zentralhydrauliko … 27b82beb37

Senast redigerat av dawwe (27 april 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
te_wik Forummoderator
27 april 2011 · 12 813 Inlägg

dawwe skrev:
Te_wik: VAG G002000 ÄR Pentosin CHF 11S, o den bör/skall man INTE blanda med LHM+. System avsedda för Pentosin skall fyllas med Pentosin.

Okay, jag pratar dock inte om blandning. Tömmer alltid systemet innan jag kör LHM.
Men för säkerhetsskull är det ju bäst att springa in på VAG och köpa rätt olja, kostar 116kr/l vill jag minnas.
Men läst någonstans att G002000 utgått och ersatts med G004000.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
dimepiece
27 april 2011 · 4 Inlägg

okej, tack så mycket, ja jag ska ju byta ut all olja så jag häller nog hällre i VAG olja i så fall. känns säkrast så. Ni vet möjligtvis inte hur mycket olja man behöver om man ska byta ut all olja?

Volkswagen Golf 3 "Herbert" (1995)
dawwe ...has left the building...
27 april 2011 · 4 474 Inlägg

Finns inget som heter VAG-olja, det är Pentosin:). Har för mig att det gick åt dryga litern, 2 liter räcker garanterat.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang