-Linus skrev:
Hej,
Jag har en fyrhjulsdriven Mitsubishi Galant GTI 4X.
Årsmodell: 1989.
Motortyp: 106 kW, 1997 cc.
Motorkod: 4 G 63.
Jag har två problem med bilen som kanske/kanske inte är relaterade:
1. Kylfläkten fungerar sporadiskt som bäst, jag har hört den gå igång vid något tillfälle, men det är sällan.
Under körning ligger temperaturmätaren stabilt i mitten, men vid tomgång kan den ibland stiga, utan att fläkten går igång, tills den eventuellt kokar. Kör man en sträcka innan den hinner koka så sjunker temperaturmätaren ganska snabbt till mitten igen och stannar där.
Det är inte alltid temperaturen stiger vid tomgång, men ibland.
Jag funderar på om det kan vara tempgivaren eller termostaten som är defekt, eller är jag inne på fel spår?
Vad är troligast att orsaka sådana fel?
2. För en tid sedan började bilen gå dåligt på tomgången. Inte direkt när den är kall, men så fort man kört bara några meter och sedan står på tomgång så "svajar" tomgången. Den är även relativt "slö" när man kör och ger gaspådrag. Inte jätteslö, men märkbart slöare än innan tomgången började svaja.
En kompis nämnde att det kan vara lambdasonden som är dålig, men borde inte lambdavärdena vara dåliga på besiktningen då? Senaste besiktningen gick igenom utan anmärkningar, och det var efter att tomgången börjat svaja.
Vad kan vara orsak till den ojämna tomgången?
Vore jättetacksam om någon har några idéer.
Mvh
Linus