2658
Sök

Startmotor frihjular, kass eller startspärr problem?

2 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Hej. Jag har en Seat Toledo '98 som har gått utan anmärkningarn hela vintern ( och flera år för den delen)
Plötsligt startar den inte hmm
Vrider jag om nyckeln så hör man hur startmotorn varva men inte får grepp eller fäste i motorn. Låter solklart att det är starmotorn som har gjort sitt, inte sant ? Men är ändå osäker om det inte skulle vara så att startspärren sätter stopp? Eller skulle det då bara klicka i startrelät om startspärren skulle ligga på?

Har ett eftermonterat carguard larm, skall tilläggas.
Tacksam för,alla svar innan jag springer iväg och köper något nytt i all hast smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 december 2012
Solenoiden spökar. Du behöver förmodligen renovera eller byta startmotor. Det du kan testa är att lägga i ettan (utan tändning) och gunga bilen fram och tillbaka, eller att ta en hammare/stålspett och knacka på startmotorn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 251 Inlägg
10 december 2012
Tja det kanske funkar med ett järnspett, om man vet var man ska bruka det.

Det kan vara som så att kuggkransen som sitter runt svänhjulet lossnat eller att en enda kugge gått sönder på den. Givetvis kan det vara fel i själva startmotorn.
När du vrider på startnyckeln till startläge kopplas en spänning via den lilla klena kabeln in i startmotorns startrelä, även kallad solenoid. Solenoiden har två viktiga funktioner. Koppla spänning från batteriet, via krova kabeln på pluspolen, till själva startmotorn. När detta sker ska även ett drev på starmotorns axel, kallas ibland bendixdrev, slungas in i kontakt - ingrepp med den tantande kuggkransen runt svänghulet.
Startspärren i larmet är inkopplat på den klena kabeln från tändningslåset till startreläet, och tydligen funkar det som dets ska.

Lossa först minuspolen på batteriet. Skruva sedan dän startmotorn. Kolla startkransen. Hoppas den sitter fast på svänghjulet och att den är hel, alla kuggar på plats. Dra runt motorn med en hylsa på vevaxeln för att kolla.
Är den deffekt på något sätt eller har lossnat, blir det till att riva ned växellådan mm.

Men det kan ju vara starmotorn.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
10 december 2012
Eller så har axeln gått av - hände på min grannens bil

2 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
caromania skrev:
Det du kan testa är att lägga i ettan (utan tändning) och gunga bilen fram och tillbaka, eller att ta en hammare/stålspett och knacka på startmotorn.

Tack för alla tips, skall hem och bruka mer våld.

Meaganeowner skrev:
Lossa först minuspolen på batteriet. Skruva sedan dän startmotorn. Kolla startkransen. Hoppas den sitter fast på svänghjulet och att den är hel, alla kuggar på plats. Dra runt motorn med en hylsa på vevaxeln för att kolla.
Är den deffekt på något sätt eller har lossnat, blir det till att riva ned växellådan mm.

Jag kan alltså släppa de där med larm/startspärr och börja riva ner startmotorn och hålla tummarna att det bara är att byta ut den.

2 251 Inlägg
10 december 2012
Har inget med larmet att göra....

Sök