2315
Sök

Volvo 855 har kokat

2 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
Hejsan!

Har fått tag i en Volvo 855 glt -95 17.800mil som har kokat.
Tjejen som har haft den körde direkt in på en ficka nör hon märkte att den koka och stängde av den direkt.
Nu har bilen bara stått sen juni och har nu fått hem den i mitt garage då den stått ute sen juni.
Skotta fram bilen och försökte få igång den med en " booster " men den tände inte.
Nu har vi fått hem den i garaget som sagt och stått ett dygn så han fått Tina.
Testade idag att få igång han med boostern och efter några försök så gick han igång.
Bilen knacka en aningen, kan det va att den stått länge? Då vi nyss fått hem den så har vi inte fyllt på vatten i expansionskälet så ville inte ha igång den allt för länge. Bilen var igång ca 1 minut.
Frågan är vad som kan tänkas ha gått sönder efter den kokat och vad är det som kan orsaka att den börjat koka?
Oljan är bra, den är svart, inget vatten har kommit in i motorn.
Kollade förut på kälet och uppe där korken skruvas på så var det en " spricka " där.
Vet inte pm det har varit så eller om det blev när den koka?
All information och svar skulle jag vilja få, är inte så bra på bilar. Fick bilen för 2000kr så hoppas det inte är allt för allvarligt!
Tack för mig!

2 251 Inlägg
28 december 2012
Jo, i stort sett alla dagens bilar är konstruerade för ett övertryck i kylsystemet då motorn blir varm. Tryckets storlek bestäms av en ventil oftast i locket på expansionskärlet. Där finns också en ventil som släpper in luft när motorn kallnar, annars skulle det suga ihop slangar o kylare. Så om inte systemet är tätt i övrigt kommer motorn att koka.
Jämför gärna med mormors tryckkokare. Kokar potatisen på 5 minuter därför att vatten kokar vid högre temperatur än 100 grader vid motsvarande högre tryck. O andra sidan kokar vatten vid ca 80 grader på Mount Everest, för där är lufttrycket lågt. Celsius bestämde att vatten kokar vid 100 grader. Detta vid havets nivå och vid medellufttryck. Vatten kokar vid hundra grader är alltså en generell obestämd uppfattning som duger i de flesta fall för oss som lever livet ut nära havet.

Helt normalt kokar motorn om kylsystemet har en läcka.
Byt det som är trasigt och kolla alla slangklämmor är dragna och kylare, vattenpump e t c inte har läckor. Syns bäst när motorn är varm och det blir ett övertryck, då pressas kylvätska ut. Använd alltid ett original lock till expansionskärlet.

Dagens motorer har tunt gjutgods och det blir på vissa ställen väldigt hett, mer än 100 grader. T ex i toppen kring avgasventilerna. Detta leder till att vattnet kokar där om inte systemet är trycksatt.
Senast redigerat av Meaganeowner (28 december 2012)

2 251 Inlägg
28 december 2012
Och tappa ur all gammal kylvätska. Spola ur hela systemet och fyll med endast en sort, t ex Ok:s. Blanda inte t expropylen- och etylenglykol då kan det bli proppar av något som liknar gegga med kokning som följd.
Kylvätskan ska ju cirkulera fritt.
Senast redigerat av Meaganeowner (28 december 2012)

2 251 Inlägg
28 december 2012
Hade en gång en Saab 900 med en vattenpump som läckte allt mer. Filade upp ett spår i locket till expansionskärlet för att släppa ut det tryck som jag hade märkt uppstod då motorn blev varm med följd att kylvätska strilade ut. Vad hände?
Jo, bilen kokade efter 1 km!
Den saabteknikern kliade sig rejält i huvudet när han fick se mitt filade spår....  varför detta fråga han sad

Sök