2596
Sök

Oren tomgång, VW vento 1,8 -92

36 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Tjena, har lite strul med tomgången på min vento.
Filmen visar vad jag menar, vad skulle problemet kunna vara?

http://www.youtube.com/watch?v=tWJkHQU_Y9I

Tacksam för svar.

Mvh Tommy

80 Inlägg
7 april 2010
hoppar tomgången lite upp o ner ?...

36 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
yes.
men väldigt lite om man ska döma av varvmätaren.
Är mer fundersam över "hostandet" ur avgasröret, detta upphör när man varvar upp lite.

Mvh Tommy

146 Inlägg
7 april 2010
Verkar som om den inte går på alla.

Vcds

80 Inlägg
7 april 2010
hmm ja hade problem me min audi (vW o audi har samma motorer) o de var att den hoppade lite i tomgången. o detta visade sig vara luftmassemätaren som spökade. o de räckte för mig o köra bilen varm. (ca 10 min) stänga av den. o sen vrida tänningen till läget precis innan startmotorn går igång o sen vänta tills alla lampor slocknade o sen starta. för då hade den Kalibrerat sig igen. testa! de skadar inte smile

36 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
bearz skrev:

Helt korrekt iakttagelse min vän smile var precis ute o kollade. Den går inte på 3:e cylindern (räknat från vänster).

Vad kan detta bero på då? Någon kunnig? smile

Mvh Tommy

6 Inlägg
8 april 2010
har samma fel på min vento, den går inte på 4an och låter likadant,
Senast redigerat av Jubbet (8 april 2010)

--
// Robban

Motborgare
1 099 Inlägg
8 april 2010
Snuez skrev:
bearz skrev:

Helt korrekt iakttagelse min vän smile var precis ute o kollade. Den går inte på 3:e cylindern (räknat från vänster).

Vad kan detta bero på då? Någon kunnig? smile

Mvh Tommy

Kolla fördelarlock, tändkabeln och tändstiftet.

-- K

36 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Har nu kollat lite saker,
Den tänder som den ska på alla burkar, har även gjort ett komp-test och fick detta resultat:

15-15-15-12

Lite underligt  att 4:an blev 12 när det är 3:an som inte går :p

Då finns det väl bara ett alternativ kvar?  Soppa? Eller är jag ute och cyklar nu smile

Ska väl även nämnas att det är ABS motorn med Mono Motronic insprutningen, alltså bara en spridare. Hade den vart dålig hade väl alla burkar knasat?

Mvh Tommy

36 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Uppdatering:

Har nu vart ute och testat kompet igen, detta eftersom jag glömde köra med öppet gasspjäll första gången.

Nu fick jag bättre värden, alla låg på 15 eller strax intill.

Efter testet hade problemet dock flyttat på sig, nu var det 2:an som inte gick och 3:an fungerade fint.
Efter ett par minuter kollade jag igen, och då fungerade varken 2:an eller 3:an... hmm

Har en fundering kring mina tändkablar dock, enligt biltemas gnistprovare så tänder alla burkar som de ska.
Men när jag kör motorn och rycker loss en kabel för o kolla cylindern så får jag ofta stötar från kabeln om jag  råkar nudda tex toppen med den. Tyder detta på överslag och kassa kablar?

Mvh Tommy

36 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Då provar vi igen då..

Nya tändkablar, rotor, fördelarlock.   inget resultat...

börjar ledsna nu hmm

94 Inlägg
10 april 2013
tjenna! jag bumpar den här... har du hittat felet? smile

Sök