Styrproblem, ratten fastnar efter man svängt. Volvo 940 ftt (97)

Generalen-
4 april 2013 · 44 Inlägg

Hej jo jag har lite problem med min Volvo 940 (97a) det är så att nu efter jag satt på mina sommar däck (235-40-18) så har jag fått ett problem och problemet är så att när jag svänger (inte alltid) oftast när vägen är lite ojämn så fastnar ratten i sväng läge alltså om jag svänger till höger och sen vill åka rakt så är ratten fortfarande åt höger får hålla emot och få den rak. Detta händer inte i varje sväng utan lite då och då.
Hoppas min förklaring var hyfsad annars fråga så får jag försöka förklara bättre.
Mvh

Senast redigerat av Generalen- (7 april 2013)

henke_99 Offroad Racing
4 april 2013 · 3 122 Inlägg

Jag skulle gissa på dåliga fjäderbenslagringar, när dom kärvar så vrids fjädrarna när man svänger. Gör man stora styrutslag eller kör där det är ojämt så bilen fjädrar ut mycket så ändrar fjädrarna läge och då kommer dom mota när man svänger tillbaka istället. Det borde höras om du står still o svänger att det klonkar/knakar vid framhjulen i så fall.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Generalen-
5 april 2013 · 44 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag skulle gissa på dåliga fjäderbenslagringar, när dom kärvar så vrids fjädrarna när man svänger. Gör man stora styrutslag eller kör där det är ojämt så bilen fjädrar ut mycket så ändrar fjädrarna läge och då kommer dom mota när man svänger tillbaka istället. Det borde höras om du står still o svänger att det klonkar/knakar vid framhjulen i så fall.

Va ute och testade nu och när jag står still och svänger så låter det typ ett tickande ljud

Generalen-
7 april 2013 · 44 Inlägg

Uppdaterar lite i hopp om att få lite mer info, när jag står still och svänger så knäpper det från hjulen det hörs inte innefrån cupen utan bara när man står utanför, problemet är fortfarande att när jag svänger så vill ratten inte åka tillbaka till ursprungs läget utan ibland så får jag dra tillbaka den och hålla kvar det, behöver inte hålla hårt räcker med en hand och det är inte jobbigt men om jag släpper så hamnar ratten i svängt läge, det händer inte varje gång jag svänger kanske i 5 av 10 svängar händer det. Och felet uppkom efter jag bytt till sommardäcken (235-40-18) med vinterdäcken (185-65-15) så märkes inget då varken lät det konstigt eller var konstigt när jag svängde.

henke_99 Offroad Racing
7 april 2013 · 3 122 Inlägg

Hissa upp bilen fram o vrid hjulen då o se vad som händer. För att få den tillbaka till "nolläget" går det genom att svänga en bit förbi åt andra hållet så att säga?

Det jag kan tänka mig är att nåt hänt i samband med att du haft bilen upphissad så belastningen i fjädringen försvunnit. Testa att skruva tillbaka vinterhjulen fram o provkör.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Brådhis * Voff voff *
7 april 2013 · 10 280 Inlägg

Bredare däck ger ju en förändring av motståndet när bilen rullar med svängda hjul. Även på min V70 känns det annorlunda med 18" jämfört med vinterhjulen (16"). Jag skulle alltså säga att det är ett normalt fenomen när man sätter på större hjul.

Det finns ju inte egentligen någon direkt funktion som snurrar tillbaka ratten till rakt läge när man svängt utan det handlar uteslutande om fysikens lagar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Generalen-
7 april 2013 · 44 Inlägg

henke_99 skrev:
Hissa upp bilen fram o vrid hjulen då o se vad som händer. För att få den tillbaka till "nolläget" går det genom att svänga en bit förbi åt andra hållet så att säga?

Det jag kan tänka mig är att nåt hänt i samband med att du haft bilen upphissad så belastningen i fjädringen försvunnit. Testa att skruva tillbaka vinterhjulen fram o provkör.

Nej det hjälper inte att svänga åt andra hållet utan det som krävs för att den ska hamna i nolläge är oftast att vägen är lite oljämn och man får en liten "smäll" då släpper det.
Ska testa skruva på vintersulorna och se vad som händer

Generalen-
7 april 2013 · 44 Inlägg

Brådhis skrev:
Bredare däck ger ju en förändring av motståndet när bilen rullar med svängda hjul. Även på min V70 känns det annorlunda med 18" jämfört med vinterhjulen (16"). Jag skulle alltså säga att det är ett normalt fenomen när man sätter på större hjul.

Det finns ju inte egentligen någon direkt funktion som snurrar tillbaka ratten till rakt läge när man svängt utan det handlar uteslutande om fysikens lagar.

//Brådhis

Det är ju lite jobbigt att efter en sväng så måste jag hålla emot i ratten för släpper jag så svänger den fortfarande, och hade inte detta problem innan vintern körde med samma breda sulor innan vintern.

henke_99 Offroad Racing
7 april 2013 · 3 122 Inlägg

Brådhis skrev:
Bredare däck ger ju en förändring av motståndet när bilen rullar med svängda hjul. Även på min V70 känns det annorlunda med 18" jämfört med vinterhjulen (16"). Jag skulle alltså säga att det är ett normalt fenomen när man sätter på större hjul.

Det finns ju inte egentligen någon direkt funktion som snurrar tillbaka ratten till rakt läge när man svängt utan det handlar uteslutande om fysikens lagar.

//Brådhis

Nja, inte riktigt. Bilarna är konstruerade genom diverse vinklar på leder osv i framvagnen för att styrningen ska centrera "automatiskt". Det är därför det är så svårt att backa fort... Och skulle man få på fälgar som minskar denna funktion så ska man aldrig behöva hålla emot ratten när man svängt tillbaka, då är det nåt som är fel.

Däcken på min blazer är enorma jämfört med original, men självcentreringsfunktionen i styrningen finns kvar för det. Har jag vridit tillbaka ratten efter att ha svängt när jag kör så behöver jag aldrig hålla emot för att den inte ska börja svänga av sig själv igen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Meaganeowner
7 april 2013 · 2 250 Inlägg

Byt lagrena längst upp fjäderbenet! Det är inga lager av hög kvalitet där. Finns t ex ingen tätning mot skit. Så om Du spolar med högtryckstvätt är det stor risk att det kommer in skit i lagret och det kärvar exakt som Du beskriver. Styrningen drar plötsligt efter en sväng åt sidan... Så plötsligt efter en "klonk" så kan det dra rakt fram eller åt andra hållet.

När jag bytt på mina bilar: Passat, Audi (äldre) och Renault, så var jag alltid noga med att inte lossa nedre infästningen (2 genomgående bultar) i själva fjäderbenet / stötdämparen. För gör man det så blir det till att göra hjulinställning! Kostar ca 1000 kr, helt i onödan. Nej, plocka dän hela fjäderbenet! med lagerhus och allt (efter att ha dragit ur drivknuten). Märk upp med färg vart benet sitter fastskruvat i övre änden om det är justerbart.

Sen behöver Du fjäderkomprimerare för att dra ihop fjädern. Använd alltid sådana med dubbla krokar, de fäster bättre om fjädern. Har varit med om att de med enkla krokar lossar. En gång gick fjädern genom en dörr!
Ska förresten byta igen på Renaulten till sommaren....
Enda problemet har varit muttern längst upp på stötdämparen, men med en "mutterknack" lossnar det fint. Stötdämparstången hinner liksom inte med att vrida sig. Men se till att fjädern är komprimerad först, annars kommer den att ge seg iväg med stor kraft när mutter släpper helt. Byt på båda sidorna! Bilen  blir som ny!

Brådhis * Voff voff *
7 april 2013 · 10 280 Inlägg

henke_99 skrev:

Brådhis skrev:
Bredare däck ger ju en förändring av motståndet när bilen rullar med svängda hjul. Även på min V70 känns det annorlunda med 18" jämfört med vinterhjulen (16"). Jag skulle alltså säga att det är ett normalt fenomen när man sätter på större hjul.

Det finns ju inte egentligen någon direkt funktion som snurrar tillbaka ratten till rakt läge när man svängt utan det handlar uteslutande om fysikens lagar.

//Brådhis

Nja, inte riktigt. Bilarna är konstruerade genom diverse vinklar på leder osv i framvagnen för att styrningen ska centrera "automatiskt". Det är därför det är så svårt att backa fort... Och skulle man få på fälgar som minskar denna funktion så ska man aldrig behöva hålla emot ratten när man svängt tillbaka, då är det nåt som är fel.

Däcken på min blazer är enorma jämfört med original, men självcentreringsfunktionen i styrningen finns kvar för det. Har jag vridit tillbaka ratten efter att ha svängt när jag kör så behöver jag aldrig hålla emot för att den inte ska börja svänga av sig själv igen.

Självklart! Jag förstod det dock som att trådskaparen måste hjälpa ratten tillbaka till nolläget efter att han svängt kraftigt, inte att bilen svänger av sig själv från nolläget. Men jag kan ha förstått fel? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Generalen-
7 april 2013 · 44 Inlägg

Brådhis skrev:

henke_99 skrev:

Brådhis skrev:
Bredare däck ger ju en förändring av motståndet när bilen rullar med svängda hjul. Även på min V70 känns det annorlunda med 18" jämfört med vinterhjulen (16"). Jag skulle alltså säga att det är ett normalt fenomen när man sätter på större hjul.

Det finns ju inte egentligen någon direkt funktion som snurrar tillbaka ratten till rakt läge när man svängt utan det handlar uteslutande om fysikens lagar.

//Brådhis

Nja, inte riktigt. Bilarna är konstruerade genom diverse vinklar på leder osv i framvagnen för att styrningen ska centrera "automatiskt". Det är därför det är så svårt att backa fort... Och skulle man få på fälgar som minskar denna funktion så ska man aldrig behöva hålla emot ratten när man svängt tillbaka, då är det nåt som är fel.

Däcken på min blazer är enorma jämfört med original, men självcentreringsfunktionen i styrningen finns kvar för det. Har jag vridit tillbaka ratten efter att ha svängt när jag kör så behöver jag aldrig hålla emot för att den inte ska börja svänga av sig själv igen.

Självklart! Jag förstod det dock som att trådskaparen måste hjälpa ratten tillbaka till nolläget efter att han svängt kraftigt, inte att bilen svänger av sig själv från nolläget. Men jag kan ha förstått fel? smile

//Brådhis

Ska försöka beskriva tydligt nu, jag svänger åt tex höger och när svängen är slut och vägen fortsätter rakt fram så brukar ratten åka tillbaka till "nolläget" men den gör inte det utan när jag svängt klart så får jag dra tillbaka ratten med egen kraft och hålla ratten kvar för släpper jag så svänger bilen åt höger igen men om jag kör över en liten ojämnhet eller svänger lite till så släpper det måste inte hålla emot i all evighet,

henke_99 Offroad Racing
7 april 2013 · 3 122 Inlägg

Jag står fast vid det jag skrev i mitt första inlägg (och som bekräftats av Meaganeowner) att det är fjädrebenslagringarna som kärvar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Generalen-
7 april 2013 · 44 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag står fast vid det jag skrev i mitt första inlägg (och som bekräftats av Meaganeowner) att det är fjädrebenslagringarna som kärvar.

Gött då ska jag se vad jag kan göra åt dom och förhoppningsvis gör det susen

Meaganeowner
8 april 2013 · 2 250 Inlägg

Sambon gnatar nu om samma problem.....   smile   Blir till att byta, när hon ledsnat på att hålla emot då och då...

Meaganeowner
8 april 2013 · 2 250 Inlägg

Nu lät det riktigt illa. La handen på fjädern samtidigt som sambon vred ratten fram o åter... Oooops hoppade o vibrerade ordentligt. Har beställt fjäderbenslager som det heter.. Byter i övermorgon...

Meaganeowner
11 april 2013 · 2 250 Inlägg

Angående byte fjäderbenslagring på Renutten.... Klart. Bilen blev som ny.
Det kluriga bestod i att lossa centrumbulten, som håller drivknuten, mitt i hjulen, medans bilen stod på hjulen. Den sitter oftast riktigt hårt. Här duger det inte med 1/2 " hylsor! Dragskaften går av.

Plockade ned hela benet så som jag beskrev tidigare.... då påverkades inte hjulinställningen.

Komprimerade fjädern. Lossade sedan muttern längst upp på fjäderbenet med en mutterknack, annars behövs en speciell hylsa som är uppskuren i sidan för att kunna låsa kolvstängen med en insexnyckel...

Märkte upp alla detaljer innan jag plockade isär med lite färg.

Tja, så var det bara att byta lagring o skruva ihop.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang