Tjenare Gorgare

sitter här å funderar lite då jag är väldigt ny inom det här med jänkare ...
äger en GTO med 400 snurra som gick kanon i vintras när jag hämtade den, blev en liten dagstur till Speed Weekend i Orsa i vintras för att se hur bilen gick efter vägen osv. 1 mils resa enkel ungefär ..
och såklart gick bilen kanonbra motorn tuffade på och den drog inte åt något håll eller lät inte illa någonstans.
nu till problemet. när jag skulle ta å bege mig hem från detta evanegemang så började bilen gå dåligt å tändsmälla men jag villa inte bli ståendes mitt mellan punkt A och punkt B så jag tuffade vidare hemöver trots att den gick dåligt och tändsmällde lite då och då ..(detta problem är nu löst, det riktiga problemet kommer snart . lär ju berätta historien först)... tog mig en bit men gav upp då jag kände att detta inte skulle gå vägen så en kompis fick bogsera mig hem sista biten. visade sig att det var ett litet lätt fördelarfel som återgärdades kvickt.
men efter denna incident har bilen börjat bete sig konstigt .. startar och går hyffsat på tomgång vid kallstart. missar någon cylinder och tändsmäller vid lätt gaspådrag. blir bättre bara bilen blir varm, men den går inte riktigt rent vid fullt gaspådrag. trycker jag fullgas så dör den. och om man är ute och åker så kan den tändsmälla till ibland innan man får upp lite varv på motorn och den hackar å beter sig allmänt konstigt och den är helt orkeslös vid lite högre varv ..
förgasaren som har tagit stryk av min vrånghet att "plågas" en bit . eller kan det vara nå annat fel ?
kan ju tilläggas att bilen bara är körd ca 3-4 mil efter att den har tagits hem från USA . kan det vara så enkelt att den har dragit i sig skit i förknasaren under frakten ? ( splitterny holly monterad från staterna. storlek vet ej)
Någon som kanske har nå vettigt svar vilken ända man ska börja titta ? ..
// Mizzy