Mekonomens ansvar, trasig Audi A4 1,9Tdi, laddstyrning

mb_pucken
16 april 2013 · 5 087 Inlägg

Henrik-N skrev:

Selleen skrev:
Haha fattar inte ditt resonemang, klart han måste provköra den på full last eftersom problemet var väl att den inte laddade som den skulle??
Klart det inte är hans fel att du har en sketen turbo.

Jag tycker folk här har lite fel när dem säger att han ska provköra fullt ut. alla kan vara förståsigpåare och säga att den ska hålla hit och dit MEN ts har inte beställt någon åtgärd utan en felsökning. mekanikern kan faktiskt ha schabblat till det och på grund av det händer detta missöde. själv hade jag reagerat likadant om jag kommer till verkstaden och så är nån ute och piskar bilen sekunderna innan stängning.

hade mekanikern betett sig likadant mot mig med samma sketna still hade jag reagerat exakt likadant. jag tycker han ska stå på sig för i telefon har dom ju sagt "VI SKA JU ÄNDÅ INTE BYTA UT NÅGOT" verkar ju precis vara vad dem gjort?!

hade felsökningen varit lite NOGGRANNARE INNAN provkörning, kanske turbon inte rasat ?

/Henrik

Problemet är att de kan vara nästan omöjligt och hitta fel nummer 2 om du inte lagar fel nummet 1 före. Om dom hade lämnat ut bilen och kunden bytte slang och felet kvarstod så hade dom ju inte felsökt rätt. Det skulle kunna vart en kass magnetventil eller vg som strula men de kan man ju inte veta innan du byter slangen tex. Inte säkert att de sätts felkoder osv. Sen berodde det inte på slangen så får man leta vidare efter felet som i detta fall säkerligen var en rasad turbo men kunde även vart något annat.

Ibland får man köra uterslutningsmetoden helt enkelt i jakten på fel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
hangman
16 april 2013 · 2 174 Inlägg

Henrik-N skrev:

Selleen skrev:
Haha fattar inte ditt resonemang, klart han måste provköra den på full last eftersom problemet var väl att den inte laddade som den skulle??
Klart det inte är hans fel att du har en sketen turbo.

Jag tycker folk här har lite fel när dem säger att han ska provköra fullt ut. alla kan vara förståsigpåare och säga att den ska hålla hit och dit MEN ts har inte beställt någon åtgärd utan en felsökning. mekanikern kan faktiskt ha schabblat till det och på grund av det händer detta missöde. själv hade jag reagerat likadant om jag kommer till verkstaden och så är nån ute och piskar bilen sekunderna innan stängning.

hade mekanikern betett sig likadant mot mig med samma sketna still hade jag reagerat exakt likadant. jag tycker han ska stå på sig för i telefon har dom ju sagt "VI SKA JU ÄNDÅ INTE BYTA UT NÅGOT" verkar ju precis vara vad dem gjort?!

hade felsökningen varit lite NOGGRANNARE INNAN provkörning, kanske turbon inte rasat ?

/Henrik

Då vet du inte hur en turbo fungerar, Så länge du har oljetryck kan du belasta en turbo friskt om den är fräsh, är den sliten klart det går sönder till slut. Det är samma om du besiktar en bil och den går sönder, säg att bromsskivorna delar på sig fram, det är pga långt slitage inte att han körde vilt, nån jävla måtta får det va.

Men det du säger om han lämnat in den för felsökning med dator, och dom gav sig ut och testade utan TS tillåtelse är inte så bra, men fortfarande skulle dom felsöka, det kan man göra i praktiken också, Går aldrig komma nånvart, bara larvigt och skylla ifrån sig och göra sig osams med allt och alla.

JUSTer
16 april 2013 · 451 Inlägg

Henrik-N skrev:

Selleen skrev:
Haha fattar inte ditt resonemang, klart han måste provköra den på full last eftersom problemet var väl att den inte laddade som den skulle??
Klart det inte är hans fel att du har en sketen turbo.

Jag tycker folk här har lite fel när dem säger att han ska provköra fullt ut. alla kan vara förståsigpåare och säga att den ska hålla hit och dit MEN ts har inte beställt någon åtgärd utan en felsökning. mekanikern kan faktiskt ha schabblat till det och på grund av det händer detta missöde. själv hade jag reagerat likadant om jag kommer till verkstaden och så är nån ute och piskar bilen sekunderna innan stängning.

hade mekanikern betett sig likadant mot mig med samma sketna still hade jag reagerat exakt likadant. jag tycker han ska stå på sig för i telefon har dom ju sagt "VI SKA JU ÄNDÅ INTE BYTA UT NÅGOT" verkar ju precis vara vad dem gjort?!

hade felsökningen varit lite NOGGRANNARE INNAN provkörning, kanske turbon inte rasat ?

/Henrik

Nej, då hade turbon säkert rasat när kunden hämtat bilen och ska "raca" vid nästa rödljus...

TL_Lifestyle Tekniker
16 april 2013 · 552 Inlägg

Det är absolut inte mekanikerns fel. Jag hade felsökt på precis samma sätt. Och en provkörning ingår i de flesta felsökningar. Om din koppling hade rasat hade det varit samma där. Det är inte mekanikerns fel att något på bilen är sliten. Jag skulle backa av en bil från liften och när jag kom upp med framhjulen så small ena fjädern fram. Det tyder på att fjäderstålet var skört och kunden betalade allt. Han var glad att det hände hos mig och inte på nästa fartgupp han passerade. Han sparade ju trots allt en tusing från bogsering

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
rilleracer
16 april 2013 · 29 Inlägg

Kan inte fatta att du menar allvar med att du vill att verkstaden ska betala och byta ut din utslitna turbo som antagligen hade rasat på vägen hem om inte mekanikern provkört bilen. Fungerar det på det viset får nog alla verkstäder lägga ner eller kanske höja timlönen till några tusen om dom ska klara av att betala delar på bilar som knappt klarar sig fram till lyften efter det att kunden ställt bilen på parkeringen.

Mercedesturbodiesel Sothora <3
16 april 2013 · 1 201 Inlägg

Frågan är om du lämna in bilden på felkodsavläsning eller felsökning ?! Vid avläsning läser man bara koder inget mer.. felsökning ja då ska man ju hitta felet? Och om du har ett fel som i ditt fall låg motoreffekt/vridmoment. Så äre ju klart som fanken att bilen kommer behövas provköras och hårt på alla växlar.

Sen om dom bytte en slang till magnetventil eller en intercooler slang. Då du återfick snabb spool och högre laddtryck.. Så ska inte verkstaden alls ta på sig ansvar för ett ev turboras.. De har ju säkerligen vart på g länge. När du då får fullt laddtryck igen så blir de väldigt ofta såhär.

Prova själv o ta en turbo som är dålig ställ den på säg 0.3 kg laddtryck.. håller säkerligen evinligheter. Ställ den sedan på 1kg och den kommer rasa jävligt snart.

Hade det blivit sådär hos oss, hade jag stått för kalaset. Men hade därimot på goodwill gett dom rabatt på arbetet.

Senast redigerat av Mercedesturbodiesel (16 april 2013)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Henrik-N
16 april 2013 · 450 Inlägg

hangman skrev:

Henrik-N skrev:

Selleen skrev:
Haha fattar inte ditt resonemang, klart han måste provköra den på full last eftersom problemet var väl att den inte laddade som den skulle??
Klart det inte är hans fel att du har en sketen turbo.

Jag tycker folk här har lite fel när dem säger att han ska provköra fullt ut. alla kan vara förståsigpåare och säga att den ska hålla hit och dit MEN ts har inte beställt någon åtgärd utan en felsökning. mekanikern kan faktiskt ha schabblat till det och på grund av det händer detta missöde. själv hade jag reagerat likadant om jag kommer till verkstaden och så är nån ute och piskar bilen sekunderna innan stängning.

hade mekanikern betett sig likadant mot mig med samma sketna still hade jag reagerat exakt likadant. jag tycker han ska stå på sig för i telefon har dom ju sagt "VI SKA JU ÄNDÅ INTE BYTA UT NÅGOT" verkar ju precis vara vad dem gjort?!

hade felsökningen varit lite NOGGRANNARE INNAN provkörning, kanske turbon inte rasat ?

/Henrik

Då vet du inte hur en turbo fungerar, Så länge du har oljetryck kan du belasta en turbo friskt om den är fräsh, är den sliten klart det går sönder till slut. Det är samma om du besiktar en bil och den går sönder, säg att bromsskivorna delar på sig fram, det är pga långt slitage inte att han körde vilt, nån jävla måtta får det va.

Men det du säger om han lämnat in den för felsökning med dator, och dom gav sig ut och testade utan TS tillåtelse är inte så bra, men fortfarande skulle dom felsöka, det kan man göra i praktiken också, Går aldrig komma nånvart, bara larvigt och skylla ifrån sig och göra sig osams med allt och alla.

okey smile
måste ju få kolla smile var inte ute efter å göra mig osams med någon smile

Simmesimme
17 april 2013 · 6 Inlägg

Well well, har lärt mig ett och annat om turbo iaf.
Som sagt, turbon var ju onekligen dålig och skulle ju dött så småningom.
Det skiter jag snart i, jag kan fixa en begagnad turbo men det trista nu är att jag dels blivit ignorerad när de lovat att kolla om den rasat och nu har jag snackat med chefen om dom kan göra nåt prismässigt och så och han verkar inte vilja ringa upp mig. Varit utan bil i en vecka nu för Mekonomen inte ens vill ta ett ansvar och säga hur vi löser detta.
Det tycker jag är kasst. Klara besked skulle uppskattas.

Henrik-N
17 april 2013 · 450 Inlägg

Simmesimme skrev:
Well well, har lärt mig ett och annat om turbo iaf.
Som sagt, turbon var ju onekligen dålig och skulle ju dött så småningom.
Det skiter jag snart i, jag kan fixa en begagnad turbo men det trista nu är att jag dels blivit ignorerad när de lovat att kolla om den rasat och nu har jag snackat med chefen om dom kan göra nåt prismässigt och så och han verkar inte vilja ringa upp mig. Varit utan bil i en vecka nu för Mekonomen inte ens vill ta ett ansvar och säga hur vi löser detta.
Det tycker jag är kasst. Klara besked skulle uppskattas.

vad är de för fjolleri, åk dit isåfall och sitt nte och vänta på samtal, inget att sitta här och beklaga sig över !

Senast redigerat av Henrik-N (17 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang