2241
Sök

Hög bränsleförbrukning och dålig effekt. vad kan vara fel?

1 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
Hej
Jag kör runt i en skoda octavia 1.6 glx årsm. 1998 reg. khh 573.
Nu har den börjat krångla på allvar. Den har krånglat i motorn tidigare men inte på samma sätt. Under förra veckan har jag tyckt att bilen har gått dåligt men inte tänkt så mycket på det. Bara vart förbannad över att den inte går. Men i söndags när jag skulle åka långvägars fick jag en chock när bilen drog 1.3 l/mil när jag körde 100 km/timmen. Den brukar ligga runt 0.8 i vanliga fall. Vad kan orsaken till denna förhöjda förbrukning vara? Har kollat i datorn en gång tidigare och då har den sagt att lamdasondens mätvärden låg utanför toleransen men då har det inte varit nått problem. Kan den ha gått sönder nu så det är orsaken?

MVH qwl

5 851 Inlägg
23 april 2013
Ja det kan vara lambdan som gått sönder, lambda-sonder är slitvaror som ska bytas  efter ett X antalt tusen mil.

Om inpsrutningsstyrenheten inte får några värden från lambdan så kör boxen efter förinställda grundvärden som oftast är extra fet blandning för att inte riskera motorskador.

Och eftersom du fått felkod på lambdan så lägger jag mina pengar på att den är felet.

Men service av motorn är väldigt viktigt för bränsleförbrukningen.
Hur länge sedan servades motorn ordenligt?
Ordentlig service = Olja, oljefilter, tändstift, tändkablar, luftfilter,bränslefilter,rotor och fördelarlock.

Och sen även se till så att det är rätt lufttryck i däcken och att hjulen snurrar lätt så inte någon broms ligger på.

Sök