2405
Sök

Volvo 740 -90 felkod 1-1-3. vad beror det på?

871 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har sökt, sökt och åter sökt, men hittar inga svar!

Lambda lampan lyser, avgasvärdena skyhöga (alla 4), svartryker, dricker ca 2-3l / mil.

Får endast fram: felkod 1-1-3 = för mager blandning.

Men inte vilken komponent som felar?

Hjälp!!!

5 851 Inlägg
24 april 2013
Vilka komponenter har du kollat?

Eftersom styrenheten tror bilen går för snålt så gissar jag på trasig lambda-sond eller avgasläckage före lambdan.

Kan ju även vara LMMen som är trasig så styrboxen inte vet hur mycket luft som sugs in i motorn,men då bör du inte få felkod på "för mager blandning" tycker jag.

Kan vara tempgivaren till sprutet som är trasig så sprutet tror motorn alltid är kall så den alltid kör kallstartsläge, men tycker inte du borde få felkod på mager blandning för det.

Eftersom den svartryker och drar mycket soppa så skickas alldeles för mycket soppa in i motorn, men du får ändå felkod på mager blandning :S

871 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
Lmm'en är den enda jag egentligen kollat. Går i tankarna om lambdasonden, men en jag känner sa att om jag drar av den svarta kabeln till sonden skulle jag märka skillnad på bränsleförbrukningen. Vilket jag inte gjorde..

5 851 Inlägg
24 april 2013
beckstroem skrev:
Lmm'en är den enda jag egentligen kollat. Går i tankarna om lambdasonden, men en jag känner sa att om jag drar av den svarta kabeln till sonden skulle jag märka skillnad på bränsleförbrukningen. Vilket jag inte gjorde..

Men om lambdan är dålig bör det väl inte bli någon skillnad på förbrukningen?
Jag antar att den svarta kabeln är signalkabeln, och om nu lambdan redan är trasig så den inte ger ut någon signal så ska det ju inte bli någon skillnad alls ifall man kopplar ur signalkabeln.

871 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
Jag är inte haj alls på lambdasonder, så får prova med en ny då först å främst.

Tack för svaret! smile

Sök