2406
Sök

Hjälp med val av motoret för motorbyte Volvo v +V40 (Vad ska man ha koll på)?

6 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
Hej min bil var perfekt, men en gång på vägen den fick stopp och startade inte mer. sen fick jag dra den till parkeringen och försökte kolla lite gran men jag fick inte veta nånting, sen när vi visade till verkstan de sa att det skulle bli motorbyte. Men iallafall jag vill ha hjälp med motorval, tänkte själv renovera bilen alltså själv tänker att byta motorn.

Bilen har inga modifikationer.
Bil: Volvo V +V40
sprang: 13mil
karosseri: kombi
Modellår: 2000
Volym: 1.6
Här står själva bilen " http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_v_ … =3&w=1 " men det är andra gången jag har lagt upp, tror inte att någon köper den.
Reg Nr: RLH 111
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx lite mer här. (mata in RegNr).
jag har även kollat på Bildelsbasen.se men det är mycket motorer och med 1.6 volym är sällan.
Pls Hjälp mig med val av motorn till min V40.
och undrar om vilka uppgifter ska kollas så att andra motorn passar helt ok och fungerar. jag tror kanske det går inte att 1998 modellårs motor passar till mitt eller?
Senast redigerat av Volvia40 (26 april 2013)

5 851 Inlägg
27 april 2013
Jag skulle säga att en stor orsak till att du inte får sålt bilen är för att 15000kr är väldigt mycket pengar för en V40 med trasig motor, speciellt när det endast är en 1,6a.

Kollar man på blocket så får man fräscha V40is med fungerande motor och då även med lite mer eftertraktade motorval för runt 20000kr, och då har bilarna gått runt 15000mil och årmodeller mellan -99 till -01.

Om du frågar mig så får du vara glad om du får mer än 5000kr för bilen som den står.

Om du byter/renoverar motorn så får du nog runt 20000kr för bilen då den verkar fräsch i övrigt.

Annars kan du sälja den i delar, då får du nog närmare 10000kr för den i slutändan, men det tar tid att få sålt alla delar och det tar även tid att skruva loss alla delar och bilen tar ju även plats på gården.

Detta var dock inget svar på det du frågar efter och jag är inte hemma på x40-serien så kan tyvärr inte svara på din fråga heller.

6 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Jag skulle säga att en stor orsak till att du inte får sålt bilen är för att 15000kr är väldigt mycket pengar för en V40 med trasig motor, speciellt när det endast är en 1,6a.

Kollar man på blocket så får man fräscha V40is med fungerande motor och då även med lite mer eftertraktade motorval för runt 20000kr, och då har bilarna gått runt 15000mil och årmodeller mellan -99 till -01.

Om du frågar mig så får du vara glad om du får mer än 5000kr för bilen som den står.

Om du byter/renoverar motorn så får du nog runt 20000kr för bilen då den verkar fräsch i övrigt.

Annars kan du sälja den i delar, då får du nog närmare 10000kr för den i slutändan, men det tar tid att få sålt alla delar och det tar även tid att skruva loss alla delar och bilen tar ju även plats på gården.

Detta var dock inget svar på det du frågar efter och jag är inte hemma på x40-serien så kan tyvärr inte svara på din fråga heller.

Jag tänkte mer om att byta motorn.
Alltså frågar hyr man ska välja motorn när man vill byta motorn, liksom det ska vara samma års modell eller andra saker för att den ska passa helt ok för ursprungliga bilen.

604 Inlägg
27 april 2013
Kolla vilken motortyp du har genom att slå ditt reg nummer på någon av de större reservdelsförsäljarnas hemsidor.
Gå in på tex laga.se och leta upp en motor. Försök hålla dig till samma årsmodell.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Sök