Höga avgasvärden

audia495
30 april 2013 · 10 Inlägg

hej jag har precis besiktat min bil (Audi a4 1.8 från 95) och den har för höga värden alla förutom lambda värdet är för högt jag har bytt tändstift och olja för mindre än en månad sedan

jag har inte känt något konstigt med bilen kan möjligtvis dra mer soppa men har antagit att det varit för denna kalla vinter som varit men kan det göra att värdena stiger?

har även kollat läckage o hittat ett som är tilltäppt med avgaspasta för stunden men inga mer kan det finnas dålda läckor i avgassystemet?smile luftfiltret är inte rengjort kan det ändra värdena smile?
hur vet jag om det är katalysatorn eller hur kan jag utesluta den?
glad för svar MVH Josefin

bronco_z
30 april 2013 · 604 Inlägg

En katalysator genererar knappast höga avgasvärden.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
audia495
30 april 2013 · 10 Inlägg

ne men menar om den är paj så blir ju det följden smile men hur kan jag utesluta att den är trasig är ju lite pengar i att köpa en ny:)

bronco_z
30 april 2013 · 604 Inlägg

Nej och för alltid nej en kass kat ger inte fel värden. Katten funkar som ett filter och kan ta en del Hc men en frisk motor kan klara 100 Hc utan katt. Skriv ut alla värden du fick så kanske nån kan hjälpa dig.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
dawwe ...has left the building...
30 april 2013 · 4 474 Inlägg

Hm...En frisk motor kan ha ett HC mellan säg 50-300, före katten! Katten kan "rensa" uppåt 300 ppm. Minns inte hur det var med CO men även den reducerar den rätt bra!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
bronco_z
30 april 2013 · 604 Inlägg

dawwe skrev:
Hm...En frisk motor kan ha ett HC mellan säg 50-300, före katten! Katten kan "rensa" uppåt 300 ppm. Minns inte hur det var med CO men även den reducerar den rätt bra!

En motor med 300 hc före kat.. Släng skiten på skroten. Där hör den hemma.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
dawwe ...has left the building...
30 april 2013 · 4 474 Inlägg

bronco: Nej, det är helt i sin ordning med uppåt 300 i HC, kanske inte på en liten 1.6 liters snurra men på en stor feting på runt 5 liter så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
bronco_z
1 maj 2013 · 604 Inlägg

Helt ointressant vad en katt kan rensa. Hur länge lever en katt som får 300 ppm hc ständigt.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
audia495
1 maj 2013 · 10 Inlägg

bronco_z en trasig katt ger höga avgasvärden en motor är frisk från början men alla delar slits ju med åren även i motorn så en motor är inte helt frisk när den är 18 år gammal även om den är servad rätt men oavsett så kommer värdena här CO 0.6 (0.5) CO2500 0.6 (0.3) HC 139 (100) är inte jätte höga men gick ej igenom besiktningen vet du vad det kan vara dawwe ?smile

Senast redigerat av audia495 (1 maj 2013)

MVPerformance
1 maj 2013 · 755 Inlägg

bronco katten renar avgaserna från kolmonoxid till koldioxid, kvävmonoxid till kvävegas. men hc är oförbränd soppa så du borde kolla igenom det, tändstift etc.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
audia495
1 maj 2013 · 10 Inlägg

aa tändstiften är precis bytta men kan kolla så dem ser okej ut kan ju hänt något men ska göra rent luftfiltret också o se om det blir någon skillnad smile dum fråga men vad kan man mer kolla efter för små saker smile?

dawwe ...has left the building...
1 maj 2013 · 4 474 Inlägg

HC är oförbrända kolväten, sådan finns det ALLTID. Kol-källan kan vara "soppan" eller i olyckliga fall motoroljan.
Avgasskola: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Fear38
1 maj 2013 · 658 Inlägg

audia495 skrev:
hej jag har precis besiktat min bil (Audi a4 1.8 från 95) och den har för höga värden alla förutom lambda värdet är för högt jag har bytt tändstift och olja för mindre än en månad sedan

jag har inte känt något konstigt med bilen kan möjligtvis dra mer soppa men har antagit att det varit för denna kalla vinter som varit men kan det göra att värdena stiger?

har även kollat läckage o hittat ett som är tilltäppt med avgaspasta för stunden men inga mer kan det finnas dålda läckor i avgassystemet?smile luftfiltret är inte rengjort kan det ändra värdena smile?
hur vet jag om det är katalysatorn eller hur kan jag utesluta den?
glad för svar MVH Josefin

Du kan med säkerhet köra fulknepet  pyttsa i 35-40% blandning med E85. Det har jag gjort med min Saab senaste 3 besiktningar o det funkar. Men skall köpa ny kat snart i all fall.

MVPerformance
1 maj 2013 · 755 Inlägg

Fear38 skrev:

audia495 skrev:
hej jag har precis besiktat min bil (Audi a4 1.8 från 95) och den har för höga värden alla förutom lambda värdet är för högt jag har bytt tändstift och olja för mindre än en månad sedan

jag har inte känt något konstigt med bilen kan möjligtvis dra mer soppa men har antagit att det varit för denna kalla vinter som varit men kan det göra att värdena stiger?

har även kollat läckage o hittat ett som är tilltäppt med avgaspasta för stunden men inga mer kan det finnas dålda läckor i avgassystemet?smile luftfiltret är inte rengjort kan det ändra värdena smile?
hur vet jag om det är katalysatorn eller hur kan jag utesluta den?
glad för svar MVH Josefin

Du kan med säkerhet köra fulknepet  pyttsa i 35-40% blandning med E85. Det har jag gjort med min Saab senaste 3 besiktningar o det funkar. Men skall köpa ny kat snart i all fall.

E85 höjer oftast värden på HC men minskar på co

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
JohanssonC
1 maj 2013 · 158 Inlägg

MSpader skrev:

Fear38 skrev:

audia495 skrev:
hej jag har precis besiktat min bil (Audi a4 1.8 från 95) och den har för höga värden alla förutom lambda värdet är för högt jag har bytt tändstift och olja för mindre än en månad sedan

jag har inte känt något konstigt med bilen kan möjligtvis dra mer soppa men har antagit att det varit för denna kalla vinter som varit men kan det göra att värdena stiger?

har även kollat läckage o hittat ett som är tilltäppt med avgaspasta för stunden men inga mer kan det finnas dålda läckor i avgassystemet?smile luftfiltret är inte rengjort kan det ändra värdena smile?
hur vet jag om det är katalysatorn eller hur kan jag utesluta den?
glad för svar MVH Josefin

Du kan med säkerhet köra fulknepet  pyttsa i 35-40% blandning med E85. Det har jag gjort med min Saab senaste 3 besiktningar o det funkar. Men skall köpa ny kat snart i all fall.

E85 höjer oftast värden på HC men minskar på co

Hur är detta möjligt?
Hc är ju kolväte, dvs ämnet som man framställer bensin av.
e85 är väl 85% etanol vilket inte är uppbyggt av kolväten (vad jag vet)
och 15% bensin (hc) hur är det möjligt att man får högre hc om man späder ut hc'n med ett annat ämne?

Hur som, jag har haft liknande problem dock mycket högre över dina värden och det löste sig med å tanka e85, kör ner på reserven tanka i 5-6 liter e85 åk till besiktningen få den testad sen tankar du fullt med bensin. stäng dock inte av bilen för länge då den kan bli svårstartad med så mkt e85.

Senast redigerat av JohanssonC (1 maj 2013)

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
MVPerformance
1 maj 2013 · 755 Inlägg

JohanssonC skrev:

MSpader skrev:

Fear38 skrev:

Du kan med säkerhet köra fulknepet  pyttsa i 35-40% blandning med E85. Det har jag gjort med min Saab senaste 3 besiktningar o det funkar. Men skall köpa ny kat snart i all fall.

E85 höjer oftast värden på HC men minskar på co

Hur är detta möjligt?
Hc är ju kolväte, dvs ämnet som man framställer bensin av.
e85 är väl 85% etanol vilket inte är uppbyggt av kolväten (vad jag vet)
och 15% bensin (hc) hur är det möjligt att man får högre hc om man späder ut hc'n med ett annat ämne?

Hur som, jag har haft liknande problem dock mycket högre över dina värden och det löste sig med å tanka e85, kör ner på reserven tanka i 5-6 liter e85 åk till besiktningen få den testad sen tankar du fullt med bensin. stäng dock inte av bilen för länge då den kan bli svårstartad med så mkt e85.

e85's motorer har en annan kompression och den låga kompressionen bensinare har gör oftat så att allt inte förbränns

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
audia495
2 maj 2013 · 10 Inlägg

jag ska testa det också har tillgång till o mäta avgasvärden så testar o fixa allt innan sen testar jag o köra på e85 tack så jätte mycket för alla bra tips big_smile !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang