3019
Sök

Volvo S60 problem vid gaspådrag

3 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
Tjena här ber jag om hjälp samt funderingar kring mitt problem.

Bilen är en Volvo s60 manuell 2,4t 2003.

Mitt problem uppstår när jag gasar fullt på tvåan då bilen bara varvar men hastigheten ökar ingenting eller mycket mycket lite varvar inte lika rappt heller. Släpper jag gasen och gasar igen går den precis som den ska igen. Detta händer bara efter att jag har varvat upp ettans växel och gjort en "rivstart" för att sedan växla till tvåan. På växel ett är allt normalt och vid vanlig körning beter sig bilen kanon på alla växlar.

Bytt till atech magnetventil i hopp om att det var den som spökade eftersom jag har den svarta ventilen original.

Har även funderat på kopplingen men eftersom att den går bra under gaspådrag på växel ett samt när jag kör allmänt så är jag osäker.

Kan det vara mjukvara som vill häva hjulspinn även fast stc:n är är ur?

Övrig info:
Powerflex övre och undre motorfäste..
Fjäderbensstag
Otrimmad
Atech MV

Tacksam för svar och egna erfarenheter smile

3 090 Inlägg
9 maj 2013
Kopplingen.
Har samma problem med min Bmw om jag karateväxlar.

Mvh

3 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
Tack för svaret precis som du säger sker det vid karateväxlingar, kanske är kopplingen då tyvärr...

3 860 Inlägg
10 maj 2013
Om du verkligen drar den på vxl 1 och 2, luktar det lite som varm broms eller så..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
Luktar inte i kupén men när man öppnar huven känns det tydligt direkt efter sen försvinner lukten efter normalkörning en stund om man öppnar huven igen.

Sök