2278
Sök

Audi 80 2.3 Råkade koppla batteripolarna fel. Generator paj, vad mer? :/ (AKUT)

12 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#1
För det första, jag kan inte speciellt mycket om bilar. Det blev fel för att polerna normalt sett sitter in mot passargerarsidan, och jag tyckte det var bökit, därför vred jag bateriet 180 grader. Var ju inte så smart kanske.

Det är en Audi 80 -95 2.3

Vad som ledde upp till problemet: Låga volt (runt 12 kanske). Åkte 16 mil, sen dog bilen. Så generatorn ladda inte och batteriet drogs ur. (ny generator och rem införskaffad).

Senare samma dag: Jag började med att byta remmen då den andra var väldigt slapp och dessutom sleten. Jag laddade batteriet över natten.

Nästa dag: Kopplade som sagt polerna fel, och det rök till om generatorn. Jag trodde att jag kanske hade spänt remmen för hårt eller nått, så jag testade igen, men kom på mig angående batteriet (kylarfläkten hoppade igång båda gångerna). När jag vänt rätt batteriet och polerna så rök generatorn igen, fläkten gick inte. Jag testade med bara tänding och hade kanske 11,7 volt (dåligt batteri?) Det ska väl vara någon volt mer än 12? Även hört att de mätarna inte är att lita på dock.

Frågan är nu om det är något mer som gått sönder? Jag behöver verkligen en bil då jag inte kan ta bussen dit jag måste varje dag. Ordet regulator och en del annat har kastats omkring, men jag vet inte ens vad det är.
Köpte iaf en beg. generator på skroten, för den är garanterat trasig. Frågan är vad som mer behöver bytas? För jag har verkligen ingen aning och ingen jag känner var hundra heller sad
Senast redigerat av Ish (30 maj 2013)

21 761 Inlägg
30 maj 2013
#2
Generatorn gick troligast sönder, fast eftersom du har fixat en annan så behöver du inte fundera på den saken iaf. Om andra saker har pajjat vet jag inte, men risken finns kanske att tex elektronikboxar till tändning/insprutning har fått stryk. Du får nog montera dit den nya generatorn och provstarta för att se om allting verkar okej. smile

12 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#3
Okej, brosan, som iaf kan lite mer än mig trodde att regulatorn Kan ha tagit styrk, och att jag förmodligen inte skulle testa starta då(?). Några andra jag pratat med sa reläer.. Jag har inte råd att gå till någon verkstad annars hade jag ju gått dit.

21 761 Inlägg
30 maj 2013
#4
Regulatorn (laddregulatorn) hör till generatorn och sitter ofta monterad på baksidan, men eftersom du har köpt en annan generator så följer i så fall en regulator med och du behöver alltså inte fundera på den saken.

Relän kan iof gå sönder, fast de flesta relän är polaritetsoberoende (dvs spelar ingen roll om plus och minus sätts tvärtom) så jag tror inte du får några stora problem med sånt. Dock är det bara spekulation från mig, jag har aldrig haft en sån bil. smile

12 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#5
Brorsan menade på att jag ev skulle behöva köpa en regular också. Alltså så insinuerade han att den inte ingick, men det borde den göra?  Jag kan gå och ta en bild på den. Jag tittade inte ens på den. Bilen med generator står inte utanför huset utan på en parkering i närheten vart den dog något kvarter bort.

Finns en bra verkstad, men det ligger på andra ändan samhället. De lär ha stängt innan jag hinner gå dit, så jag får gå dit imorgon när de öppnar och ta det med de då. Jag hoppas de går att snacka med de iaf utan att behöva betala något ^^ Handboken är ej på Svenska eftersom det är en import, så den är inte så hjälpsam heller.

12 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#6
Senast redigerat av Ish (30 maj 2013)

21 761 Inlägg
30 maj 2013
#7
Det borde vara inbyggd regulator på den där generatorn, Bosch har ofta det vad jag vet. smile

12 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#8
Så bra då smile

12 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#9
Fick bort den gamla, men jag minns inte hur kablarna ska sitta? Det enda jag hittar på internet är typ "Batteri ska på B+".. Jag antar att det är den grova, men resten då? Ska alla de små på D+ ?

21 761 Inlägg
30 maj 2013
#10
Hur många små kablar är det?

Skulle vara bra med en bild på generatorns baksida, det såg ut att sitta en plastkåpa som kan tas bort så att man ser alla anslutningar. smile

12 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#11
Bra fråga, jag ska gå och ta lite bilder. BRB 15min..

12 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#12
Eftersom jag lossade generatorn innan kablarna lyckades jag slita av en. Bara det lär ju bli ett projekt känner jag..
När jag kollade på den gamla så fanns ändå bara +B & D+. Den runda lila var ej inkopplad någonstans. Om den ens är till generatorn vet då fasen.


https://www.dropbox.com/sh/kadk85421brn7ax/AKnDdt4nd3
Senast redigerat av Ish (30 maj 2013)

12 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#13
bump

Jag börjar tro att jag köpt fel generator. Bilen är en import (italien tror jag). Är det därför det inte stämmer? Jag hittar en enda generator som har 98 kW på laga.se, och den är inte i något bra skick.
Senast redigerat av Ish (31 maj 2013)

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2013
#14
Import eller inte har ingen betydelse...Det kan finnas flera olika passande generatorer till en o samma bil. Det som kan skilja är fabrikat/tillverkare samt hur många A generatorn är på...
Senast redigerat av dawwe (31 maj 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#15
Det är lika många Ampere. När jag tittar online efter vart kablarna ska sitta står det typ http://www.startmotor.se/page/montering Men jag har ju verkligen ingen aning vilken kabel som är till vad mer än att den tjocka är till B+.

12 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#16
Det står rätt klart att det är fel generator. Jag gick enbart på modellen, men uppenbarligen skiljer det mellan motorer. Och någon 2.3 hittar jag inte. Vad fasen gör man då?

Gamla https://www.dropbox.com/s/mzd3qzqbp4q8cni/gamla.jpg

Nya https://www.dropbox.com/s/5dplsc2duelwp02/nya.jpg
Senast redigerat av Ish (31 maj 2013)

12 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#17
Så här se infästningen ut i bilen: https://www.dropbox.com/s/ubojtz34xqiaul8/IMAG0081.jpg

Gamla generatorn: https://www.dropbox.com/s/qgxe6vn7a9a6ob2/IMAG0082.jpg

Nya: https://www.dropbox.com/s/tnmnuzrb0zbvi3x/IMAG0083.jpg

Jag hittar ingen som har den "omslutande" på själva generatorn.

http://www.laga.se/visa-produkter?plate … amp;Page=2

Jag hittade några med låg kvalité, men de var ju för fan till diesel?
Senast redigerat av Ish (31 maj 2013)


Sök