1862
Sök

Startproblem Seat Ibiza III -02, 1.4 16V

2 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har precis blivit medlem här, jag hoppas att jag inte postar det här inlägget i fel forum.

Jag har en Seat Ibiza III från -02 med 1.4-motor, 16V (bensinmotor). Den har gått 5500 mil.

Igår när jag skulle ut och köra startade den först utan problem, och jag backade ut ur parkeringen. När jag sedan lade i ettan dog motorn och generatorlampan började lysa. Efter detta har motorn vägrat att starta. Startmotorn går igång, men sedan händer det liksom inget mer.

Jag har kollat alla säkringar, testat att ladda batteriet med startkablar, jag har nästan full tank med soppa. En kompis kom ut och hjälpte mig titta på bilen igårkväll, och vi gick igenom det mesta med hans multimeter för att kolla var det eventuellt inte fanns någon elförsörjning. Vi upptäckte att bränslepumpen verkade vara boven. Den gick helt enkelt inte igång när jag försökte starta. Multimetern visade att det går ut litegrann ström till pumpen (ca 2V).

Vår hypotes är att det är bränslepumpsrelät som strular. Vi har beställt ett nytt som förhoppningsvis kommer i slutet av den här - eller i början på nästa vecka.
Tror ni att vi är på rätt spår eller har ni några andra idéer om vad det kan röra sig om?

MVH creo

537 Inlägg
29 maj 2013
Ett billigt och enkelt sätt att testa om det är soppapumpen är att inhandla startgas. Skruva loss luftburken/filtret och spraya in i slangen samtidigt som polarn försöker starta bilen. Om den går igång på gasen så är det förmodligen brist på soppa.

Annars kan du också ta bort baksätesdynan och lägga örat mot pumpen, be någon slå på tändningen och lyssna om du hör ett vinande ljud.

Då slipper du byta pump i onödan om det av någon förmodan inte skulle vara det.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

2 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
Tack för ditt svar!
Kompisen har lyssnat på pumpen, och den lät ingenting. Tanken är nästan full (har kört ca 8 mil på den), men ska testa med startgas om inte relät funkar.

537 Inlägg
1 juni 2013
Det går också att köra direkt matning med ström från batteriet, gäller bara att du vet vilken kabel du ska koppla till i så fall...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

Sök