Volvo 850 glt 1992 ingen kompression

Gruner
15 januari 2013 · 71 Inlägg

Hej har en volvo 850 glt som vägrar starta!
finns gnista och soppa fram, men startar inte ändå.
de som är gjort är bytt topplockspackning.

kammarna står rätt (även kollat dom fram och bakkant), lyftarna är i bra skick, ventilerna läcker inte, och kolvringarna osv är täta men fortfarande dålig kompression, får från 4 till 6 på cylindrarna....
misstänker att den inte startar för den dåliga kompressionen.

Den kan hosta till ibland sen händer inget mer har kört hur länge som helst på starten utan nått framsteg och även provat bogsera igång. felsökning är gjord och inga felkoder finns.


nån som kan komma med idér???

Mvh:Martin

Senast redigerat av Gruner (15 januari 2013)

mb_pucken
15 januari 2013 · 5 088 Inlägg

min gamla jobbarkompis fick liknande problem på sin 850 när han bytt till någon lågprisolja. då var de lyftarna eller hydraltryckarna som fastnade så inte ventilerna stängde helt. prova och sätt en hand framför gasspjället med det öppet och kän/lysna om det pummpar eller blåser.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Gruner
15 januari 2013 · 71 Inlägg

har haft av toppen igen efter allt försök la toppen på bänken tog en lyftare i taget å "lufta" dom i olja sedan satte ihop allt med kammarna å "ventilkåpan" på bänken vände toppen upp å ner hälde t-röd på varje ställe när alla ventiler va stängda och dom läckte inget och dom öppnade och stängde som dom skulle hmm

JonR
15 januari 2013 · 3 259 Inlägg

Om du är 100% säker på att allt sitter som det ska(kamremmen) så kan du prova att bogsera igång den, då kommer lyftarna få upp tillräckligt med tryck för att öppna ordentligt (om det nu är det som är problemet) Har varit med det flera gånger att om man tex. startar o stänger av en 850 så tappar lyftarna trycket och dom startas då enklast om dom bogseras igång...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Gruner
15 januari 2013 · 71 Inlägg

Tack för svaret jon, ja jag är 110% att allt står rätt då jag kollat allt flera gånger vet inte hur många gånger jag kollat allt. även kollat kammarna i bakkant på toppen och på dreven och allt stämmer...
och jag har även provat att bogserat igång den flera gången den vill bara inte den är helt stendöd!

Mvh:Martin

Gruner
15 januari 2013 · 71 Inlägg

jag tror inte de är lyftarna då alla ventilerna öppnar och tätar ordentligt..

mb_pucken
15 januari 2013 · 5 088 Inlägg

gick den innan du rev toppen? om den gjorde de så sitter antingen något fel eller lyftare/ventiler som krånglar annars är nog motorn slut.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Gruner
15 januari 2013 · 71 Inlägg

Motorn gick innan

Mvh:Martin

FordPer
15 januari 2013 · 188 Inlägg

gör ett komp prov

Gruner
15 januari 2013 · 71 Inlägg

de har jag gjort, som jag skrev där uppe får allt från 4 till 6 i komp

Meaganeowner
15 januari 2013 · 2 250 Inlägg

850 som vägrade starta.

Misstänkte bränslefel. I med lite startgas i insuget, och gjorde startförsök. Inget hände!
Således tändningsfel.

Märkvärdigt vad lätt motorn gick runt på startmotorn när gnistan kom så att säga vid fel tidpunkt!
Lossa för säkerhets skull kabeln från tändspolen och körde sen in bilen in i garaget på bara startmotorn.

Felet, att det blev gnistor lite hur som haver var att tändfördelarlocket var fullt i vatten. Kondensvatten inifrån motorn p g a tät vevhihusventillation och utskjuten packbox innanför rotorn, på den främre kamaxeln.

Med allt detta menar jag att Du kanske inte får tändning vid rätt tillfälle för var cylinder. Har även varit med om att klacken inuti rotorn gått sönder, så rotorn gled allt efter på axeln, med följd att det visserligen fanns gnistor på stiften, men helt i otakt med kolvläget.

Visst sitter det hallgivare på bilen? Men det är mer som ska till... att rotorn verkligen hamnar rätt vid given tid.

En annan gång hade kolstiftet mitt i fördelarlocket trillat dän! Då blev det något liknande, för gnistan letade sig närmaste väg ut mot gods via fukt och skit på in- och utsidan av locket, ibland via tändkablar och tändstift.

Jag tror på tändningsfel! För komp borde det bli oavsett om lyftarna har tillräckligt med olja eller inte, det blir bara att de inte lyfter så högt och så knackar - tickar det mer.

Senast redigerat av Meaganeowner (15 januari 2013)

Gruner
15 januari 2013 · 71 Inlägg

tack för svaret Meaganeowner!

de va lite intressanta saker du nämnde där..
jag märkte att gnistan va lite dålig så jag bytte tändstiften å då blev gnistan genast mycke starkare, och tändkablar och rotor/fördelare/tändspole osv är bytt på den, de ända jag inte bytt är kamaxelgivare på avgaskammen och svänghjulsgivaren
jo komp får jag ju men bara 4 till 6!

Mvh:Martin

Senast redigerat av Gruner (15 januari 2013)

volyota
15 januari 2013 · 241 Inlägg

är du säker på att kammarna sitter rätt  spåren i bakkant på kammarna ska vara olika en uppe o en nere men har du inte tagit loss dreven borde det stämma titta längst ner på sidan ett hem fixat verktyg men det funkar  http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=35681

Gruner
15 januari 2013 · 71 Inlägg

volyota skrev:
är du säker på att kammarna sitter rätt  spåren i bakkant på kammarna ska vara olika en uppe o en nere men har du inte tagit loss dreven borde det stämma titta längst ner på sidan ett hem fixat verktyg men det funkar  http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=35681

Ja jag är 100% säker att jag har fått kammarna rätt hmm
Mvh:martin

Johan85 Avstängd
15 januari 2013 · 1 418 Inlägg

då måste det väll fattas kolvringar om allt i toppen är rätt, häll i en slatt olja och gör ett nytt kompprov så ser du om ringarna är kassa

Gruner
15 januari 2013 · 71 Inlägg

Johan85 skrev:
då måste det väll fattas kolvringar om allt i toppen är rätt, häll i en slatt olja och gör ett nytt kompprov så ser du om ringarna är kassa

har redan testat de och de blir ingen skillnad så de är inget fel på ringarna som jag skrev i början.
Mvh:Martin

Johan85 Avstängd
15 januari 2013 · 1 418 Inlägg

Gruner skrev:

Johan85 skrev:
då måste det väll fattas kolvringar om allt i toppen är rätt, häll i en slatt olja och gör ett nytt kompprov så ser du om ringarna är kassa

har redan testat de och de blir ingen skillnad så de är inget fel på ringarna som jag skrev i början.
Mvh:Martin

då måste felet sitta i toppen och ha med ventilerna att göra

Marlboroman
15 januari 2013 · 8 234 Inlägg

Det är inte så att du har ettans kolv i topp när du har kammarna i 0? För det är fel på dessa motorer.

Annars så är ju en klassiker att hålla i lite extra olja i cylindrarna via tändstiftshålen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Gruner
16 januari 2013 · 71 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är inte så att du har ettans kolv i topp när du har kammarna i 0? För det är fel på dessa motorer.

Annars så är ju en klassiker att hålla i lite extra olja i cylindrarna via tändstiftshålen.

Jag har ställt in veven på markeringen på motor blocket och kammarna på fram å bakkanten.
Olja har jag också testat ingen skillnad:/

ingetkomp
4 juni 2013 · 1 Inlägg

Hej Gruner

fick du igång bilen? Har exakt samma fenomen , bytte topplockspackning och inga tendenser till att starta , går att bogsera igång men går inte under 1400 varvs och har då ett knackande ljud  , har dubbelkollat allt som du gjort . mitt komp ligger även på 7,0 på alla cylindrarna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang