SAAB 9-5 2,3t -02

sw3ng
1 juli 2013 · 15 Inlägg

Förra året hade jag liknande problem, då var det dock inte min bil...   

Startmotorn snurrar som den ska, och batteriet tror jag inte att det handlar om. När man vrider nyckeln får man CHEK OK, innebär detta att transpondern är ok? Har testat två olika nycklar.
När startmotorn snurrar så rör sig varvräknaren.
Har kollat tändstiften och de ser ok ut, drar jag i startgas så tänder den till så jag antar att kassetten fungerar någorlunda.
Drog upp baksätet och blottade pumpen som är heltyst när man vrider nyckeln, drog ner reläluckan under ratten och det klickar från den när man vrider nyckeln, dock vet jag inte vilket relä som går till pumpen så detta går inte att utesluta än så länge antar jag. Vilket relä hör till pumpen? Hittar det inte i min servicebok(Haynes) vilket jag kan tycka var lite konstigt...
Om LMM är trasig, slutar bensinpumpen att ge tryck då? Har läst tidigare att det kan vara en trasig LMM även om varvräknaren hoppar...

Har en gammal pump (som jag inte vet om den fungerar eller ej) dock är det ju lite meck med att byta den och tänkte väl höra om någon har något tips på enklare åtgärder som bör testas innan?

jojje81 George
1 juli 2013 · 1 956 Inlägg

På fuelrailen fins det en ventil likt en däckventil. Kolla där så du får tryck.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
sw3ng
2 juli 2013 · 15 Inlägg

Tack för tipset jojje81, den hade jag missat och där var det, föga förvånande, trycklöst. Plockade ur pumpen, matade den med 3 volt för att se om den levde vilket den gjorde. Efter att ha monterat den på nytt så startar bilen, och trycket är rejält igen.

PerArne Mycke vill ha mer...
2 juli 2013 · 611 Inlägg

3 volt?? 12V hoppas jag du menar.

Du skulle ha bytt pump när du ändå höll på för lät den inte innan och sen när du haft upp och grejat med den så funkar den sen så skulle jag inte lita på den pumpen... men vi får väl se om du haft tur smile

//Per-Arne
rcy
2 juli 2013 · 1 705 Inlägg

sw3ng skrev:
Om LMM är trasig, slutar bensinpumpen att ge tryck då? Har läst tidigare att det kan vara en trasig LMM även om varvräknaren hoppar...

LMM har väldigt lite med varvräknaren att göra, då LMM är LuftMasseMätare och alltså mäter mängden luft.
Jag tror du menar vevaxelgivare, om den krånglar så brukar det synas på att varvräknaren inte rör sig.

Men i övrigt instämmer jag med ovan, byt pump! Inte kul om den havererar mitt på motorvägen nästa gång.

sw3ng
4 juli 2013 · 15 Inlägg

PerArne skrev:
3 volt?? 12V hoppas jag du menar.

Du skulle ha bytt pump när du ändå höll på för lät den inte innan och sen när du haft upp och grejat med den så funkar den sen så skulle jag inte lita på den pumpen... men vi får väl se om du haft tur smile

Nä, jag menar faktiskt 3 volt, vet att den går på 12 volt, men jag ville bara kolla om det var något liv i den, d.v.s. se om det kanske var reläet eller annat som felade. Pumpen drog långsamt, vilket var önskvärt eftersom jag inte vill ha en stråle bensin i taket... smile

rcy skrev:
LMM har väldigt lite med varvräknaren att göra, då LMM är LuftMasseMätare och alltså mäter mängden luft.
Jag tror du menar vevaxelgivare, om den krånglar så brukar det synas på att varvräknaren inte rör sig.

Jag gillar när folk inte läser vad jag skriver utan förstår vad jag menar. big_smile Klart jag inte menar LMM utan vevaxelgivare.


Kan nu uppdatera att bilen dog på nytt två dagar senare så du hade alldeles rätt PerArne! Eftersom jag var tvungen att ha en bil tills idag fick jag åka till mekonomen och köpa en ny där, då jag vägrar biltema men inte hittade någon annan som kunde ge mig en i handen direkt... (gillar inte mekonomen heller men men...)

Det kanske är inbillning, men jag tycker att bilen drar mycket bättre nu. Är det kanske så en bensinpump som är på väg att ge sig påverkar prestanda negativt i några månader innan? Har en stadard 185hk B235E (än så länge)...

PerArne Mycke vill ha mer...
6 juli 2013 · 611 Inlägg

Det säger sig själv att en sliten pump som är så dålig att den stannar ibland levererar inte varken tillräckligt flöde eller tryck för att bränsle systemet ska funka optimalt så ja du kan nog känna en liten för ändring för det är bara en ökning från förut och nu går den ju som den ska smile

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang