2073
Sök

Saab 9000 CES 2,3T -95 inte fult ladd tryck men lite elfel och (dödzoner)

20 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#1
Jag är sugen på att köpa en Saab 9000 med fulltryck turbo så jag prov körde en idag. Riktigt pigg men kraften kom vid ca 2500 rpm och då laddade inte turbon riktigt helt (Kass turbo)? EL problem färdatorn är blank och indikatorn bredvid är inte backgrunds belyst (säkring eller kassa lampa)? Så fort jag låg i femman så dog liksom bilen gav ingen respons på gas pådrag men höll hastigheten någorlunda (dålig tändning)? lite chinke att starta också vill inte starta direkt som håller ihop med tändningen? Radion är borta kan man ha vilken annan som hällts och stoppa in?
Alla sakerna jag har nämt hände hella tiden under tiden jag prov körde den.

bilen har snart got 30,000 mil

Vad kan dessa sakerna beror på och jag äger inte bilen idag så det bossar på er respons på problem som behöver åtgärdas är besiktigad....
Bilen jag täcker så fal göra mig av är en väl fungerade Volvo 850 från 94 men är lite kritisk mot Saabens problem.

Tack/// Adam
Senast redigerat av Battletime (9 juli 2013)

20 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#2
Ingen som vill hjälpa eller har förslag? Allt fugerad annars och jag har inte tummen mitt i hand så om felen inte är allvarliga så fixa jag den själv. Men lådan och motorn verkade stabil i övrigt, inga missljud från dem. Hur kommer man åt varning blikersen är det bra toppen av instrumentbrädan som man behöver ta av?

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
9 juli 2013
#3
Utifrån din beskrivning så kan man bara gissa vitt och brett.

"Elfelen" är dock troligtvis bara trasiga lampor, är inte helt ovanligt när bilen varit med ett tag


20 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#4
Okej jag ska köra den imorgon igen och se när sakerna händer och göra så jag ser laddtrycket med mera.

20 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#5
Körde den idag inga problem med linan funkar till 100% smile när den var kall så gnisslar fläkt remmen rätt mycket men  den blev tyst när den blev varm. Fart hållaren aktiveras inte med jämn gas eller hur funkar den på bilen? Jag hörde lite mysko ljud i motorn med "kedja ljud då och då". Ang lamperna när bilen är i tändnings lägge så lyer spolar vätska nivå, ABS och värme element backrutan tror jag, (och handbroms om den är dragen) är det inga fler varningar eller är det så att den lamporna också är sönder eller i värsta fall borttagna? huven går inte att stänga så den låser sig i läget så man måste öppna den inifrån (Säkerthet hållaren håller den nere men inte stängd) kan det beror på att gummilisten har lossnat på ena sidan.

4 670 Inlägg
10 juli 2013
#6
Utifrån alla dina beskrivningar leta efter en annan biö. Alla dessa småel indikerar att ägaren/ägarna som haft den skitit fullständigt i bilen! En saab 9000 får man för kaffepengar så mitt råd är leta vidare


20 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#7
MM ville bra ha en bekräftelse har hittat en lite dyrare i Karlskrona men de har inga bilder:( har haft 6 ägare den jag köred idag har haft 12......  bilen i Karlskorna har också bara gått ca 22500 mil och är ny besiktigad:) det enda som är väldigt surt är att jag bor i Malmö.. sen ska jag också byta in min gamla 850 från 94 när jag tar en SAAB 9000 jag har blivit hukt på deras prestanda och fun faktor. finns en SAAB i malmö men den är en 2,0T A50 från 98 vörd att titta på? vill helst ha besten 2,3L fulltrucks turbo med 200 HK smile

jasse26
10 juli 2013
#8
jadu ts saab 9000 är en mkt fin bil men dom här problemen kan jag ej hjälpa dej med tyvärr. de handlar mkt om magkänslan nöjd me bilen? köp:)
Senast redigerat av jasse26 (10 juli 2013)

20 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#9
Är en Saab 9000 CSE 2,0T A50 från 98 något att ha? klarar den av steg ett trim utan några problem? ha gåt ca 21000 mil ej prov kört kommer jag göra imorgon länk till annaons:http://www.blocket.se/malmo/Saab_9000_CSE_2_0T_A50_47157497.htm?ca=23_11&w=. något spicelt jag ska tänka på när jag prov kör den? är det LTT eler är det fulltryckare i den framgår ej av annonsen synd bra man är e jätte på 193 cm. men de går ändå att köra för holy shit faktorn smile

20 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#10
Samman fattning för er som inte vill läsa smile
Den gick bra men man såg vevaxlen rotera när den var igång, rost på bakdörren, avgasröret som ser ut att faller i bitar imorgon, HF fram ruta går ej ner och dens backspegel är död, inga missljud från monter eller drivlinan, dåliga bromsar som inte tar bra, fart hållaren funkar och färd datorn, Parkerings bromsen lyser även om den är nere, skam bud från säljaren på 11k om han ska besikta den och göra vid handbromsen. Han sa att jag inte skulle ge ett skambud xD det är lätt då sensorn har bara flippat ur lite. ny koppling enligt säljaren samman fattning 7/10= nja finns bättre ska kolla på en som har förvisso körförbud men det är för utebliven besiktning.     
EDIT: en Saab 9000 från 93 med 25000 mil med ca 8 ägare.
Hur är en SAAB 9-5 från 98? (2,0t 150hk) som är nyligen besiktad och rost fri ca 25000 mil

Jag var och kollade på den SAAB en idag och stort sätt allt funkade smile jag såg den hadde rost på häger back skröm inte mycket men den kan lätt sprida sig, back dörren hade spacklats på samma sidan som rosten var på och sen målats ur uselt. höger backspegel och passagerarens ruta var död fram säkringar eller motorerna som är kassa, alla annan el funkade men jag hittade ett allvarligt fel enligt mig och den hade rost på pelaren som går upp för taket  på föra sidan. ingen servic bok där är en stor no no, handbroms lampan lös även om den var nere dålig givare eller så behöver de spännas eller dylikt, bromsarna käns som man moterbromsar fast lite hårdra betydlig sämre en saaben som jag står över och min bil som det känns som man kör in i en vägg med när man tvärnitar. Farthållaren funka ett plus. säljaren ville ha 9900kr för den och sen på pekade jag handbromsen och bromsarna så sa ha "Ja den har ståt länge, men jag kan besiktad den och göra vid den men då blir det 11000".
Senast redigerat av Battletime (11 juli 2013)


Sök