Motorvarv upp och ner, övertryck i kylsystem och elfläkt som går (lite som den vill) volvo s40t

PorrisCobran
25 juni 2013 · 50 Inlägg

Problem med polarens s40 turbo, först och främst startade den inte - tände inte alls.
Han kom och hälsade på mig och när han skulle åka hem började allt. Bilen stog i 3-4 timmar, aldrig varit några problem tidigare..
Plockade bort minus polen ett tag för att nolla allt, tänkte att det kanske var något med startspärren.
Efter någon minut satte vi tillbaka minus och startade fint på första som tidigare.
Körde bilen några meter till parkering och stog där några minuter sen började bilen att vandra upp till 2500varv i ett par sekunder sen snabbt ner till 800 (eller 750) vilket det nu är kommer jag inte ihåg. Den höll på så 2-3 gånger ganska lång stund mellan, sen stängde vi av den lät den vara några minuter.
Tyckte då att den verkade väldigt varm runt motor slangar osv, men kokade inte så tänkte inte så mycket på det.
Efter ett tag startade han den igen, inga problem då heller. Märkte dock då att el fläkten gick lite på egen vilja, den startade och stängde av sig hela tiden med ojämna mellanrum.
Sen helt plötsligt varvade den upp till 2-3000varv och så sprutade det vatten i hela motorrummet, såg ut som alllt kom ifrån expansionskärlet. Den stormkoka....

Och nu står bilen i väntan på att bli fixad, sen det att vi inte direkt har skruvat med s40 förut, brukar hålla oss till 2-7-900 serien av volvo..
Så nu under natten tänkte jag bara fråga efter tips och trix här tills morgondagens mek.

Någon som har några luriga idéer?

Mina tankar är tempgivare-termostat-spricka i topp/topp packning

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
JUSTer
25 juni 2013 · 451 Inlägg

En tempgivare, klassiker

sitter under vänstra kylarslangen, klipp kabeln, på med 19lång hylsa och byt den,

Dvs kabeln som som är efter kontaktstycket som sitter ihop med tempgivaren


Det ni kan göra för att vara 100% att det är tempigvaren är att läsa av felkoderna, borde vara en felkod på givaren

Givaren kan köpas på mekonomen elr volvo


Lycka till

Senast redigerat av JUSTer (25 juni 2013)

torpis Forummoderator
25 juni 2013 · 10 576 Inlägg

S40 finns med iaf 8st helt olika turbomotorer, du får precisera närmare

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
PorrisCobran
25 juni 2013 · 50 Inlägg

torpis skrev:
S40 finns med iaf 8st helt olika turbomotorer, du får precisera närmare

Vad är det som skiljer dom åt? Hur får jag reda på vilken motor det är?

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
PorrisCobran
25 juni 2013 · 50 Inlägg

JUSTer skrev:
En tempgivare, klassiker

sitter under vänstra kylarslangen, klipp kabeln, på med 19lång hylsa och byt den,

Dvs kabeln som som är efter kontaktstycket som sitter ihop med tempgivaren


Det ni kan göra för att vara 100% att det är tempigvaren är att läsa av felkoderna, borde vara en felkod på givaren

Givaren kan köpas på mekonomen elr volvo


Lycka till

Okej, ja jag var inne på det men just det med varvtalen fick mig att tänka på toppen.
Hur är det med den dära tempgivaren, kan den få motorn att gå som snurre sprätt?

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
torpis Forummoderator
25 juni 2013 · 10 576 Inlägg

PorrisCobran skrev:

torpis skrev:
S40 finns med iaf 8st helt olika turbomotorer, du får precisera närmare

Vad är det som skiljer dom åt? Hur får jag reda på vilken motor det är?

Vissa är diesel, vissa är bensin, vissa är 4cyl vissa är 5cyl...

Slå in ditt regnummer på exempelvis mekonomens sida så får du upp motorkoden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
PorrisCobran
25 juni 2013 · 50 Inlägg

Motorkod: B4204T2

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
q4
25 juni 2013 · 72 Inlägg

Har en v40 2.0t -99 som jag precis bytt tempgivaren på. Hade exakt  samma symtom som du förklarar. Nu fungerar den som den ska(än sålänge iaf)

PorrisCobran
25 juni 2013 · 50 Inlägg

q4 skrev:
Har en v40 2.0t -99 som jag precis bytt tempgivaren på. Hade exakt  samma symtom som du förklarar. Nu fungerar den som den ska(än sålänge iaf)

Okej, vi ska prova med det när polaren har slutat. Hoppas det bara är det.

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
PorrisCobran
25 juni 2013 · 50 Inlägg

Ingen som vet hur man kan åtgärda felet med startspärren?

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
q4
25 juni 2013 · 72 Inlägg

Är du säker på att det är startspärren då? Min bil startade inte heller p.g.a att den blev "sur"

PorrisCobran skrev:
Ingen som vet hur man kan åtgärda felet med startspärren?

PorrisCobran
25 juni 2013 · 50 Inlägg

q4 skrev:
Är du säker på att det är startspärren då? Min bil startade inte heller p.g.a att den blev "sur"

PorrisCobran skrev:
Ingen som vet hur man kan åtgärda felet med startspärren?

Nej jag är inte helt säker men eftersom den startade efter vi "nollat" (tagit bort minus kabeln ett tag) så känns det ju som det har något med det att göra.

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
torpis Forummoderator
25 juni 2013 · 10 576 Inlägg

PorrisCobran skrev:
Motorkod: B4204T2

Då behöver du inte vara rädd för topplocket men väl motorblocket.

Tempgivaren delar signaljord med gasspjället, jag läste i Haynes vilka tåtar det var och drog nya kablar till tempgivaren så fungerade det.  Det är vanligt att fläkten startar när man stänger av bilen vid fel på tempgivaren eller dess kablar, då går fläkten ett par minuter innan den stannar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
PorrisCobran
25 juni 2013 · 50 Inlägg

torpis skrev:

PorrisCobran skrev:
Motorkod: B4204T2

Då behöver du inte vara rädd för topplocket men väl motorblocket.

Tempgivaren delar signaljord med gasspjället, jag läste i Haynes vilka tåtar det var och drog nya kablar till tempgivaren så fungerade det.  Det är vanligt att fläkten startar när man stänger av bilen vid fel på tempgivaren eller dess kablar, då går fläkten ett par minuter innan den stannar.

Så det kan alltså även vara kabelbrott, för det är väl därför man drar nya kablar?

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
torpis Forummoderator
25 juni 2013 · 10 576 Inlägg

PorrisCobran skrev:

torpis skrev:

PorrisCobran skrev:
Motorkod: B4204T2

Då behöver du inte vara rädd för topplocket men väl motorblocket.

Tempgivaren delar signaljord med gasspjället, jag läste i Haynes vilka tåtar det var och drog nya kablar till tempgivaren så fungerade det.  Det är vanligt att fläkten startar när man stänger av bilen vid fel på tempgivaren eller dess kablar, då går fläkten ett par minuter innan den stannar.

Så det kan alltså även vara kabelbrott, för det är väl därför man drar nya kablar?

Exakt, men en givare är ju gratis i princip så byt den med så vet du att den funkar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
PorrisCobran
26 juni 2013 · 50 Inlägg

Bytt termostat och tempgivare, köpt från mekonomen och rejmes så inget feltema skit.
Till något nytt och spännande, vi listade ut följande efter delarna byttes.
På tomgång med avslagen ac så pendlar bilen mellan 6-900varv. Sätter man på ac så håller den 800varv jämnt och fint.
Sen till nästa, med avslagen fläkt och avslagen värme så cirkulerar inte vattnet, det trycker ur sig ur behållaren, slår man på full värme skjunker det tillbaka till viss nivå och stannar där. Tempen går inte upp extremt utan stannar på normalt i båda fallen....

Fläkten går numera som den ska.

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
torpis Forummoderator
26 juni 2013 · 10 576 Inlägg

Då kan du börja med att rengöra din tomgångsmotor enl denna guide, http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427711

Sen ang vattencirkulationen så finns två alternativ. Antingen har du en eftermarknadsvattenpump med impeller i plats, dessa spricker och frihjular på axeln, eller så har du en spricka i blocket.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
PorrisCobran
25 juli 2013 · 50 Inlägg

Än så länge är inget mer gjort men bilen rullar på vägen.
Så inväntar nästa telefonsamtal om att den har gått sönder på något vis.

Brehäng på halt underlag är väldigt fint:)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang