Problem med AC SAAB 9-3 2004

MicroMange
10 juli 2013 · 3 Inlägg

AC:n har inte kylt sen förra sommaren.
Har nyligen lämnat in bilen på verkstad och fått påfyllning av kylmedel.
Detta hjälpte inte och tänkte felsöka lite själv innan jag bokar en ny tid.

Jag har kontrollerat att relät till kompressorn är helt.
Tar jag bort relät och sätter en bygel i stället så blåser det in kall luft i bilen.
Det verkar vara något som ska dra relät som inte fungerar.

Skulle vara tacksam för lite tips på felsökning?

Mvh. Mange

CarpeDiem German Engineering
10 juli 2013 · 9 081 Inlägg

Gjorde verkstan ingen provtryckning innan de fyllde på kylmedel?

Om det slutar kyla så räcker det inte med att fylla på, det tyder ju på att det finns ett läckage.
Man kan fylla på men det löser problemet temporärt.

Senast redigerat av CarpeDiem (11 juli 2013)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
MicroMange
11 juli 2013 · 3 Inlägg

De gjorde en provtryckning, och fyllde på 400 står det på kvittot.
Det kanske finns ett läckage som man kan hitta med spårmedlet men jag måste ändå få igång kompressorn.
Jag har stort behov av bilen och kunde inte ha kvar den fler dagar på verkstaden.

CarpeDiem German Engineering
11 juli 2013 · 9 081 Inlägg

Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur.
2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet.
3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
MicroMange
28 juli 2013 · 3 Inlägg

Köpte en billig felkodsläsare för 200kr.
Vet inte om man kan lita på den, men den enda felkoden den visade var

P0693-00 Fan Control 2 Circuit Low Voltage

Kan det ha någon påverkan på AC:n ?

Vilken är Fan Control 1 och vilken är 2 ?

/Mange

WhoZWoddl3r Karosstekniker
28 juli 2013 · 288 Inlägg

nu vet jag inte vad du har för motor eller om de skiljer i kylmediemängden på de olika motorerna men 400 gram låter lite. i min 2,0 aero skulle där va 680g om jag inte minns fel

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
CarpeDiem German Engineering
29 juli 2013 · 9 081 Inlägg

MicroMange skrev:
Köpte en billig felkodsläsare för 200kr.
Vet inte om man kan lita på den, men den enda felkoden den visade var

P0693-00 Fan Control 2 Circuit Low Voltage

Kan det ha någon påverkan på AC:n ?

Vilken är Fan Control 1 och vilken är 2 ?

/Mange

Felkoden betyder följande: Fläkt 2 styrkrets låg. Troligtvis så är det en kortslutning.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang