Missvisande yttertemperatur gör så att ac ej slår till passat variant -99

titan80
26 juli 2013 · 6 Inlägg

Hej har problem med att Yttertemperaturen visar fel på ac panelen inne i bilen visar typ -6 grader när det är +20 ute och sen när man kör ökar temperaturen väldigt sakta . och det gör så att ac ej slår till. har bytt givaren framme vid kylaren och bytt ac panelen inne i bilen men fortfarande samma problem. vet någon vad det kan vara för fel har även varit på vag verkstad och felsökt och dom hittar inget fel.
vet någon vad det kan vara för fel .

Goffen Administratör
26 juli 2013 · 2 976 Inlägg

Testa att lyft batteripolen i några minuter och kolla sen jag vet att det låter sjukt men jag har haft inne flera bilar med det problemet o det funkade faktiskt! Skriv gärna om det löste problemet sen !

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
ValP2k
26 juli 2013 · 1 122 Inlägg

har varit med om samma fast på vw golf 01. Som goffen säger är d bara ta lös batteripolen annars får du byta yttertempgivarn i värsta fall. På Golf sitter den iaf under gallret längst ner till vänster i färdriktningen

gasa nu foer faen!
joH900
26 juli 2013 · 414 Inlägg

Vad visar den om du kopplar ur kontakten till givaren?

Visar den samma då är det ju mest troligt kabelbrott

titan80
29 juli 2013 · 6 Inlägg

joH900 skrev:
Vad visar den om du kopplar ur kontakten till givaren?

Visar den samma då är det ju mest troligt kabelbrott

Den visar samma då.

titan80
29 juli 2013 · 6 Inlägg

Goffen skrev:
Testa att lyft batteripolen i några minuter och kolla sen jag vet att det låter sjukt men jag har haft inne flera bilar med det problemet o det funkade faktiskt! Skriv gärna om det löste problemet sen !

Har gjort det och det hjälpte inte:( men tror det kan vara kablarna under mattan på förarsidan som strular för centralåset och innerbelysningen fungerar inte heller.

it_mutt Avstängd
29 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Bara för sakens skull... bytte du till en ackontrollenhet med exakt samma vagnr?

Sen är det så klurigt att alla givare inte lirar ihop med alla kontrollenheter heller (fråga mig inte varför, men, så är det iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
titan80
29 juli 2013 · 6 Inlägg

it_mutt skrev:
Bara för sakens skull... bytte du till en ackontrollenhet med exakt samma vagnr?

Sen är det så klurigt att alla givare inte lirar ihop med alla kontrollenheter heller (fråga mig inte varför, men, så är det iaf)

Ja det var exakt samma vagnr.

it_mutt Avstängd
29 juli 2013 · 10 388 Inlägg

titan80 skrev:

it_mutt skrev:
Bara för sakens skull... bytte du till en ackontrollenhet med exakt samma vagnr?

Sen är det så klurigt att alla givare inte lirar ihop med alla kontrollenheter heller (fråga mig inte varför, men, så är det iaf)

Ja det var exakt samma vagnr.

Ja, då skulle jag inte bli förvånad (notera att jag inte säger att det -är- så, bara att det inte skulle förvåna mig -om- det är så) om det är givaren som spökar iaf.

- - Edit - -

Har dock för mig att jag ska ha något dokument om hur man skulle kunna avgöra det. Ska kolla upp om så är fallet

Senast redigerat av it_mutt (29 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mr_Aira Mr_Aira
29 juli 2013 · 105 Inlägg

kolla kablaget under förarstolen till komfortmodulen. mitt centrallås,elspeglar,innerbelysning å ac panelen flippade ur när det var brott där. brukar oftast komma när packningen till takrailsen är dåliga smile

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
tonimakaroni
29 juli 2013 · 747 Inlägg

Troligtvis har du nån form av kabelfel.
Däremot tror jag inte du får igång AC systemet då givare för ingåendeluftkanal tar över som sekundär givare när den första lägger av för kunna säkerhetsställa AC:n funktion, dock inte med lika hög exakthet.

Så skulle tippa på att du även kommer få kontrollera så du har rätt mängd gas i samt ev. läckor.

/ Toni Larsson
titan80
29 juli 2013 · 6 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Troligtvis har du nån form av kabelfel.
Däremot tror jag inte du får igång AC systemet då givare för ingåendeluftkanal tar över som sekundär givare när den första lägger av för kunna säkerhetsställa AC:n funktion, dock inte med lika hög exakthet.

Så skulle tippa på att du även kommer få kontrollera så du har rätt mängd gas i samt ev. läckor.

Har kollat mängden gas och läckage och fyllt på. så jag tror det är kabelhärvan under förarmattan som spökar .

titan80
29 juli 2013 · 6 Inlägg

Mr_Aira skrev:
kolla kablaget under förarstolen till komfortmodulen. mitt centrallås,elspeglar,innerbelysning å ac panelen flippade ur när det var brott där. brukar oftast komma när packningen till takrailsen är dåliga smile

har hört att det kan vara problem där så ska ta och kolla upp det:)tack för tipset

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang