2923
Sök

Corsa 1,2 -00: Vågar jag köra trots att motorlampan lyser vid acceleration?

3 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#1
Motorlampan tänds ibland vid acceleration ffa i farter över 80 men släcks så snart man lättar på gasen. Långa köer till verkstäderna gör att det dröjer innan jag kan få en felkodsavläsning. Vågar jag köra c:a 100 mil innan jag får in den på verkstad? Risk för följdskador?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 373 Inlägg
30 juli 2013
#2
MatsRundkvist skrev:
Motorlampan tänds ibland vid acceleration ffa i farter över 80 men släcks så snart man lättar på gasen. Långa köer till verkstäderna gör att det dröjer innan jag kan få en felkodsavläsning. Vågar jag köra c:a 100 mil innan jag får in den på verkstad? Risk för följdskador?

Eftersom varken du eller nån annan vet vilket fel det kan vara så tror jag inte nån rekommenderar dig att köra. Det kan vara luftmassemätaren, lambdasonden, tempgivaren eller nåt annat. Du måste förmodligen göra en felkodsavläsning för att få en hum om felet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Eftersom varken du eller nån annan vet vilket fel det kan vara så tror jag inte nån rekommenderar dig att köra. Det kan vara luftmassemätaren, lambdasonden, tempgivaren eller nåt annat. Du måste förmodligen göra en felkodsavläsning för att få en hum om felet.

/Benny

Och risken man tar genom att köra vidare är inte bara att bli stående på vägen utan även att en kommande reparation kan bli dyrare än om bilen får stå tills verkstaden har tid, eller?
/Mats

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 373 Inlägg
30 juli 2013
#4
MatsRundkvist skrev:
Vettemannen skrev:
Eftersom varken du eller nån annan vet vilket fel det kan vara så tror jag inte nån rekommenderar dig att köra. Det kan vara luftmassemätaren, lambdasonden, tempgivaren eller nåt annat. Du måste förmodligen göra en felkodsavläsning för att få en hum om felet.

/Benny

Och risken man tar genom att köra vidare är inte bara att bli stående på vägen utan även att en kommande reparation kan bli dyrare än om bilen får stå tills verkstaden har tid, eller?
/Mats

Det kan bli så men det kanske inte händer ett skit om du kör men det vet man ju inte och det är ju upp till dig att ta den bedömningen. Jag åkte med en firmabil ett år med motorlampan som tändes och släcktes om vart annat. Felet var en trasig EGR-ventil och det var en diesel. Det var verkstaden då som gjorde bedömningen.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (30 juli 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Det kan bli så men det kanske inte händer ett skit om du kör men det vet man ju inte och det är ju upp till dig att ta den bedömningen. Jag åkte med en firmabil ett år med motorlampan som tändes och släcktes om vart annat. Felet var en trasig EGR-ventil och det var en diesel. Det var verkstaden då som gjorde bedömningen.

/Benny

Tack för snabba svar! Det blir nog så att den får stå - kan kännas lite surt annars. Men synd - för det är nu den skulle behövas och sen ska den nog avyttras. /Mats


Sök