Allt från ventilspel, tändsystem, tändstift, insprutare till brusten kolvring kan givetvis vara möjligt fel. Men bara just för den cylinder som inte vill vara med.
Ett annat fel kan vara läck i membranet inuti bromsservot! Den stora burken som huvudbromscylindern sitter på.
Detta ifall vacuumslangen till denna är kopplad till insugningsröret mitt för den cylinder som trilskas. Enkelt att kolla. Kläm till slangen så den blir helt tätt,. Går motorn då bra - ja då har du felet där. Lika är om det finns flera eller annan slang just mitt för den spökande cylindern.. Lossa slang och täta med finger eller kläm åt.
Det kan även vara packningen mellan insugsröret och toppen som gett sig. Det felet hittar du genom att spruta startgas runt insugsröret. Ändras motorvarvet då eller om gas sugs in genom trasig packning, så ändras varvtalet.
Läckor, även genom membranet i bromsservot, späder ut bränsleluftblandningen så den blir för mager. Går då illa när motorn är kall.