Passat -00 1.8T Olja (Tyska felkoder)

RGH
19 augusti 2013 · 134 Inlägg

mb_pucken skrev:

M-Levin skrev:

Tobias_Nordh skrev:
Jag hade köpt en ny oljesil, men förh****** köp inge av biltemas egna grejjer, köp antingen orginal från VW eller Bosch(kanske finns på biltema?)
Byta sil tar inte så lång tid och som någon nämnde innan så behöver du inte plocka ner halva framvagnsbalken, har för mig att passaterna är lättåtkomliga, såsom gamla VW, t.ex Golf osv.

Noooog måste man väl hänga ner framvagnen ett par decimeter för att lirka loss tråget även på passaterna?
OM du nu skall göra detta själv så köp dig en liten 10 mm hylsa som du kortar ner rejält, den kommer du behöva vid de bakre trågbultarna som kan vara svåråtkomliga bakom svänghjulet:) Lycka till

Ja antingen hänga ner balken i framkant eller lyfta motorn måste göras smile fronten lär ställas i serviceläge med smile

En sak som är värt att kolla är kamkedians spännare så den inte blivit igensatt och sträckt kedian smile det händer ibland när den gått med dålig olja och blivit tät smile
Kan även passa på att tipsa om att sonax har ett medel man tippar i oljan som sköljer motorn invändigt. Kan vara bra att köra det medlet efter att du bytt silen smile köp en billig olja och kör medlet med och byt olja igen sen samt   filter båda gångerna smile

Har aldrig behövt ha fronten i serviceläge big_smile Visst, vissa har en konsoll skruvat på trågets framkant som kan vara lite besvärlig, men går att lirka förbi den om man vill spara lite tid med fronten:) meeen jag har en känsla av att ts ändå inte kommer göra detta jobbet själv så vi kan kanske dricka lite kaffe, se en film eller ut på en promenad istället för att skriva här smile

BMW 318iS "T" (1990)
RGH
19 augusti 2013 · 134 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Det där med att oljepumpen skulle ge sig har ju göra med hur länge man kör oftast så ger sig motorn innan pumpen blir tillräckligt dålig.

En pump utan smörjning behöver inte gå länge innan den är kass

Precis, tror turbo samt kamkedjesträckare havererar först. konstigt nog har jag aldrig sett någon rasad motor, bara hört talats om:s

BMW 318iS "T" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2013 · 13 742 Inlägg

oftast är det skrot när lampan tänds  smile

är jhu ena riktiga skitmotorer dom där 1.8t nästan i klass med saab motorerna. men dom är lite värre. eftersom dom alltid rasar på olika sätt.

kan vara allt från blocket+veven som blir skrot tills att kolvar går sönder osv smile  så har man 10st motorer från saabar så brukar det gå att få ihop ett antal eftersom det oftast är olika ras.  fast det är väll inte tillverkarnas fel det är miljömupparna som kräver att man ska köra 3000mil på oljan.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Granlund93
20 augusti 2013 · 9 Inlägg

Bytte filter, dock köpte jag dubbelt så tjock, 10,4 eller nåt sånt.

Verkar som det funkar nu, pep till en gång, men ingen mer än d, har kört rätt mycket efter.

RGH
20 augusti 2013 · 134 Inlägg

bra om det bara var filtret, men har det aldrig bytts eller?

BMW 318iS "T" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang