3530
Sök

Turbon?? Eller nån givare?

8 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#1
Go' dagens!!

Jag har en mercedes kaross w211. 270 cdi årsmodell 2004.

felet är att den går inte mer än 120 km/h.
Den har ingen kraft efter det.

När jag startar bilen så fungerar den normalt. . Som det skall.
Men så fort jag kör bilen mer än 120 km/h så blir bilen 'kraftlös'.
Och låt oss säga att jag bomsar från 120 km/h ner till 90 km/h och sen vill öka farten igen till 120 km/h då går det riktigt långsamt fast man har full gas.
Normalt så skulle det ta CA 8-10 sekunder från 90 -120 km/h. Nu tar det ca 2 min och accelerera från 90-120 km/h.
Motor lampan lever ett eget liv. . . Den tänds och släcks lite när den känner för det.

Jag beställde en luftmassemätare på nätet. Men det hjälpte inte.
Mekanikern säger att det är turbon som är kass. Men fast jag ej vet så mycket om bilar så ifrågasätter jag det. Om den är kass så skall den vara kass hela tiden och inte först efter att jag har kört den i 120 km/h

VERKLIGEN TACKSAM FÖR ALL HJÄLP

5 152 Inlägg
12 juni 2013
#2
Som alltid så börja med att läsa ut felkoder. där har du nog svaret på ditt problem.
en polare har haft liknande fel på sin 320. magnetventil till laddtrycket, han hade 2. sen virvelspjället är inte ett ovanligt fel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#3
Det ända som kom upp var lufftmassemättaren. Den är nu bytt till en ny sådan. Men problemet är kvar. .

8 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#4
Undrar vad mercedes tar för och hitta felet? Räcker 2000:- tro?

5 152 Inlägg
12 juni 2013
#5
bra fråga. men sätter den felkod än på luftmassamätaren? i sådant fall kan de ju vara kabelbrått.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#6
Alltså kabbelbrott till turbon, eller vart kan det vara?
Allt den visa var luftmassemättaren som felkod, inget annat

5 152 Inlägg
12 juni 2013
#7
ne kabelbrott till luftmassamätaren. om den sätter felkod på den fast den funkar. kan vara turbon med, eller en fastnande westgate så du inte får något laddtryck. ryker den eller visslar den något?:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#8
Vad är en wastegate? Aldrig hört det för.
Ja, det små rycker. . Eller typ små 'hackar' sig fram.
Haft rutorna nere nu när det är så fint väder. Aldrig hört nåt visslande eller annat oljud från bilen.

4 262 Inlägg
13 juni 2013
#9
Dudi12 skrev:
Vad är en wastegate? Aldrig hört det för.
Ja, det små rycker. . Eller typ små 'hackar' sig fram.
Haft rutorna nere nu när det är så fint väder. Aldrig hört nåt visslande eller annat oljud från bilen.

Inte rycker, RYKER

Kommer det rök ur avgasröret mer än det normalt gör. Kommer det en vit rökpuff när du startar bilen?


8 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#10
Nej. Det ryker inte heller. Jag hällde i 0, 5 lite olja i motorn i hopp om att det inte skulle vara svårare än så. Men inte hellet det hjälpte .Känns som mercedes felsökning för 1980:- får bli min 'slut destination'.

5 152 Inlägg
13 juni 2013
#11
Det låter som en bra ide. Kan löna sig i längden i stället för att byta massa delar som kan vara trasiga.
Återkom med vad felet var sen:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#12
Nej. Det ryker inte heller. Jag hällde i 0, 5 lite olja i motorn i hopp om att det inte skulle vara svårare än så. Men inte hellet det hjälpte .Känns som mercedes felsökning för 1980:- får bli min 'slut destination'.

8 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#13
Yes. Jag återkommer när jag har fått bilen lagad. Dem hade inte tid förän den 28/6. Men jag återkommer ang felet!

1 Inlägg
28 augusti 2013
#14
mb_pucken skrev:
ne kabelbrott till luftmassamätaren. om den sätter felkod på den fast den funkar. kan vara turbon med, eller en fastnande westgate så du inte får något laddtryck. ryker den eller visslar den något?:-)

hej!
kikade lite på denna tråd angående att min visslar vid gaspådrag samt att det kommer svart rök när man trycker plattan i botten. Ingen aning vad det kan vara?? Den visslar dock mest i låga varv mellan 1000-2300.

Ha ren Mb cdi 270 2004

tacksam för hjälp

5 152 Inlägg
28 augusti 2013
#15
Med tanke på att den visslar då skulle jag plockat bort insugsslangen till turbon och känt så det inte är något glapp. Är turbon dålig och låter så kan laddtrycket bli avvikande vilket kan orsaka svartröken.
Att den visslar mest vid dom varven kan bero på att turbon är mest aktiv då   på en diesel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

755 Inlägg
28 augusti 2013
#16
lukaz1 skrev:
mb_pucken skrev:
ne kabelbrott till luftmassamätaren. om den sätter felkod på den fast den funkar. kan vara turbon med, eller en fastnande westgate så du inte får något laddtryck. ryker den eller visslar den något?:-)

hej!
kikade lite på denna tråd angående att min visslar vid gaspådrag samt att det kommer svart rök när man trycker plattan i botten. Ingen aning vad det kan vara?? Den visslar dock mest i låga varv mellan 1000-2300.

Ha ren Mb cdi 270 2004

tacksam för hjälp

Turbon visslar hela tiden då det är en impeller som suger in luft och snurrar. Svartrök är oftast för mycket bränsle om bensinare så är det oförbränt bränsle om diesel så är det relativt normalt lite högre bränsletryck.

If you want to win, You mustn't loose.


Sök