Så här va.
Fjädern i dumpventilen är ju avstämd emot ett visst tryck.
När spjället stängs kommer laddluften att skjuta upp kolven i dumpventilen, och ta vägen tillbaks till inloppsröret, då den tar den enklaste vägen ut.
Vakuumslangen har två funktioner ;
1 : Håller kolven stängd under körning då du får ett positivt tryck ifrån insuget.
2 : Skapar ett vakuum när du släpper gasen för att underlätta för laddluften att skjuta upp kolven och ta sig förbi.
Fjädern har en funktion ;
Orka hålla emot vakuumet vid tomgång och låg last, samt hålla emot laddtrycket ifrån trycksidan.
Så ja, en dump skall vara stängd på tomgång.
Är fjädern för hård så kommer du få ett fladdrande ljud då laddluften går tillbaks ner emot turbon.
Är den för klen så får du helt enkelt en tryckläcka.
Det kan vara lite klurigt det här med dumpventiler, det bästa man egentligen kan göra om man vill ha ett fränt ljud, (såvida du inte kör med högre ladd än org dump klarar av), är att borra massa hål i luftburken.
På rätt sida av filtret då.
Up the RA