Saab og 9-3 Aero, renovering och uppgradering

Mitt första stora projekt. Projektets mål är att renovera och uppgradera en Saab 9-3 Aero från 2002. Det har och kommer att ske misstag och otur, samt några oförutsedda händelser. Jag bjuder på allt inklusive vad allt har kostat.
  • 30 Följare
  • 15 305 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 november
Mrsaab99turbo
3 september · 92 Inlägg

Mycket intressant att följa ditt projekt och hur seriöst det genomförs.
För min egen del ska jag på min 9-3 og uppdatera till 314 bromsar fram mm.
Ditt projekr ger inspiration 😀👍

amazinjoey
4 september · 1 010 Inlägg

turbos4 skrev:

amazinjoey skrev:
Jag hade rekommenderat dig kontakta Arthursson när det kommer till styva upp chassit. Samma gäller om du ska renovera motorn smile Har för mig killen ska bygga en 1000hk OG93 och hade innan en 700HK OG93.   Han har även en OG9-5 som har haft 370hk+ med en td04hl-15t smile

Oj det var oväntat högt för en 15T.  Helt klart intressant att veta hur han lyckades att få det att hålla. Jag är för närvarande lite försiktig med motordrömmarna då min projektbudget är slut för i år. Men jag lovar att återkomma med planerna.

Han har fått ner bakttycket något ordentligt i systemet smile allt är portat m.m  rek starkt att snacka med gällande og93

turbos4
6 september · 334 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Mycket intressant att följa ditt projekt och hur seriöst det genomförs.
För min egen del ska jag på min 9-3 og uppdatera till 314 bromsar fram mm.
Ditt projekr ger inspiration 😀👍

Tack, glädjer mig att arbetet inspirerar, lite därför jag lagt upp tråden big_smile

Eftersom att det tar så lång tid för mig så får du gärna återkomma med en liten recession av övergången till 314mm bromsar.

Avant för varje slant.
Mrsaab99turbo
6 september · 92 Inlägg

Har satt 314mm på båda mina 9-5 aero och att det sitter original på min 9-3 aero kombi.
Mycket bra och prisvärd uppgradering som ger helt annan känsla när man bromsar lite hårdare. Till 9-3 og behövs adapterplattor för montage av bromsoket. Dessa säljs av Maptun.
Återkommer när jag gjort bytet men det blir först i vinter/vår.

turbos4
15 september · 334 Inlägg

Uppdatering 47

Börjar där jag slutade i förra uppdateringen, nämligen visa upp lite mer saker som har kommit.

Köpte ju trotts allt nytt bromsrör till vänster fram. Passade även på att komplettera ordern med en styrskena som skall i den nya ventilkåpa. De andra påsarna är bara lite plastpluggar för dekorlisterna (förebyggande syfte smile ).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c6a33da0234cd8f6928320d833b21eb6.jpg

Sedan fylldes låsmutter-lagret på, i samband med att jag köpte brickor för bakre motorfästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f485baa3864c1beb401048dfb98fc4c2.jpg

Anledningen till brickorna är för att höja motorn så att vinkeln mot drivknutarna blir snällare i och med sänkningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-969c2e9d12954bdc4eacbb59b22e3ed2.jpg

Alltså kommer det bli såhär monterat. Enligt lite googlande så kan drivknutarna börja vibrera vid vissa hastigheter om de är gamla, vilket mina är.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-29c8830b55bc31d47624e996262859e2.jpg

När jag ändå i princip byter allt så  kan jag lika gärna byta justerskruvarna, styrstagen och luftnipplarna till frambromsarna. Lär väl byta kylarvätska också inom snar framtid, så den åkte också ned i kundkorgen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-28db073dd53960013a202141985d7500.jpg

Jag fick också tag i en lackspruta väldigt billigt. Ett steg närmare att kunna lacka allt själv! Sedan är det dumt att slarva med skyddsutrustningen så blev en ny skyddsmask.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-27f1df2344df27c3a31d65868368f272.jpg

Denna lär räcka livet ut för mig nu tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4b15298169dc6bf485b0a33b901f40d5.jpg

Okej, åter till bilen. Äntligen är bärarmarna klara. Ett tips är att göra två snitt istället för ett. Detta sparade en hel del tid och krångel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a02d5774c858605b018867ed83404609.jpg

Båda bärarmarna har nu fått poly bussningar. Fettade också in dem med fettet som följde med. Antar att det är mer för att monteringen än för funktionen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c911ebe1b5866023356523ccbf6f2f88.jpg

Andra fjäderbenet färdigt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-25fd446c5f22617cb45086db8a8647c9.jpg

Mycket småfix just nu. Ett till sådant är okrenovering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-aae34950d08c797df55ef1106fbe81f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d2f0d1ef898cd180ff6ee4d2ed8eda6f.jpg

Båda oken får ny gummi och nya kolvar. Något sjukt irriterande och pilligt, var damskyddsgummit! Det ville verkligen inte stanna på plats. Så här kommer ett litet tips. Jag löste det genom att kapa ett lock från en Biltema Sparyflaska och trä dammskyddet på den först (efter att ha smort in insidan av dammskyddet med medföljande fettet).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ee14e702cb52dbf32cc288b9d7e8ed6a.jpg

Sedan var det bara att trycka i packningen i oket först och pressa i kolven i oket (tänk på att allt ska vara superrent, jag använde T-röd och tryckluft).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4afa5c5e98c1f88e8cb0afefc376371b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-fbf28c98311d2837ea80c7038fb969a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-72f33c81632f4a6200cf28c8b59f9e09.jpg

Slutligen så använde jag Biltemas ok-verktyg för att skruva in sista biten av kolven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-98ea10be9d1d3637615f209f0bf3d9ec.jpg

Ena oket färdigt! Oken har fått nya packningar, tätningar, slangar, banjoskruvar, brickor, luftnipplar och kolvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e9032080628fe2ef30ffe330f9b389f3.jpg

Även om man är försiktig i monteringen blir det lätt skador. Så penslade på lite bromsoksfärg. Färgen man penslar på, har lite rödare nyans, vilket jag vill ha.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f7de50aa1640b929cfaa6463213e100b.jpg

Tillbaka till hjulupphängningen. Alla skruvar/muttrar som inte byts ut, borstas och gängas om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cd8ed7530fcc73b25eb99e0f94d5515c.jpg

Efter lite våld och fett fick jag i alla bärarmar och hjälparmar. Dock är inget åtdraget, väntar med det tills subframen sitter på bilen. Måste erkänna att jag vred och vände på krängningshämmaren innan jag bestämde mig för vilket håll den skulle sitta åt. Den passade åt båda hållen, man måste föreställa sig att den blir mer vinklad nedåt då bärarmarna blir belastade. Är 90% säker att den sitter rätt, annars lär jag märka det snart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-61397acabd6859c1bbc7fe46c2b2394f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a9b021f7874ab598d8ae98309b0cfeb0.jpg

Jag borde ha för länge sedan slipat och lackat klart hjulhusen i fram, men har inte kommit längre än att de är maskerade...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-65f2cc599105d27472970cad9efe4f88.jpg

Har återigen ändrat lite på planen, på vad jag ska hinna med innan en paus. Tyvärr får topplocket, avgassystemet och dragkroken vänta lite. Hjulhusen behöver lite arbete och sedan ska ju oljetråget/sumpen ned och rengöras. Sen är allt runtomkring klart. Då återstår "bara" monteringen av allt och påfyllning av oljor. Men eftersom att i princip varje skruv/mutter/del är nytt/renoverat, så hoppas jag att det går fort.

Senast redigerat av turbos4 (15 september )

Avant för varje slant.
turbos4
19 september · 334 Inlägg

Uppdatering 48

Vid uppdatering 50 ska Saaben stå på alla fyra med färdigrenoverad fram och bakhjulsupphängning mm.

Men tills dess så har jag hunnit med följande:

Har äntligen slipat hjulhusen i fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-685d6f0ef4712091126b1ab880fdcd9a.jpg

Jag valde att ta bort en del av innerskärmarna för att se om det fanns rost. Svaret var som väntat, det var värst där, mindre hål. Jag slipade så mycket jag orkade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e0e84a3e7bbd65b1771bb45e24d50fb2.jpg

Sedan la jag på rostomvandlare på de utsatta området, med lite marginal förstås. Reparerade sedan det lilla hålet bakom skärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e815e8199e49b5ed7c7eaf2ef1278942.jpg

Höger sida såg mycket bättre ut. Efter att jag hade slipat så testade jag att använda superdetox (flygrostborttagare) för att se om den var effektivare än stålborsten. Låter bilden tala för sig själv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d2e7bddc2870bb60d6d5c1c1454c5013.jpg

Även högra sidan fick lite rostomvandlare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4ead24d4d24bc36724c9c103da15044d.jpg

Medan rostomvandlaren gjorde sitt så passade jag på att rengöra dammskyddet för styrstagen. Använde rengöringsservetterna, de funkade riktigt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-dc5eeab3f3943e882dd106aca206538b.jpg

De större M14 skruvarna som håller ihop subframe med chassi fick lite zinkfärg, efter att de rengjorts och rostbehandlats (dock ej på gängorna som håller ihop förbandet, de maskerade jag!)
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f9ba0d1c1c69dbc3dec0d72e748a0ed4.jpg

Dags för lite rostskyddsprimer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b78b14fe3f383e678b217dc3cf2c4548.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-876aa4f6e15b85dc0424ac62b32052e7.jpg

Medan primern torkade så satte jag ihop framoken med beläggen och de nya hållarna. Jag använde keramisk pasta på glidpinnarna samt på anläggningsytorna på beläggen mot hållarna. Här verkar det finnas olika åsikter, ifall det ska eller ej ska användas. Men så länge det inte är kopparpasta (eller aluminiumpasta, vet ej varför) så är det inte fel. Dessutom så rekommenderade Haynes rep. handbok att de skulle fettas in, så jag följer bokens anvisningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-71b92e780af161cd7f0419a115484494.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-474946756bf30d6d23cf5ec2d01dae26.jpg

Tillbaka till hjulhusen. Nu får de lite mattsvart färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-552b1e9e413503b325694f207adaf0bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-11d4fd413e9a1094879101ab727fe54e.jpg

Karossarbete och hjulupphängning i all ära, men något som jag själv (och säkert många andra) tycker är roligare är ju motorn! Sumpen ska ned, dels för att jag tror att det läcker lite från den men också för att se hur motorn mår. Notera att jag redan torkat av sumpen, den var både skitig och oljig innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-89151c4f1c46458bea512cb98bf99583.jpg

Ur med gamla oljan, som tyvärr är relativt nyligen bytt av förra ägaren. Men då jag inte vet vad det är för olja så är det lika bra att byta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-017d4550e985407cde4d65142f9e5065.jpg

Motorn ska få ny kopparbricka och oljeplugg (skruv), som ska dras med korrekt moment ( läcker från den, så är troligen en gammal bricka + skruv som dragits för hårt). Samt nytt filter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-bc8466831d571f8de90248c4e4c05098.jpg

Ur med alla skruvar (som fått en liten tvätt).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-133290d9eabbacaebe14dc02cf47c81c.jpg

Så hur mår motorn då?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3786ce899dc2b7100b4c292eaa7a98b5.jpg

Jag kan inte riktigt uttala mig om bottendelen. Ja jag kan se lite "oil sludge" men har sett bilder som är värre än detta. Här får någon med mer erfarenhet gärna kommentera, är detta illa eller ej?

Oljesumpen var väl sådär, inte världens renaste, men inte heller helt igensatt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4a1d753ad930cf234b48182aefae85ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-c24c800a69b5160d85d9ab5f68d4fd8c.jpg

Givetvis skruvade jag isär silen (pickupen). Ändå inte så illa. Men inte perfekt direkt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7ddd8d9cb57865153949c930234ef9e9.jpg

Nere i botten av sumpen så fanns lite smuts, men inga metallflisor. Jag tog en magnet och drog igenom hela sumpen, inget fastnade, så det är ju positivt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-45b3ef8c156118af8263a38e6d052a95.jpg

Dags för en tvätt av oljesumpen. Jag använde mig av avfettning och superdetox i kombination med stålull. Det tog ett tag, men det blev ändå rätt rent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9437874babe43b02cba4c8a1e1f6a2fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a47e46e964af79c053ff209ba64144ce.jpg

Jag och mina listor... big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-708fe94344ac9d56357b0ed0a1231675.jpg

Jag passade på att "investera" i ett O-ringskitt, istället för att beställa O-ringar för sig, tror man sparar på det i längden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b8620946723b25c58b90ae77d05b2700.jpg

Pickupen får en ny O-ring. Sedan tillbaka ned i tråget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-677292f8817f2d118f356d67842c8aac.jpg

Motorns underdel skrapade jag med en kniv. Sedan körde jag lite stålull samt bromsrengöring på kontaktytan. Avslutade med silikonborttagre. Här kan man också få en bättre vy in i motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b011b5452fe5be9fd76997cbf2e3d8b4.jpg

Oljesumpen får sedan lite tätningsmedel i from av Loctite. Lite olika beskrivningar om man ska köra runt skruvhålen eller ej. För säkerhets skull så gjorge jag det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-21fa23d747ae457998240cca025f6632.jpg

Sumpen tillbaka på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d40d4bf6f8e5853b86e2d54e3575b775.jpg

Det ska bli intressant att se hur motorn ser ut under ventilkåpan. Jag tror att det kommer att finnas lite oil sludge, men inte över medel för denna typen av bil + miltal. När jag kikar närmare på bilens historik så kan man tydligt se att bilen har i princip samma ägare i 12år med fullstämplad servicebok. Eller snarare 14 000 mil. Men sedan är det tomt och det sker några ägarbyten. Så jag tror att bilen har varit välskött till runt 15-16 000 mil, sedan fick den leva lite hårdare liv med en del "quick fixes". Men helhetsintrycket är ändå helt ok. Oavsett bilens historik så får den nu ett nytt liv och självklart ska vevhusventilationen uppgraderas!

Jag fyllde på med lite 5W30 olja från Castrol. Nästa steg är återmontering av subframe samt rostskyddsmassa i del av hjulhus.

Avant för varje slant.
turbos4
19 september · 334 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Har satt 314mm på båda mina 9-5 aero och att det sitter original på min 9-3 aero kombi.
Mycket bra och prisvärd uppgradering som ger helt annan känsla när man bromsar lite hårdare. Till 9-3 og behövs adapterplattor för montage av bromsoket. Dessa säljs av Maptun.
Återkommer när jag gjort bytet men det blir först i vinter/vår.

Det låter ju toppen! Håller med att nästa steg kändes lite väl dyr.

Avant för varje slant.
amazinjoey
20 september · 1 010 Inlägg

turbos4 skrev:

Mrsaab99turbo skrev:
Har satt 314mm på båda mina 9-5 aero och att det sitter original på min 9-3 aero kombi.
Mycket bra och prisvärd uppgradering som ger helt annan känsla när man bromsar lite hårdare. Till 9-3 og behövs adapterplattor för montage av bromsoket. Dessa säljs av Maptun.
Återkommer när jag gjort bytet men det blir först i vinter/vår.

Det låter ju toppen! Håller med att nästa steg kändes lite väl dyr.

Fanns på ebay för runt 200kr innan smile vet inte om de finns fortfarande!

turbos4
25 september · 334 Inlägg

Uppdatering 49

Detta får bli en lite mindre uppdatering, men kommer att ske en del jobb med Saaben denna helg, så hoppas äntligen att få den på hjul igen.

...det där med kompressor. Om ni minns så nämnde jag att kompressorn kanske var lite för liten för att driva alla luftverktyg och framtida lackeringssprutor. Det går väl med denna (1800W, 24L, 10 Bar). Men den får gå hela tiden och med vissa av verktygen så måste man stanna upp och vänta. Känns inte optimalt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-dff0bc32e31c091b076b1b1adf594a6e.jpg

Det jag försöker komma fram till är att jag inte kunde låta bli att köpa en större när den reades ut på Jula.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e8141c2cc05cfec6e0da31bcc54fadc8.jpg

Dock två problem. Enligt Julas hemsida så krävs en 16A säkring (har 10A) och kompressorhörnan är lite för liten. Till min stora förvåning så går den utmärkt på 10A och fick modda bänken lite, så nu får den plats. Jag är riktigt nöjd med den, nu känns slangvindan och all luftdragning lite mer befogad!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-3afa0060ca9d32a078406a7762a4ce7b.jpg

Nog om verktyg. Jag har nu rostskyddsbehandlat det mest utsatta område och tagit bort maskeringen. Går ju givetvis att putsa innerskärmarna mer, men annars blev det helt ok enligt mig. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ee3b4074a4c2656dca2339275c1b60cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f02b033614924efbe48ca57ddd025a46.jpg

Kanske något onödigt, men styrstagen byts ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-764fd478228d2f350f0f7e060808b0ff.jpg

För att få styrningen någorlunda ok tills att jag lämnar in den på en framvagnsinställning så använde jag de gamla styrstagen som mall för de nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-710e23192c45649e992e4aa93cf565b0.jpg

Och så var stagen på plats och momentdragna. Satte även tillbaka dammskydden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9e1b2e05d6adcb0ae437df0303c604d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ad410191ecc83466e052988db254f023.jpg

Bakre motorfäste monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0552b57c33a0bb099840d74f082dc470.jpg

Skruvade även i ny bromsrör vänster fram då gamla var lite rostig precis vid skarven till slangen. Något som underlättar är ju att  lossa på expansionstanken för kylaren. Kanske självklart men ändå big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-134cba8de84de636d55faf93a193bff7.jpg

Nu ska denna äntligen monteras!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-323c74e043821608bf618e6bad36125b.jpg

F###n vad de bakre skruvarna skulle kämpa emot! Då poly bussningen är så hård, så ville inte skruven linjera mot chassit. Dumt nog började jag med skruvarna i fram på subframen och jobbade mig mot de bakre skruvarna. Misstag då jag fick använda domkraften för att hissa upp hjälparmen till exakt läge där skruven gick i chassit. Rätt svårt att linjera alla skruvar (inklusive bakre motorfästet med sina lösa brickor) samtidigt, men den är uppe!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9b5b70de630728116c181c99de714c6b.jpg

Fjäderbenen på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f92d599ee311dab0134b0948c6152a09.jpg

Nästa uppdatering blir en stor sådan!

Avant för varje slant.
turbos4
27 september · 334 Inlägg

Uppdatering 50

ABS sensorn får ny klamma, nya skruvar och nytt hus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-38fccf98fb02d7cea75f26332b0bf531.jpg

Och sedan var bromsslangarna, skivorna och oken monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-99a781401ee9824fc4f044f6ee7d8d42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-18e1dc451f0608fc6c29992ff1230a77.jpg

3" DP:n fick sig en liten rengöring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e8bcf282119d332b61e9f457c645a870.jpg

Eftersom att jag har två lambdasensorer så behöver jag ta bort pluggen. Antar att man bara kör en sen när man trimmar bilen mer?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-feaf4c164750e8c83b74759ecb9fd26c.jpg

Då var den på plats och sensorn inkopplad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1f458825f212dad447a614430a9c4f2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-da81e79e3365830f90dfdbe9dda91bc1.jpg

Bakre skölden behövde också lite rengöring innan montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-7dfbea6d2f1440fdb232a3d7f15e890a.jpg

Fick också använda lite större brickor för att hålla den på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-335d218f310ec2ebea1144f296e7ef5c.jpg

Bestämde mig för att ändå montera på avgassystemet. Körde monteringspasta (avgaspasta) i alla skarvarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1d79ba808b31700de4b228de97f9e9e6.jpg

Bakre dämpare på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2f3e0926d0ee1d15f514c1ca59b4226d.jpg

Slutröret. Så mycket bättre än innan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ed4fcccca94a8ce747594618b787d527.jpg

Sådär då! Allt som jag kom åt med momentnyckel är draget till korrekt moment. Alla slangar och rör åtdragna. Hjulen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e9e6ba8f124e1198f839d472698769e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9bfd3c101a83f6e63854be0827742dad.jpg

Dags för fyllning av bromssystemet. Har ingen bra bild på det, men i denna skarv läckte det rejält. Efter lite hårdare åtdragning så blev det tätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-1d79ba808b31700de4b228de97f9e9e6.jpg

Nästa test är att se om det läcker från sumpen eller avgassystemet, det vill säga uppstart av bilen! Här var premiärstarten!



Inga läckage, vare sig olja eller avgaser! Låter bra också. Bilen har inte startats på ett bra tag.

Dags att sänka ned bilen och momentdra allt igen när bilen står på hjul. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f82bb328490d22aadd9c3e7ea8500ce1.jpg

Nu kommer dock det stora testet! Provkörning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-0763783d9ecff8dd776e327da90f6513.jpg

Börjar med en fundering, varför är bilen så extremt hög i fram men mycket lägre i bak...?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-15fa9f3f02ad574143b3e6292e1af294.jpg

Förhoppningsvis sjunker den lite i fram.

Styrningen var som på en ny bil, kändes riktigt bra! Fjädringen var fast, men ändå mjuk i gupp. Bussningarna gjorde stor skillnad, absolut inte för stötig. Bromsarna tog riktigt bra. Nu var detta bara i låg fart, men allt fungerade. Parkeringsbromsen kunde bita hårade, men den ska ju bara hålla i bilen vid parkering... Körningen var väldigt kort, så kan inte riktigt dra för många slutsatser, så detta är bara lite preview.

Det är en hel del kvar. Men jag behöver en liten paus.

Bonusbild 1. Har sparat alla flaskor fram tills nu. Det har gått åt en hel del det senaste året! Allt har enbart gått till Saaben! haha 10st fälgfärg... Här är ett bevis på att det är värt att investera i lackeringsspruta i slutändan om man ska hålla på med lackring. Färg kostar ju en del, men mindre än alla dessa sprayburkar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-cdcbfd62b9cf3298228a5d267cfc6539.jpg

Bonusbild 2. Har ju också lovat att dela med mig kostnader. Är inte redo att visa alla siffror, men här är en ungefärlig uppdelning per kategori hittills.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4a5cc66d1d92c2b3924702283ec440de.jpg

Avant för varje slant.
amazinjoey
28 september · 1 010 Inlägg

Racekat så kommer andra lamdba göra att motorn lampan lyser till,  så man kan plugga den å stänga av i mjukvaran när du väl  trimmar smile

turbos4
28 september · 334 Inlägg

amazinjoey skrev:
Racekat så kommer andra lamdba göra att motorn lampan lyser till,  så man kan plugga den å stänga av i mjukvaran när du väl  trimmar smile

Som jag misstänkte då! Tack för klargörandet.
Kanske svår fråga, men tror du Maptuns Steg 3 box som jag köpt har den lambdan avstängd?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-97afe42675a76560384af1326be75b52.jpg

Avant för varje slant.
amazinjoey
28 september · 1 010 Inlägg

turbos4 skrev:

amazinjoey skrev:
Racekat så kommer andra lamdba göra att motorn lampan lyser till,  så man kan plugga den å stänga av i mjukvaran när du väl  trimmar smile

Som jag misstänkte då! Tack för klargörandet.
Kanske svår fråga, men tror du Maptuns Steg 3 box som jag köpt har den lambdan avstängd?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-97afe42675a76560384af1326be75b52.jpg

Det borde den vara, annars läs av mjukvaran så stänger jag av den åt dig smile

turbos4
12 november · 334 Inlägg

Uppdatering 51

Har gått ett tag, men projektet har inte varit helt still. Jag nämnde i förra uppdateringen att bilen var något hög i fram. Jag lät den stå ett tag, körde upp och ned över en trottoarkant, gungande på den för att den skulle sätta sig. Men ser ju ändå ut som att jag varit och köpt tegelsten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-f357d26a3c366c0c41750ea23844c310.jpg

När man verkligen jämför fram och bak så ser man hur stor skillnad det är. Den är mycket högre i fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-94433aa8ef76c3c948cb185085f169de.jpg

För att vara lite mer exakt så mätte jag från skärmkant till fälgkant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-df179e72b3a5adeef545dc92fb0e8085.jpg

Skillnaden mellan fram och bak är ca 30-35mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-eb0d991e86fe65b3925fc6332e396428.jpg

Hade det varit omvänt, alltså att den var högre i bak, så hade jag kunnat leva med. Men efter all slit med bytet, så vill jag inte åka runt och se baktung ut. Då är det bara att köra in i garaget och göra om (Jag som så gärna vilje börja med alla slangar och rör i motorn sad)
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4b4ca2afd663a2a6ab302082252ca6e9.jpg

Men vad ska man satsa på istället? Jag valde att köra på ett välbeprövad märke som få verkar ha haft problem med vid en google-sökning. Kompletterade också med en grill till fronten och lite annat smått och gott.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-026d893b06df97d2f633e8c6b935556e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-4a2ce2d62dca438041be697b4459b5f1.jpg

Tyska H&R-kittet ska enligt specifikation sänka bilen med 35mm mot standardchassi, mindre om det är Aero/viggen. En av de bättre fjädrar om man inte ska gå mot coilovers (vilket känns lite overkill i nuvarande stund).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-64ead474d25b1b17590501800b010dd3.jpg

När jag jämför mot speedparts-sänkfjädern som kom med de kompletta fjäderbenet så verkar H&R-fjädern inte riktigt vara lika kort. Dock har den mindre varv, så borde sjunka ihop mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ca54d02366f9b0e4340a74c63d490325.jpg

Bort med fjäderbenet, igen.. Varför valde Saab (GM/Opel) att ha integrerat spindelled med fjäder? Antar såklart att det är billigare, men delad design har ju funnits sen tidig 90-tal? Eller finns det fördelar? Hur som så tar det lite tid att få bort den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b93d80febd9e4aba592e7c82e7a12a11.jpg

Dags att demontera fjäder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a3579c52566d21db8e9c1e7f19ab1599.jpg

Om man nu jämför H&R och de röda fjädrarna så är H&R kortare! Trotts att de röda ska sänka 40mm mot standardchassi. Det är utan tvekan något fel på dem. De är för långa eller till fel bil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2306e0f5e8e1b37af075800a65187175.jpg

Jag har också bottnat i vilka dämpare jag satt i. Köpte dem från någon på marketplace/blocket. Personen som sålde visste inte vilket märke det var (han trodde det var Koni, det var ej Koni sad)och inget som står på dem, men enligt serienumret så verkar det vara GE-parts sportstötdämpare. Helt nya och inget fel på dem. Men gissar att de tillhör mer instegsdämpare vid modifiering. Känns fel att para ihop dem med H&R fjädrarna (även fast det går såklart!).
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-677d886da54d12ca8cc52ee3ebe92cea.jpg

Ett paket från England har kommit roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-20dadec5e85affb2cccfce6981d8dc20.jpg

När jag ändå kör tyskt och på det bästa, varför inte ett Bilstein B8 sprint kitt? big_smile Köpte från någon webbutik i England, men när skatt las på så blev det knappt billigare mot att köpa i Sverige. Nåja, intressant att prova.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-9adf398e3b530cbda24fc7102e8f40ad.jpg

När man placerar dämparna bredvid varandra, så kan man se kvalitetsskillnaderna mellan dem. Bilstein känns mer rejäla och välbyggda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-49da36ddae645e85479c8271f7e6ba8e.jpg

In i det nya hemmet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e8c4f87b6aec12cb3393b9e66f50a8ea.jpg

Köpte även till korrekt verktyg för åtdragning med momentnyckel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-b6ec113a85d2904af577ec79d73302b7.jpg

Monterat och klar. Dags att sänka för att se hur fram blev. Lite nervöst, vill att det ska bli bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-ec5c07b57c4d912f66c138ebed5cefd1.jpg

Resultatet då?
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d7dc6a09d5abd3b0462cfc3ffb143313.jpg

Ja, den sjönk! Med ca 20mm direkt! Men det är fortfarande 10-15mm skillnad mot bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6951aceca909714a92910bdc3bae9e8b.jpg

Så ur med inredningen igen. Får man ju i varje fall chansen att se det fina arbetet under big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-d8dfcaea6c6bc628850009f4a94c4289.jpg

Att byta bak känns som att fuska. Det är så lätt. Man lättar på 4 skruvar och sakerna ramlar ur. Till och med hjulen kunde sitta kvar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-a096916fb2d368158749b5b7d44c23cb.jpg

Finns även en del skillnad i delarna i bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-86d144b6e3c9e93fc22a6669a6153c0b.jpg

Dämpare och fjäder på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-639c857074f80928e7ec7b7d8ce1402c.jpg

Färgglatt och rent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-25d4a9ae840d37d222530d18dc780b44.jpg

Hur blev det i bak då? Verkar ha blivit lite högre. Mätning ger en höjning med ca 10-12mm. Alltså är bilen helt plan nu big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-e4225b06614743ecfe84f6c317a426e0.jpg

Äntligen ett resultat jag kan känna mig nöjd med!
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-2870932fe42c1c5a375669346c62d61e.jpg

Riktigt otur med de röda fjädrarna. Här måste jag säga att KL-racing agerat extremt proffsigt och bra. De har med bevisen ovan accepterat att göra ett återköp på fjädrarna, trotts att de köptes för över ett år sedan. Stod för transporten också. Synd att jag fick byta men glad att (vissa) återförsäljarna av dessa nischade produkter bryr sig om kunderna. Det tjänar de på i längden.  Då är det bara att hitta en köpare av de gamla dämparna och såklart Speedparts fjädrarna och dämpare.

Blev ingen provkörning, men det kommer. Dock blev det tillskott i verktyg. Igen. För av någn anledning så slutade en ventil fungera i luftsystemet...
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50663/50663-6ab7e7794e31ce8723aa562d2267c66d.jpg

Ska försöka att komma igång med lite rör och slangar i motorutrymmet, men får ta det när jag hinner.

En sak till, har bestämt mig för att jag vill ha en viggenvinge! Men otroligt svårt att hitta. Helst i rätt färg, men annars i lackeringsbart skick (trött på att slipa). Får leta på ett tag.

Senast redigerat av turbos4 (12 november )

Avant för varje slant.
ElliotN
12 november · 7 Inlägg

Fint blir det!
Men hade jag varit du så hade jag undvikt de blå poly bussningarna.
(vilket nog är lite för sent nu:/)
Kvaliten på dom är rent utsagt usel.
Gjorde samma jobb i framvagnen på en av mina 9-3or. 800 mil senare var bussningarna ovala/helt slut. Även hört många andra med samma erfarenheter!
Powerflex är värda de hundringar extra de kostar.

Senast redigerat av ElliotN (12 november )

Saab 9-5 Aero "Vesten Performance" (2001)
Mitsubishi Evolution 3 GSR "Vesten Performance 2.0" (1995)
turbos4
15 november · 334 Inlägg

ElliotN skrev:
Fint blir det!
Men hade jag varit du så hade jag undvikt de blå poly bussningarna.
(vilket nog är lite för sent nu:/)
Kvaliten på dom är rent utsagt usel.
Gjorde samma jobb i framvagnen på en av mina 9-3or. 800 mil senare var bussningarna ovala/helt slut. Även hört många andra med samma erfarenheter!
Powerflex är värda de hundringar extra de kostar.

Tack! Ja jag håller helt med dig. Helt klart värt de extra hundringarna så man slipper göra om jobbet.
I och med att allt sitter på redan så kommer jag låta det vara för nu, men blir det att byta så kommer jag tveklöst satsa på Powerflex.

Avant för varje slant.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang