Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift GTi-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
eastmotorsport -sommar ska de va....
6 maj · 4 452 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Andreas ringde under kvällen. Han hade kört inom motorverkstaden idag och snackat med Risto. De plockade fram den gamla oljepumpen och snurrade lätt på den. Jo, den verkade funka, det pluppade och pös, men om den var hundra OK låter vi vara osagt.

I övrigt var tätningsytorna perfekta. Oljepickupen (snabeln) till silen var också OK.

Vid ihopmontering så hade Risto smort allt med olja. Och när vi rev motorn nyligen så pös det litegrann när släppte kamaxelöverfallet.

Kan det ha varit fel på oljefiltret? Fel typ? Det kanske läcker så att den suger luft? Ja, många frågor susar rundor i skallen på oss alla just nu. Jag fattar noll, men Andreas, Risto och Malmö Motorrenovering lär nog klura rätt på det.

Andreas nämnde också att JE Pistons verkade ha bekymmer att få fram material till att göra kolvar. Attans, detta kan innebära ytterligare förseningar i mitt försök att få ihop allt innan sommaren. Hmm.

Fasen vad det ska jäklas. Går det att hitta en ersättningsmotor istället?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Montecarlo
6 maj · 438 Inlägg

Meeen va drygt! Snart läge för annan motor

martinhejdesten
10 maj · 433 Inlägg

”Den som väntar på något gott, väntar på att nya kolvar måste beställas och tillverkas av JE Pistons i USA”, som dessutom ger besked gällande långa ledtider pga materialbrist. Oh no. Och Malmö Motorrenovering meddelade att jag var tvungen att gå upp ett snäpp (74.5 mm) då de måste borra cylinderloppen med. Passar på att visa en tidigare bild på en sprillans ny 74.25’a som är ett minne blott nu.

Men det räckte i alla fall att vevaxeln putsades. Värre än så var det inte och då kan vi använda de lager vi skaffat.

Jag bad Malmö Motorrenovering att verkligen kolla alla oljekanaler så att vi inte står på ruta ett igen om några månader pga ett stopp i en oljekanal. Jag vill ogärna betala för en tredje uppsättning kolvar. Två räcker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b101e3d2aa18b84e570c9e63cffa3274.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (10 maj )

Lucif3r
11 maj · 1 314 Inlägg

... Hade det inte varit lättare att leta reda på en annan motor i bättre skick? Eller är sånna där motorer så pass ovanliga(och således dyra) i sverige att det är enklare att fixa den gamla?

Cassius Hobbymekaniker
11 maj · 454 Inlägg

Vad jag förstår är det samma block på alla G13 motorer? Dom fanns ju i ett antal konfigurationer så ett nytt block borde ju gå hitta tycker man.

https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_G_ … G13_series

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Suzuk … -48634358/
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Suzuk … -48981676/

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
11 maj · 433 Inlägg

Tanken har slagit mig ett antal gånger de senaste dagarna, precis som ni antyder Cassius och Lucif3r. Det är en DOHC G13B-motor (AA33S) från 1989 på 101 hk.

Syrrans Swift på 75 hk hade ju stått orörd utomhus i 2 år och den startade på första försöket när vi provade utan att ens använda startgas eller ladda batteriet. Kan hända att den motorn passar motorfästena och att tändfördelaren också synkar. Kanske blir så att vi hivar i den och får bilen att rulla för egen maskin medan vi får rätt på motorn som krånglar.

Hittade förvisso GTi-motorer i Spanien för ca 4 000 kr styck, men frakten var på 6 000 kr. Mmm. I övrigt får man leta med ljus och lykta efter sådana motorer.

Jo, förresten. Jag har gott om tid att pyssla med annat eftersom kolvarnas ledtid är TOLV VECKOR. Baaah.

Senast redigerat av martinhejdesten (11 maj )

Cassius Hobbymekaniker
12 maj · 454 Inlägg

Som jag sa, alla G13 verkar ha samma block. Dvs G13A, G13BA etc även om det inte är DOHC motorn. Då behöver du bara borra blocket till samma dimension som kolvarna och sätta ihop igen om nu kolvarna ändå var friska smile

G13B kan jag tänka mig är både ovanlig och eftertraktad. Men det lär ju inte de andra motorerna vara smile båda motorerna på bildelsbasen jag länkade till borde vara G13 familjen.

Det är lite samma med C20XE. Kanon motor, börjar bli ganska dyr om man ens hittar en med. Behövs dock ett nytt block kan man ta ett från 8v C20NE som satt i en uppsjö av oplar! Frågar man efter en sån motor får man nästan ducka direkt man stängt munnen wink

Senast redigerat av Cassius (12 maj )

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
12 maj · 433 Inlägg

Ja Cassius, you're on to something here! Ska kolla så att det inte behövs alltför mycket modifikationer på syrrans motor trots allt, nu när jag anpassat en del prylar till den egna motorn. Men, mina sprillans nya kolvar lär jag hänga som prydnad någonstans, för de har gjort sitt. Var på jobbärenden i Malmö och körde inom Malmö Motorrenovering och knäppte några bilder. Vackert är det inte.

På väg hemåt svängde jag inom Ytbehandlarna som hade svarteloxerat/anodiserat fotplåtarna. Oh yes! Läckert! Lär användas endast vid "special occasions". Lämnade samtidigt in handtag och fönstervev mm för svarteloxering. Skaffade ju en uppsättning extra även gällande dessa prylar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0a0562f2decd6aaebe86df898bf48ca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cbb26304368bd1adfddd82e6ed03b22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9fb94c9ba0a214f392f75e9d00e06d15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-064d22d1431d5fdbfa37edce0ba769de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0e0b1afe2556afcb6318bf275c9e5408.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 maj · 4 217 Inlägg

Grymt snyggt med plåtarna!

Kolvarna såg däremot lite vissna ut, ja... 😶
Utan smörj får motorn stryk, som det verkar... 😏

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
martinhejdesten
13 maj · 433 Inlägg

Tyvärr har det ju varit en del tråkigheter den senaste tiden gällande min lilla Mini. Just därför blir man extra glad när Bilsport ringde upp för ett par veckor sedan och berättade att jag var en av de tio finalisterna i ”Årets Bilsport Garage 2022”.

Vad väntar du på, lägg en röst på mitt garage redan nu! Du som röstar kan också vinna fina priser! Omröstningen stänger 1 juli.

https://www.bilsport.se/tavling - scrolla ner till Årets Bilsport Garage 2022, klicka Tävla här, scrolla ner och rösta på mitt bidrag (Finalist nr 4).

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8dbbf2443bd9eb9860956a5a1edda8e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-454bf0f1d42b4b8a54677bd7a17a5d89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f80ab5ab3c967f32ecf24892359c2dca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3775ed53e0a90b43df7df8b406ae1082.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (14 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang