9122
Sök

Kolvringsbyte d24

9 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Håller på att renovera en d24 med nya kolvringar och vevlager.

Mitt problem är att när kolvarna är i mitten av cylindern går det märkvärdigt tyngre att snurra motorn men går ännu att snurra för hand. Kolvarna gick lätt att trycka i cylindern.

Undrar ifall det beror på att kolvringarna/vevlagrena inte satt sig eller är nått helt fel.

Bilden visar vart det går ?tyngre?

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239364/239364-8fb6d5e5a75fab243be71cfad50448d9.jpg

2 407 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jag tänker att det har att göra med att du har som högst kolvhastighet när kolven är i mitten av cylinderloppet och ger då som mest friktion. Om det är så att det finns ett läge där alla eller det flesta kolvar är i mitten så borde det absolut gå trögare. Vid TDC har du ju i princip noll kolvhastighet och därmed ingen friktion alls.

Edit: Nu när jag tittar på bilden igen så ser jag att kolvarna inte är speciellt nära mitten av loppen och borde inte gå som trögast här. Bäst är nog att snurra veven för sig och se om något trögar och sen montera en kolv åt gången och se när det kommer.

3 321 Inlägg
för 50 minuter sedan
Förutsätter att du har mätt både ringgap och lagerspel och att dessa är inom spec, samt att du har korrekt åtdragningsmoment för överfallen.
Nya grejer går alltid lite tyngre, det sliter in sig. smile
Senast redigerat av Jesper328 (för 50 minuter sedan)

9 Inlägg
för 50 minuter sedan
Trådstartare
Xebers76 skrev:
Jag tänker att det har att göra med att du har som högst kolvhastighet när kolven är i mitten av cylinderloppet och ger då som mest friktion. Om det är så att det finns ett läge där alla eller det flesta kolvar är i mitten så borde det absolut gå trögare. Vid TDC har du ju i princip noll kolvhastighet och därmed ingen friktion alls.

Edit: Nu när jag tittar på bilden igen så ser jag att kolvarna inte är speciellt nära mitten av loppen och borde inte gå som trögast här. Bäst är nog att snurra veven för sig och se om något trögar och sen montera en kolv åt gången och se när det kommer.

Kolvringarna sitter rätt långt ner på dessa kolvar om det kan ha med det att göra. Har provat att monterat kolvarna en för en och får samma motstånd på samma ställe vilken kolv/cylinder det än sitter i.
Överfallen till vevstakarna sitter dessutom på rätt stake då jag redan provat att sätta dem på fel stake på en annan motor och motståndet var inte i närheten av lika tungt som då.

Motståndet är som sagt bara så att man behöver ta nytt tag om remhjulet och ta i lite extra går asså ännu att snurra för hand. och motståndet blir mera när man stannar kolvarna och sedan snurrar dem än om man bara snurrar dem.

9 Inlägg
för 48 minuter sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Förutsätter att du har mätt både ringgap och lagerspel och att dessa är inom spec, samt att du har korrekt åtdragningsmoment för överfallen.
Nya grejer går alltid lite tyngre, det sliter in sig. smile

Nä inte mätt in något faktiskt beställde standardmått och tänkte att det måste funka. är ju inte den första som renoverar dessa motorer utan o mäta in allt. Men då dem kostar en del vill jag vara 100% på att det inte rasar vid uppstart

Stakarna är inte dragna med moment ännu
Senast redigerat av noah-jakobsson (för 46 minuter sedan)

Sök