Green stuff vs Red stuff?

Lagom
31 maj 2010 · 44 Inlägg

Fortsätter och skriver här eftersom det redan fanns en tråd.
Läste att Redstuff även funkar bra nu när dom är kall osv, är det någon som har köpt och kör på Redstuff nyligen?

Jag ska inte köra bana eller något, men ibland blir det ju lite tyngre fot och snabba inbromsningar.
Så det jag undrar över...
• Är det okej att ha Redstuff vid "normal" körning nu?
• Låter det mycket om dom om man är inne i stan och rullar?

Om det någon som vet om något bättre alternativ som inte är överdrivet mycket dyrare och dammar lika lite som Red/-greenstuff så får ni gärna  ge tips om det med.

Maybellene
1 juni 2010 · 108 Inlägg

Kolla med Bromsmannen.se han har belägg som kan jämföras med Redstuff.

Chevrolet Impala Conv. "Maybellene" (1963)
mYGeL
1 juni 2010 · 1 338 Inlägg

Lagom skrev:
Fortsätter och skriver här eftersom det redan fanns en tråd.
Läste att Redstuff även funkar bra nu när dom är kall osv, är det någon som har köpt och kör på Redstuff nyligen?

Jag ska inte köra bana eller något, men ibland blir det ju lite tyngre fot och snabba inbromsningar.
Så det jag undrar över...
• Är det okej att ha Redstuff vid "normal" körning nu?
• Låter det mycket om dom om man är inne i stan och rullar?

Om det någon som vet om något bättre alternativ som inte är överdrivet mycket dyrare och dammar lika lite som Red/-greenstuff så får ni gärna  ge tips om det med.

Kör sj med Redstuff dem nya och inga problem alls vare sig med bromsningar eller missljud.
bettar riktigt bra gör dem också oavsett kalla eller varma smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
Turbo-Fredde
1 juni 2010 · 46 Inlägg

Körde med Red stuff på min 850 och kommer aldrig mer köra deras belägg på mina bilar.
Hade kört en del vardagsåkande, sen var jag på Emmaboda ss och körde en dag.
På väg där i från släppte ena beläggsytan, skit häftigt när stål plattan gick in i slitsade skivan, skriiiiikkkk dunka dunka dunka HANDBROMS pust.
Första svarat jag fick när jag skulle kolla upp dom med firman som sålt dom, "Vad har du för skivor, du åker väl inte slitsade skivor?????????????
Jodå visst åkte jag med slitsade skivor, EBC egena dyra skivor.
Så efter ca 600 mil var mina skivor och belägg färdiga för sopptunnan.
Kommer aldrig mer köra en bil med EBC grejer.

Säger bara en sak VOLVO
www.pacmanracing.com
Volvo XC70 (2005)
Volvo D5 "Sport Edition" (2007)
Volvo 855R "JCA Jessica" (1996)
Jerry Reparatör
1 juni 2010 · 306 Inlägg

Har själv provat greenstuff på ett par av mina bilar och kommer aldrig att köra med dom igen.
Testade en uppsättning belägg från tarox istället och dom spelar ju verkligen inte i samma division.
Grymt nöjd med dom beläggen och kan varmt rekommendera dom.
Skiljer nästan inget i pris heller.

Lagom
1 juni 2010 · 44 Inlägg

Tack för alla snabba svar!
Även vad jag läst tidigare om green-/redstuff så verkar det bli flest negativa svar.

Men Tarox då, hur är det med bromsdamm från deras sida?
Och vilka är bäst att köpa ifrån?

Kmarcus
1 juni 2010 · 854 Inlägg

Har inte testat EBC men jag har bara hört negativa saker om dom vid hårdkörning. Vad gäller att belägg inte tar bra närt dom är kalla behöver man inte tänka på. Jag kör med Carbotech XP10 (riktiga racebelägg) och dom bettar bättre än standardbelägg. Vill man ha den bästa servicen och grymma produkter så hör med Per på Pean Sweden.( http://peansweden.se/ )

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Arnie
1 juni 2010 · 295 Inlägg

detta låter oroväckande. kört ca 70 mil med mina greenstuff. köpte dom mest för att jag är så jävla less på att tvätta fälgar! funkar fint och blev bra med bett tyckte jag. återkommer med resultat om man far iväg på bana någon dag. sitter väl i sandfållan å vrålar ! big_smile

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Nissan 350Z (2003)
Maybellene
2 juni 2010 · 108 Inlägg

Om man kollar på EBCBrakes.com så är det rätt tydligt att ingen av green/red/yellow/blue stuff är för någon form av racing så då är det inte så konstigt att det bara blir skit kvar av grejerna om man använder dom till det... gäller inte garantin för racing så är inte grejerna till för det heller...

"Warranty is invalid if product is used for racing, rally, drifting, trackday experience driving, or any other form of competition. There is absolutely no warranty on any EBC product for race use. Drivers/users must assess the performance and durability of EBC Brakes products themselves if any EBC product is to be used in racing."
http://www.ebcbrakes.com/warranty.shtml (Andra rubriken, slutet på 4:e raden)

Så innan ni börjar klaga på grejerna så kan ni ju pröva att använd dom som dom ska användas.


Jag trodde smutskastning var mot reglerna här på garaget...

Senast redigerat av ITS_CUSTOM (2 juni 2010)

Chevrolet Impala Conv. "Maybellene" (1963)
Kmarcus
2 juni 2010 · 854 Inlägg

ITS_CUSTOM skrev:
Om man kollar på EBCBrakes.com så är det rätt tydligt att ingen av green/red/yellow/blue stuff är för någon form av racing så då är det inte så konstigt att det bara blir skit kvar av grejerna om man använder dom till det... gäller inte garantin för racing så är inte grejerna till för det heller...

"Warranty is invalid if product is used for racing, rally, drifting, trackday experience driving, or any other form of competition. There is absolutely no warranty on any EBC product for race use. Drivers/users must assess the performance and durability of EBC Brakes products themselves if any EBC product is to be used in racing."
http://www.ebcbrakes.com/warranty.shtml (Andra rubriken, slutet på 4:e raden)

Så innan ni börjar klaga på grejerna så kan ni ju pröva att använd dom som dom ska användas.


Jag trodde smutskastning var mot reglerna här på garaget...

Har inte kollat på deras hemsida men jag skulle vilja se den som tolkar deras tabell som finns i tråden ovan på ett sådant sätt att deras prylar inte ska användas på bana... "Red - Track", " Yellow - Racing", "Blue - Endurance Racing"... Sen att det inte är garanti på delarna spelar väl ingen roll? Vad jag vet är det inte garanti på några "Raceprylar", vare sig bromsbelägg från t.ex. Carbotech för ett par tusen eller chassiekitt från Sellholm för ett par hundra tusen. Känns som ett väldigt dålig argument. Bara för det inte är garanti på t.ex. Sellholms prylar (som vad jag vet klassas väldigt högt inom motorsport) så är inte dom gjorda för gatkörning, eller?

En produkt med så mycket bra marknadsförning bakom sig som sedan inte håller måttet tycker jag förtjänar lite skit, det är ju i stort sätt att lura folk som litar på reklamen. Skulle Sellholms prylar gå sönder stup i kvarten för att dom används på bana så kommer dom inte ligga i topp speciellt länge.

Du som vet hur ett Blue-stuff-belägg ska användas kan väl tala om det för oss andra? Jag är övertygad om att dom inte är anpassade för en Gat/svensonbil för fem öre. "- Nej men du vet jag va ju tvungen att bromsa skithårt för en mamma med barnvagn 50 övergångsställen i rad och där i mellan gasade jag fullt med mina 400 hk för att spar tid och så fort jag tangerade 200 var det ett nytt övergånsställe och jag var tvungen att stå på bromsen igen..." Rimmar lite dåligt va?

EBC håller uppenbarligen inte måttet enligt folket runt om på internet. Punkt slut.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Maybellene
3 juni 2010 · 108 Inlägg

Jag kollade lite mer på deras sida och jag missade att det faktist står att yellow-stuff är för street and track och blue-stuff är för racing MEN det är inte dessa belägg dom har använt, dom har använt red-stuff och green-stuff som är för vanligt bruk... en förklaring kanske?

Jag säger inte att deras produkter är bra eller dåliga, jag vet inte för jag har aldrig använt dom MEN innan man säger att saker är skit så kanske man ska använda rätt grejer på rätt sätt...

Och ditt lilla citat... Jag vet inte vad din poäng är? För övrigt, vem faan är så dum i huvet att man kör på det sättet? Endast ett tydligt bevis på att man inte ska sitta bakom en ratt!

Chevrolet Impala Conv. "Maybellene" (1963)
peegee Forummoderator
3 juni 2010 · 2 924 Inlägg

EBC har fått dagens moderna "forumsryktekvalité" = väldigt många säger de är dåliga för att de läst att det är så utan att ha erfarenhet av verklig testning av dem på rätt sätt med jämförelse mot motsvarande produkter osv... De som har verkliga goda erfarenheter av dem blir ignorerade eftersom forumsryktet säger annat...
...å detta pga EBC säljer väldigt bra och i stora volymer... inte alls motsägelsefullt...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Eisenhut
3 juni 2010 · 1 827 Inlägg

peegee skrev:
EBC har fått dagens moderna "forumsryktekvalité" = väldigt många säger de är dåliga för att de läst att det är så utan att ha erfarenhet av verklig testning av dem på rätt sätt med jämförelse mot motsvarande produkter osv... De som har verkliga goda erfarenheter av dem blir ignorerade eftersom forumsryktet säger annat...
...å detta pga EBC säljer väldigt bra och i stora volymer... inte alls motsägelsefullt...

Är det inte precis tvärtom?

Dom som kört ordentligt med prylarna vet vilket mög det är medans folk som aldrig testat dom till max lovordar. Jag har alltid tyckt EBC har bättre rykte än vad dom förtjänar.

Man läser ju hur ofta som helst om folk som köper eller vill köpa greenstuff...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
peegee Forummoderator
3 juni 2010 · 2 924 Inlägg

Eisenhut skrev:

peegee skrev:
EBC har fått dagens moderna "forumsryktekvalité" = väldigt många säger de är dåliga för att de läst att det är så utan att ha erfarenhet av verklig testning av dem på rätt sätt med jämförelse mot motsvarande produkter osv... De som har verkliga goda erfarenheter av dem blir ignorerade eftersom forumsryktet säger annat...
...å detta pga EBC säljer väldigt bra och i stora volymer... inte alls motsägelsefullt...

Är det inte precis tvärtom?

Dom som kört ordentligt med prylarna vet vilket mög det är medans folk som aldrig testat dom till max lovordar. Jag har alltid tyckt EBC har bättre rykte än vad dom förtjänar.

Man läser ju hur ofta som helst om folk som köper eller vill köpa greenstuff...

Det där "kört ordentligt" är ju ofta som ITS_CUSTOM framställer, att fel belägg använts under fel förhållande...
Många tror t.o.m Greenstuff ska funka bra på bana eller annan hård körning... och blir sedan missnöjda att de inte gör det och skriver att EBC är skit...
Kör man ordentligt på bana, så är det Yellowstuff/Bluestuff som gäller, om man väljer EBC.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Eisenhut
3 juni 2010 · 1 827 Inlägg

Är det därför polaren pulveriserade en uppsättning yellowstuff på två varv på Mantorp? Han kanske körde för mjukt? wink

Nädu, jag satsar på riktiga grejor såsom endless mm.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
peegee Forummoderator
3 juni 2010 · 2 924 Inlägg

Eisenhut skrev:
Är det därför polaren pulveriserade en uppsättning yellowstuff på två varv på Mantorp? Han kanske körde för mjukt? wink

Beror ju på vilken modifierad sanning folk skriver också... roll

...sist var det Redstuff... (trovärdigheten sjönk dramatiskt...)

Eisenhut skrev:
EBC: Ren dynga, att någon ens vill montera det på sin bil! Sönderfall, glasering you name it. Polaren krossade en uppsättning Redstuff på mindre än 3 varv på Mantorp.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Eisenhut
3 juni 2010 · 1 827 Inlägg

Det vore kul om det vore rätt, men det är inte ens samma fall... En av dom hade Redstuff på en CRX och den andra yellowstuff på sin S2000.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Eisenhut
3 juni 2010 · 1 827 Inlägg

Kan tilläggas att dom röda ej pulveriserades utan dom var helt enkelt slut bara...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Kmarcus
3 juni 2010 · 854 Inlägg

ITS_CUSTOM skrev:
Jag kollade lite mer på deras sida och jag missade att det faktist står att yellow-stuff är för street and track och blue-stuff är för racing MEN det är inte dessa belägg dom har använt, dom har använt red-stuff och green-stuff som är för vanligt bruk... en förklaring kanske?

Jag säger inte att deras produkter är bra eller dåliga, jag vet inte för jag har aldrig använt dom MEN innan man säger att saker är skit så kanske man ska använda rätt grejer på rätt sätt...

Och ditt lilla citat... Jag vet inte vad din poäng är? För övrigt, vem faan är så dum i huvet att man kör på det sättet? Endast ett tydligt bevis på att man inte ska sitta bakom en ratt!

I ditt förra inlägg pratade du om alla EBC-produkter. Därav att jag också gjorde det. Men jag håller med om att man ska använda Green och Red-stuff på gata, eftersom det är deras ändamål. Men att belägg släpper för att man kört lite för hårt är inte okej, oavsett användningsområde.

Mitt lilla citat ja, det var en ironisk berättelse för dig så du kunde förstå när man har nytta av ett belägg av Blue-stuff-typ. Man har med andra ord inte nytta av det på gatan då man som du säger inte kör på det viset, det gör man dock helt otippat på bana och i racing. Därför kanske du kan förstå att oavsett om det är garanti på beläggen eller inte så är Blue-stuff gjorda för bana ingenting annat då du inte utnyttjar dessa på gata, om du nu inte lyckas hamna i mitt tidigare nämnda scenario...

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Maybellene
3 juni 2010 · 108 Inlägg

Kmarcus skrev:
I ditt förra inlägg pratade du om alla EBC-produkter. Därav att jag också gjorde det. Men jag håller med om att man ska använda Green och Red-stuff på gata, eftersom det är deras ändamål. Men att belägg släpper för att man kört lite för hårt är inte okej, oavsett användningsområde.

Mitt lilla citat ja, det var en ironisk berättelse för dig så du kunde förstå när man har nytta av ett belägg av Blue-stuff-typ. Man har med andra ord inte nytta av det på gatan då man som du säger inte kör på det viset, det gör man dock helt otippat på bana och i racing. Därför kanske du kan förstå att oavsett om det är garanti på beläggen eller inte så är Blue-stuff gjorda för bana ingenting annat då du inte utnyttjar dessa på gata, om du nu inte lyckas hamna i mitt tidigare nämnda scenario...

Och som jag sa i inlägget efter så missade jag att yellow och blue-stuff faktist är för racing...
Det är klart dom ska klara av "ett par" hårda inbrommsningar och folk med lite tung fot. Bor man i Stockholm är det normal körning, det händer sånt varje dag och sånt måste alla sorters bromsar oavsett tillverkare klara av (svensk bilprovning har ju det kravet). Men det var ju inte det som övriga forumskrivare i denna tråd har använt dom till. Som jag har uppfattat det så är det ingen här som bara har "kört lite för hårt" utan dom har kört olika former av race med fel typ av belägg och sen sitter dom och snackar skit om deras produkter när det i själva verket är dom själva som har gjort fel. Det jag vill komma fram till är att dessa personer borde börja med att använda rätt belägg innan dom börjar säga att det är skit. Allt är i princip skit om man använder det på fel sätt... diesel är totalt värdelöst om du har en besinbil, men diesel är inte skit för det, dom passar bara inte ihop...

När det gäller ditt lilla citat så verkar det vara så att igentligen håller vi med varandra... och jag har förstått att garantin inte har något med saken att göra.

Chevrolet Impala Conv. "Maybellene" (1963)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang