2418
Sök

Bosse 'Bildoktorn' om MacPhersons fjäderben (artikel)

12 086 Inlägg
1 mars 2009
Hehe.. Jag ska ha fjäderben både fram o bak på min Maxima, precis som original.

1 291 Inlägg
1 mars 2009
Det var väl ingen nyhet direkt tongue
Inte fr att macpherson är dåligt men dubbla a-armar kommer alltid vara bättre.
På rejsa finns mkt matnyttigt att läsa

1 827 Inlägg
1 mars 2009
Jodå... ingen nyhet här inte.

Honda har kört dubba A-armar fram och multilänk bak på samtliga bilmodeller på 90talet... Det märks skillnad.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

12 086 Inlägg
1 mars 2009
steifan skrev:
VW/Audi osv kör väl inte heller med Macpherson längre va?

Nej, dom har något annat minst sagt komplicerat system. De har de la haft sen mitten av 90talet.

Med lem
1 127 Inlägg
1 mars 2009
JapMax skrev:
steifan skrev:

Nej, dom har något annat minst sagt komplicerat system. De har de la haft sen mitten av 90talet.

VAG bilar har väl ändå McPherson de med? På bubblor hade de ju torsionsframvagnar men det var ett tag sen det.. wink

http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/ … index.html

12 086 Inlägg
2 mars 2009
H3dlund skrev:
JapMax skrev:
steifan skrev:

VAG bilar har väl ändå McPherson de med? På bubblor hade de ju torsionsframvagnar men det var ett tag sen det.. wink

De kanske har fjäderben på vissa modeller, men om någon nämner VAGs hjulupphängning fram så tänker iaf jag på det som sitter på Audi A4 och Passat tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 759 Inlägg
2 mars 2009
JapMax skrev:
H3dlund skrev:
JapMax skrev:

De kanske har fjäderben på vissa modeller, men om någon nämner VAGs hjulupphängning fram så tänker iaf jag på det som sitter på Audi A4 och Passat tongue

när någon nämner vags hjulupphängning tänker jag på glappa leder förstår inte varför smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 001 Inlägg
2 mars 2009
nej, det var ju ingen nyhet, men ifall man ska ha lång fjädringsväg (som i t.ex Rally/Rallycross) så är det nästan bara MacPhersonben som gäller.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
2 mars 2009
kolvas skrev:
nej, det var ju ingen nyhet, men ifall man ska ha lång fjädringsväg (som i t.ex Rally/Rallycross) så är det nästan bara MacPhersonben som gäller.

Inte alltid, kolla på dom bilar som kör i Baja 1000. Man ser inte många McPherson där inte..

4 001 Inlägg
2 mars 2009
blacken skrev:
kolvas skrev:

Inte alltid, kolla på dom bilar som kör i Baja 1000. Man ser inte många McPherson där inte..

det är ju buggy-bilar, en helt annan modell, och sen vet jag inte om fjädringsgeometrin på många v dom bilarna är speciellt bra egentligen, det är som med allt annat på en bil, kompromisser.
Kolla på WRC/IRC, uteslutande McPherson både fram och bak

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 827 Inlägg
2 mars 2009
blacken skrev:
kolvas skrev:

Om vi säger såhär... En Baja buggy har ganska mycket större A-armar än vad som är fysiskt möjligt i en personbil. Därmed går det ju att få till mer fjädringsväg.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

huh?
10 427 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Nice, en "pajkastningstråd" om olika framvagns-typer, mycket uppfriskande! big_smile Späd på med mer!

270 Inlägg
2 mars 2009
Tacka vet jag bladfjädrar,helst på tvären fram.

Med lem
1 127 Inlägg
2 mars 2009
kolvas skrev:
blacken skrev:
kolvas skrev:

det är ju buggy-bilar, en helt annan modell, och sen vet jag inte om fjädringsgeometrin på många v dom bilarna är speciellt bra egentligen, det är som med allt annat på en bil, kompromisser.
Kolla på WRC/IRC, uteslutande McPherson både fram och bak

WRC kör nog med McPherson pga av regler?

Inte används det på nån formel 1 bil t ex.. wink

Ang. upphängningens geometri så är ju dubbla a-armar svårslaget, nu pratar jag asfaltsåka och inte grus för då vet jag inte vad som är bäst.
Senast redigerat av H3dlund (2 mars 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 mars 2009
Även Volvo finns med dubbla A-armar. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/583642_q595so.jpg
Volvo.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök