Bosse 'Bildoktorn' om MacPhersons fjäderben (artikel)

Team-Adolfsson Gödseldräng
5 mars 2009 · 4 529 Inlägg

dubbla länkarmar e bra skit sitter på mercan cool

twin_cam Smålänning
5 mars 2009 · 7 877 Inlägg

_Butcher_ skrev:
ja säger bara torsionsfjädring och bladfjädrar det är det ska va..

Japp. Torsionsfjädring brukar sitta fram på japanska pickisar och dom har... Just det, dubbla A-Armar cool

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jocke_gronberg
5 mars 2009 · 4 586 Inlägg

Jag har enkel länkarm på min audi -04 På min nissan -95 sitter det dubbla big_smile

camaro67 Meister
5 mars 2009 · 6 763 Inlägg

H3dlund skrev:

Batta skrev:
Ingen som nämnt det bästa av allt!

4 länk

eller Tvärställda Bladfjädrar smile

Tror amerikanarna som kör bladfjädrar och stela bakaxlar på nya Mustanger och Corvetter ja. roll

Corvetten har alltid haft delad axel! Från c5 och framåt så är det till och med en transaxel.

4-länk är inte alltid bäst. Kolla bara på opeln som vann stockholm open där axeln sitter i stegar.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
H3dlund Med lem
5 mars 2009 · 1 127 Inlägg

camaro67 skrev:

H3dlund skrev:

Batta skrev:
Ingen som nämnt det bästa av allt!

4 länk

eller Tvärställda Bladfjädrar smile

Tror amerikanarna som kör bladfjädrar och stela bakaxlar på nya Mustanger och Corvetter ja. roll

Corvetten har alltid haft delad axel! Från c5 och framåt så är det till och med en transaxel.

4-länk är inte alltid bäst. Kolla bara på opeln som vann stockholm open där axeln sitter i stegar.

För rakt framåka ja, men hur kul är det.. Det är när det svänger det roliga börjar, då är ju inte stegar så jävla häftigt.

Corvette visste jag inte att det var delad axel på, men visst har de bladfjädring? Näst nyaste Mustangen vet jag har stel axel iaf. Bilar efter 2000-talet med teknik de flesta skippade totalt redan på 80 talet, high-tech som fan.. tongue

camaro67 Meister
5 mars 2009 · 6 763 Inlägg

H3dlund skrev:

camaro67 skrev:

H3dlund skrev:

Tror amerikanarna som kör bladfjädrar och stela bakaxlar på nya Mustanger och Corvetter ja. roll

Corvetten har alltid haft delad axel! Från c5 och framåt så är det till och med en transaxel.

4-länk är inte alltid bäst. Kolla bara på opeln som vann stockholm open där axeln sitter i stegar.

För rakt framåka ja, men hur kul är det.. Det är när det svänger det roliga börjar, då är ju inte stegar så jävla häftigt.

Corvette visste jag inte att det var delad axel på, men visst har de bladfjädring? Näst nyaste Mustangen vet jag har stel axel iaf. Bilar efter 2000-talet med teknik de flesta skippade totalt redan på 80 talet, high-tech som fan.. tongue

Jag vet faktist inte hur de är med bladfjädring. Tror att de satt de på c5:orna men jag vet inte om de har skippat det på c6:orna. Sitter det de på den så har de ju mer än bevisat att de går att åka ruskigt fort med bladfjädring när de svänger. Man får väll hoppas att Cheva tar sitt förnuft till fånga när de bygger nya Camaron och kör med deladtransaxel precis som i Corvetten. Jag får föresten ta tillbax att Corvetten inte alltid har haft delad axel. Första med delad axel kom 63 så de har funnits länge.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
MattiasH
5 mars 2009 · 1 291 Inlägg

camaro67 skrev:

H3dlund skrev:

camaro67 skrev:

Corvetten har alltid haft delad axel! Från c5 och framåt så är det till och med en transaxel.

4-länk är inte alltid bäst. Kolla bara på opeln som vann stockholm open där axeln sitter i stegar.

För rakt framåka ja, men hur kul är det.. Det är när det svänger det roliga börjar, då är ju inte stegar så jävla häftigt.

Corvette visste jag inte att det var delad axel på, men visst har de bladfjädring? Näst nyaste Mustangen vet jag har stel axel iaf. Bilar efter 2000-talet med teknik de flesta skippade totalt redan på 80 talet, high-tech som fan.. tongue

Jag vet faktist inte hur de är med bladfjädring. Tror att de satt de på c5:orna men jag vet inte om de har skippat det på c6:orna. Sitter det de på den så har de ju mer än bevisat att de går att åka ruskigt fort med bladfjädring när de svänger. Man får väll hoppas att Cheva tar sitt förnuft till fånga när de bygger nya Camaron och kör med deladtransaxel precis som i Corvetten. Jag får föresten ta tillbax att Corvetten inte alltid har haft delad axel. Första med delad axel kom 63 så de har funnits länge.

Men har inte den dubbla A-armar fram då?
Vad man sedan har fjäder spelar ju mindre roll, den påverkar ju inte fjädringsgeometrin det minsta.

twin_cam Smålänning
5 mars 2009 · 7 877 Inlägg

MattiasH skrev:
Men har inte den dubbla A-armar fram då?
Vad man sedan har fjäder spelar ju mindre roll, den påverkar ju inte fjädringsgeometrin det minsta.

Jo. C6 an har dubbla A-Armar fram. Vet inte med C5:an dock...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
5 mars 2009 · 70 Inlägg

Jag har McPherson fram och Chapman konstrukton bak så det finns faktiskt folk som bygger med ben runt om.

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
5 mars 2009 · 388 Inlägg

ang corvette så har dom från c1 till c6 haft bladfjädrar i bak, och fram dubbla a armar från c3 och vidare uppåt.

Senast redigerat av _Butcher_ (5 mars 2009)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Seth
5 mars 2009 · 3 354 Inlägg

_Butcher_ skrev:
ang corvette så har dom från c1 till c6 haft bladfjädrar i bak, och fram dubbla a armar från c3 och vidare uppåt.

kanske lite ot: det är väl transversala bladfjädrar de har?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
5 mars 2009 · 388 Inlägg

Seth skrev:

_Butcher_ skrev:
ang corvette så har dom från c1 till c6 haft bladfjädrar i bak, och fram dubbla a armar från c3 och vidare uppåt.

kanske lite ot: det är väl transversala bladfjädrar de har?

ursäkta min lathet men ja det sitter transversala bladfjädrar bak.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Seth
5 mars 2009 · 3 354 Inlägg

_Butcher_ skrev:

Seth skrev:

_Butcher_ skrev:
ang corvette så har dom från c1 till c6 haft bladfjädrar i bak, och fram dubbla a armar från c3 och vidare uppåt.

kanske lite ot: det är väl transversala bladfjädrar de har?

ursäkta min lathet men ja det sitter transversala bladfjädrar bak.

latheten ursäktad. det e ju sent.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang