2797
Sök

Saab 9000 2.0t - "t" står för turbo?

18 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#1
En ganska simpel fråga i sig för den som inte kan men jag hittar inte svar från Google heller.

Jag har kollat runt lite på chiptrimmning och vad det innebär och har tittat lite på vad som går att göra på min Saab 9000. Enligt mina papper så är det en Saab 9000 2.0 - 16 CS Combi-Coupé -92

Tittar man runt på diverse chiptrimmningsverkstader så kan de chippa 9000 2.0t-modeller.

Det jag undrar är om T:et i 2.0t står för turbo eller liknande? Min bil som då inte är märkt med T går således inte att chiptrimma. Har jag förstått det rätt?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
German Engineering
9 083 Inlägg
28 april 2009
#3
Om det står på dina papper att det är en Saab 9000 2.0 så är det en sugmotor, du har inte turbo. Annars skulle det stå 2.0T

Det är väl klart att T står för turbo, det vet ju alla. Om din inte är märkt med T så har du sugmotor. Du kan trimma men det är inte värt.

//CarpeDiem wink
Senast redigerat av CarpeDiem (3 september 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

888 Inlägg
28 april 2009
#4
T:et står för turbo ja. Har du en vanlig 2,0i så finns det nog ingen som säljer chip till dessa. Är knappast lönt heller då du nästan får en fungerande 9000 turbo för dom pengarna som chippet kostar.

Mvh

18 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#5
CarpeDiem skrev:
Det är väl klart att T står för turbo, det vet ju alla. Om din inte är märkt med T så har du sugmotor. Du kan trimma men det är inte värt pga.

Well, jag är ny på marknaden "bilar" och har således inte denna kollen.

Vad finns det då för alternativ till en sugmotor man kan trimma?
Senast redigerat av Poison (28 april 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 april 2009
#6
En 2.0t går att få upp i garnska höga effekter för ganska lite pengar, det gäller däremot inte en sugmotor som din 2.0i där du blir tvungen att lägga ganska mycket pengar för att få en märkbar effektökning. Vill du trimma köp en 9000 MED TURBO

Rock'n Roll

4 299 Inlägg
28 april 2009
#7
HenkeTIC skrev:
T:et står för turbo ja. Har du en vanlig 2,0i så finns det nog ingen som säljer chip till dessa. Är knappast lönt heller då du nästan får en fungerande 9000 turbo för dom pengarna som chippet kostar.

Mvh

Fel, Maptun har ett chip till 9000 2.0i.
Och man får inte någon fungerande 9000 turbo för dom pengarna som chipet kostar, kanske en risig reservdelsbil.

De kostar 1600kr och ger 145hk och 200nm (standard 131hk). Så att man får själv göra en värdering i om det är värt det eller ej smile

//Jacob


1 019 Inlägg
28 april 2009
#8
Rallyhalle skrev:
HenkeTIC skrev:
T:et står för turbo ja. Har du en vanlig 2,0i så finns det nog ingen som säljer chip till dessa. Är knappast lönt heller då du nästan får en fungerande 9000 turbo för dom pengarna som chippet kostar.

Mvh

Fel, Maptun har ett chip till 9000 2.0i.
Och man får inte någon fungerande 9000 turbo för dom pengarna som chipet kostar, kanske en risig reservdelsbil.

De kostar 1600kr och ger 145hk och 200nm (standard 131hk). Så att man får själv göra en värdering i om det är värt det eller ej smile

//Jacob

Programvaran hos Maptun kostar 1995:-, du glömde momsen. Den passar dessutom inte eftersom TS har en -92'a.


4 299 Inlägg
28 april 2009
#9
Garfield skrev:
Rallyhalle skrev:
HenkeTIC skrev:
T:et står för turbo ja. Har du en vanlig 2,0i så finns det nog ingen som säljer chip till dessa. Är knappast lönt heller då du nästan får en fungerande 9000 turbo för dom pengarna som chippet kostar.

Mvh

Fel, Maptun har ett chip till 9000 2.0i.
Och man får inte någon fungerande 9000 turbo för dom pengarna som chipet kostar, kanske en risig reservdelsbil.

De kostar 1600kr och ger 145hk och 200nm (standard 131hk). Så att man får själv göra en värdering i om det är värt det eller ej smile

//Jacob

Programvaran hos Maptun kostar 1995:-, du glömde momsen. Den passar dessutom inte eftersom TS har en -92'a.

Se på fan, jag e inte vaken idag inte roll



Sök