7671
Sök

Renoverar ett broms ok hur gör man??

2 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
Jag är för snål för att köpa ett nytt bromsok så jag har börjat att titta på hur man gör för att renovera oket själv.
hur gör man?? det är ett ok till en volvo v70 99a

8 283 Inlägg
28 juli 2009
Ur med kolven, bort med gamla tätningarna, dit med nya tätningar (åt dem ligga i bromsvätska en stund först, snygga till ytan kolven med fint sandpapper eller slipnylon, i med kolven igen - klart.

Performance meck
342 Inlägg
29 juli 2009
finns renoverigs sats hos volvo.

jag själv brukar dock aldrig renovera broms ok brukar räcka med att motionera dom lite med biltemas broms kolvs *verktyg* (19-287)

se till att du har en kompis med och att du endast tar bort ett broms ok i taget. ta bort det från skiven häng upp det i lite ståltråd så broms slangen inte får ta allt stryk. be din kompis sätta sig i bilen och trycka på bromsen då kommer antagligen en kolv ut då smörjer du på broms olja på den (vid mkt skit på kan ett fitn sand pappar vara bra att använda) sen sätter du det ny investerade broms verktyget runt broms oket och på kolven så den som komm ut lite inte kommer ut för långt. sen trampar ni hårdare så brukar den fast kärvande kolven ge med sig den med slipa rent den med ett rent sand papper smör på och sen prässar du in båda kolvarna igen med *verktyget* sen ber du din kompis bromsa igen så kolvarna kommer ut lite trycker in dom igen och upprepar det momentet några gånger tills dom kommer ut fint. monterar dina ny inköpte broms belägg och går över till andra sidan. lycka till hoppas det hjälpte.

Mvh viktor

2 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Tusen tack nu fungerar det.
Att det var så enkelt nu har jag sparat 1156 kr.

4 586 Inlägg
3 mars 2010
Håller just på med detta. Har dock rätt grova repor på kolven.

Kolven hade även väldigt lite ytrost på sig som jag tagit bort. Oket läckte ej när det satt på bilen

fungerar denna eller ska jag köpa nytt ok ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/869972_dnhvyg.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/869973_5lwugj.jpg

Performance meck
342 Inlägg
3 mars 2010
lite svårt att bedömma över bilder men ser okej ut nytt ok behöver du vell inte köpa finns vell lösa kolvar att köpa?

Mvh viktor

Egen företagare
864 Inlägg
3 mars 2010
jag har just renoverat ett bromsok på våran A6a och den kolven var riktigt illa, stora ´´gropar´´ och revor, satte i nya packningar och det håller tätt, det är så fruktansvärt mjuka packningar i oken så det sluter i regel tätt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

4 586 Inlägg
3 mars 2010
snurbo_diesel skrev:
jag har just renoverat ett bromsok på våran A6a och den kolven var riktigt illa, stora ´´gropar´´ och revor, satte i nya packningar och det håller tätt, det är så fruktansvärt mjuka packningar i oken så det sluter i regel tätt.

okey. kanske skulle testa att renovera ändå.

4 586 Inlägg
3 mars 2010
wistfors skrev:
lite svårt att bedömma över bilder men ser okej ut nytt ok behöver du vell inte köpa finns vell lösa kolvar att köpa?

Mvh viktor

det skulle jag vilja veta vart man kan köpa

4 586 Inlägg
3 mars 2010
har läst lite om speciellt fett till bromscylidern. Men vart ska det vara ? innanför oringen så borde väl bromsoljan smörja kolven ?

Performance meck
342 Inlägg
3 mars 2010
jocke_gronberg skrev:
har läst lite om speciellt fett till bromscylidern. Men vart ska det vara ? innanför oringen så borde väl bromsoljan smörja kolven ?

ska ligga runt viktigast är längst ut så det inte kärvarfast om du har dåligt dammskydd eller något sådant. (det kan inte bli för mycket fett hehe)

Mvh viktor

4 586 Inlägg
3 mars 2010
wistfors skrev:
jocke_gronberg skrev:

ska ligga runt viktigast är längst ut så det inte kärvarfast om du har dåligt dammskydd eller något sådant. (det kan inte bli för mycket fett hehe)

Mvh viktor

Hittade nämligen fett i cylindern. tack för bra svar.

Performance meck
342 Inlägg
4 mars 2010
jocke_gronberg skrev:
wistfors skrev:
jocke_gronberg skrev:

Mvh viktor

vart du köper renoverings sats vet jag inte just till din bil men märkes återförsäljare har nästan garanterat  annars är jag nästan hundra på att mekonomen har.

Mvh viktor

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 mars 2010
jocke_gronberg skrev:
wistfors skrev:

Mvh viktor

Svarva egna? roll

Rock'n Roll

Motborgare
1 099 Inlägg
5 mars 2010
jocke_gronberg skrev:
wistfors skrev:

Mvh viktor

Jag fick en kompis att svarva kolvar i rostfritt stål  till en Volvo 4300 lastmaskin. Köpte bara ämnen hos lokala järnpushern. Funkar som fan. Det är en maskin som går mycket i dynghögen och där fräter det på annars.

Så är man bra med svarven (vilket jag inte är) eller har en kompis med järnkoll på svarvning, så är det ett alternativ.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
5 mars 2010
wistfors skrev:
jocke_gronberg skrev:
wistfors skrev:

Mvh viktor

vart du köper renoverings sats vet jag inte just till din bil men märkes återförsäljare har nästan garanterat  annars är jag nästan hundra på att mekonomen har.

Mvh viktor

Mekonomen har renoveringssatser till de flesta bilar.

Jag brukar bara smörja ett ganska tunt lager fett på kolven innan jag trycker in den, för att den skall glida lätt.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
5 mars 2010
TenZer skrev:
jocke_gronberg skrev:
wistfors skrev:

Mvh viktor

Svarva egna? roll

Om man svarvar egna skall det hälst vara i syrafritt eller åtminstone rostfritt. En kolv är normalt gjort i vanligt svartstål som är kromad för att få en mycket homogen yta för tätningens skull. Kromet ger ett visst rostskydd, fast det är långt från perfekt.

-- K

4 586 Inlägg
5 mars 2010
Kavli skrev:
TenZer skrev:
jocke_gronberg skrev:

Svarva egna? roll

Om man svarvar egna skall det hälst vara i syrafritt eller åtminstone rostfritt. En kolv är normalt gjort i vanligt svartstål som är kromad för att få en mycket homogen yta för tätningens skull. Kromet ger ett visst rostskydd, fast det är långt från perfekt.

-- K

visade kolven ovanför på en verkstad. Som sagt förkromningen hade gjort sitt.

nytt bromsok kommer på plats istället. Men blir nog en renovering av andra oket.

kommer lägga upp bilder i denna tråd så fler kan göra samma sak.

Oket gäller flytande enkolvsok
Senast redigerat av jocke_gronberg (5 mars 2010)

1 241 Inlägg
5 mars 2010
Kan tycka att om man inte vet hur man renoverar ett bromsok så skall man inte göra det. Bättre att köpa ett nytt då. Till Volvo har ju faktiskt Biltema billiga fabriksrenoverade.

330 Inlägg
5 mars 2010
om man vill va riktig petig så kan man köpa ett honingsverktyg till bromscylindern
(om det nu behövs)

Sök